Crossrail – най-големият инфраструктурен проект в Европа

"Кросрейл" (Crossrail) е един от най-забележителните проекти, по които се работи не само във Великобритания, но и в цяла Европа.
Това е бъдещата нова метролиния на Лондон, чиято стойност е 14.8 милиарда паунда - повече, отколкото британците похарчиха за олимпийските игри.
Влаковете по новата линия ще са дълги цели 200 м и ще превозват до 1500 пътници, което е близо два пъти повече от капацитета на движещите се в момента в британската столица, уточнява Dnevnik.bg.
"Кросрейл" ще превозва 1.5 млн. пътници за 45 минути, като се очаква годишно да бъде използвана от 200 милиона души.
Дължината на "Кросрейл" е 118 км и с пускането й се очаква капацитетът на лондонското метро да се увеличи с 10% - това е най-голямото разширение след Втората Световна война.
Но по-голямата полза за жителите на града ще е, че значително ще се съкрати времето за придвижване от различните му краища.
Така например разстоянието от "Бонд стрийт" до летище "Хийтроу" ще се взима за 26 минути, а 7 минути ще отнема пътуването между лондонското Сити и "Канари Уорф".
Пътуването от "Хийтроу" до Ситито ще продължава 32 минути, вместо досегашните 55 минути.
Новата линия обещава да бъде и поредната забележителност на Лондон заради множеството археологически обекти, на които строителите попадат и за чието проучване и развитие вече има създадена специална програма.
За момента обаче звездите на "Кросрейл" са четири двойки 1000-тонни машини, които дълбаят земята почти без прекъсване.
Максималната им скорост на придвижване е до 260 м на седмица, а средната скорост, с която работят в Лондон, е 100 м седмично.
Те трябва да изкопаят пет тунела с обща дължина 42 км, в които ще бъдат монтирани 250 000 тунелни бетонни сегмента.
След откриването й през 2018 г. "Кросрейл" ще свързва 38 станции, 9 от които нови.
На 40 различни обекта по проекта работят над 8000 души.
По време на строителството ще бъдат създадени 55 000 работни места за фирми от най-различни области. 62% от тях са със седалище извън Лондон, а 58% са малки и средни бизнеси.
Изпълнителите имат за цел 92% от непотребните продукти от строителните работи да бъдат използвани повторно.
Така например ще бъдат изкопани 4.5 милиона тона земна маса, която ще бъде транспортирана до Уоласий Айланд в Есекс и ще бъде използвана за създаването на 6 кв. км резерват на Кралското дружество за защита на птиците (RSPB).