На шопинг в парка

Нагледахте ли се на молове през последните месеци? Сега идват парковете.
След като градовете се напълниха, а някои и препълниха, с молове и шопинг центрове, наред са търговските паркове (Retail Park - зона в покрайнините с големи магазини).
Тези проекти се случват, въпреки че е криза и пазарът като цяло е замрял.
Има няколко причини за това: нишата на търговските паркове е почти празна; те са ниско рискови за инвеститорите и в същото време им носят възвращаемост. От друга страна, предлагат нови възможности на наемателите.
Чрез търговските паркове нови за пазара вериги ще започнат да работят скоро в България.
По концепция търговските паркове са отдалечени от централната градска част. Заемат големи терени, около които може да няма нищо друго. Те лека-полека се превръщат в градове за пазаруване. Посетителите им пътуват до тях с единствената цел да похарчат пари - да заредят хладилника за седмица, да обзаведат къщата.
Затова търговските паркове трябва да предлагат разнообразие. Обикновено те включват няколко големи обекта (биг биксове) с общ паркинг и комбинация от хранителен, мебелен, спортен, детски, магазин за техника и от типа "направи си сам".
В София вече има поне пет активни проекта. Доскоро тази ниша беше сравнително празна. Кризата премести инвестиционния фокус от скъпи и лъскави проекти към такива, които могат да се случат по-лесно, носят сигурна, макар и малка възвращаемост.
В най-напреднала фаза на изграждане са търговският парк на бул. "Владимир Вазов" и този зад Централна гара (виж инфографиката). И при двата има вече готови магазини, а други са в строеж.
Подробности четете в новия брой на вестник "Капитал".