Анализ на Colliers: Ръст на малките търговски центрове и ритейл паркове в региона
Разликата между дискаунтъри и супермаркети намалява

Пазарът на Централна и Източна Европа (ЦИЕ) става все по-привлекателен за дискаунт веригите, а купувачите харесват подхода "съотношение цена - качество", който тези търговци предлагат, се казва в последния доклад на Colliers за региона. Въпреки продължаващата пандемия се наблюдава ръст на БВП. Комбинацията от инфлация и проблеми с глобалната верига на доставки увеличават разходите за продукти и ресурси и увеличават трудностите пред производителите и търговците и в крайна сметка - потребителите, обяснява Кевин Търпин, регионален директор "Проучвания" за ЦИЕ в Colliers. Дългосрочните последици от пандемията все още не са известни, като последица значението на по-малките формати търговски центрове и търговски паркове нараства и голям брой проекти са в процес на изграждане или напреднало планиране. В този пазарен сегмент големи инвеститори са Immofinanz, Saller, EDS RP, Trei Real Estate и Fidurock, като интересът на предприемачи, инвеститори и търговци е силен.
През 2021 г. традиционните търговски центрове в ЦИЕ-16 надхвърлят 1200 проекта или 28.5 млн. кв.м. Търговските паркове представляват около 1350 проекта с 9 млн. кв.м. Все още съществува огромен потенциал за дискаунтърите. Голяма част от потребителите в ЦИЕ често купуват стоки в различни магазини, в зависимост от това кой от тях предлага най-изгодни условия. Тази тенденция на "умно пазаруване" е предпочитана от дискаунтърите. Изглежда, че точно този тип магазини са пострадали по-малко в сравнение с традиционните търговци. Разположени в по-малки обекти с открит паркинг и индивидуални входове, дискаунтърите са изпитали по-малко сътресения, предизвикани от различните разпоредби или опасенията на клиентите по време на пандемията.
По-малките търговски паркове са ориентирани към редовни купувачи, поради което дикаунтърите на хранителни и нехранителни стоки обикновено са водещи наематели в големите градове и в по-малките градове. Тенденцията е резултат от променящото се потребителско поведение на жителите на региона, като нараства интересът към разполагането на такъв тип магазини и в традиционните търговски центрове.
Дискаунтъри за хранителни стоки
В набдавания регион ЦИЕ-16 (Албания, Беларус, Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Чехия, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Черна гора, Полша, Румъния, Словакия, Словения и Украйна) има над 30 дискаунт вериги за хранителни стоки. Разграничението между дискаунтъри за хранителни стоки и супермаркетите става все по-неясно. След първоначалната концепция за „твърда“ отстъпка избрани дискаунт вериги за хранителни стоки започнаха да променят предлагането си, за да се конкурират с традиционните супермаркети. В същото време определени супермаркети се фокусират върху маркетинг кампанията "най-ниска цена" и също така въвеждат продукти със собствена марка. От гледна точка на асортимента на предлагане и начина на представяне на продуктите в магазините, разликата между дискаунтърите и супермаркетите през годините изчезва.
По брой на магазините водеща е търговската верига Biedronka на португалеца Херонимо Мартинс с над 3100 магазина в Полша. На второ място е Lidl от Schwarz Group с над 2,000 магазина, на трето - ATB, Украйна. Освен Lidl и Kaufland, други вериги, активни в региона, са Aldi - в Полша като Aldi Nord и в Унгария като Aldi Süd, Penny - в Чехия, Унгария и Румъния. От началото на 2020 г. до края на първото полугодие на 2021 г. в ЦИЕ са открити над 1350 дискаунт хранителни магазини. Това потвърждава факта, че регионът все още е на пътя на развитието и е в състояние да поеме много нови обекти.
Нехранителни дискаунт вериги
В региона на ЦИЕ има над 45 дискаунт вериги за нехранителни стоки. Най-голямата по брой магазини е Pepco, следвана от KiK, Avrora и Ostrov Chistoty. Pepco с почти 2500 магазина присъства в 11 държави. Pepco Group е собственик и на марката Dealz с около 100 магазина в Полша. Втората по големина верига в Централна и Източна Европа, KiK, има почти 1000 магазина в 8 държави. В допълнение към холандската марка Action и немската марка TEDi те навлизат в ЦИЕ чрез магазини в търговски паркове, но сега търсят възможности и в традиционните търговски центрове.
Българският пазар не беше чувал много за типичните дискаунтъри на нехранителните стоки до 2018 г. През последните години някои оператори като Pepco, KiK, Sinsay навлязоха в България и в момента са сред най-бързо разширяващите се вериги. Заедно с други активни играчи в същия сегмент можем да кажем, че дискаунтърите са основен фактор за голямото развитие на търговските паркове в цялата страна през последните години, коментира Димитринка Раковска, мениджър търговски площи, Colliers България. Делът на дискаунтърите за нехранителни стоки в микса от наематели на новите търговски паркове е повече от 25% и нараства. Дискаунтърите също са от малкото, които се възползват от ефекта на пандемията Covid-19. Клиентите със свит бюджет с удоволствие приветстват бързото развитие на този тип търговски вериги.