Ново зониране при паркирането ще облекчи трафика в центъра на София с 25%
Формиране на три зони за паркиране в София - "синя", "зелена" и "жълта", предвижда новата концепция за организация и контрол на паркирането на Столична община и Центъра за градска мобилност.
Очаква се това да облекчи до 25% трафика в централната част на столицата.
"Основната цел, която сме си поставили, е изтласкване на паркирането от идеалния център към периферията. Така ще се облекчи трафика в центъра. Ще въведем по-строг ред в паркирането, за да осигурим по-спокойно и улеснено придвижване", коментира зам.-кметът по транспорта на София Любомир Христов.
Според проекта, "Синя зона" ще бъде оградена от булевардите "Сливница", "Васил Левски", "Ген. М. Д. Скобелев" и "Христо Ботев". Новата "зелена зона" ще се явява буферна на натоварената "синя".
"Зелена зона" зона ще бъде оградена от бул. "Княгиня Мария Луиза", ул. "Белоградчик", ул. "Веслец", ул. "Клокотница", ул. "Будапеща", ул. "Козлодуй", ул. "Константин Стоилов", бул. "Ген. Данаил Николаев", бул. " Евлоги и Христо Георгиеви", бул. "Пенчо Славейков", бул. "Ген. Едуард И. Тотлебен", бул. "Ген. Михаил Д. Скобелев", ул. "Опълченска".
Обхвата на сега действащата зона за платено паркиране няма да бъде променян. "Синята зона", която действа и в момента ще бъде разделена на две – Синя и Зелена, като начинът за плащане чрез SMS ще се извършва чрез два различни номера, съответно – 1302 и 1303.
Предвидена е и възможността със заповед на столичния кмет, извън границите на "Зелена зона", да могат да се обособяват зони с режим на контролирано безплатно паркиране, или т.нар. "Жълта зона".
Тя ще бъде по отделни улици, булеварди или площади в близост до търговски или бизнес центрове, пазари, молове, училища, болници, където има проблеми с паркирането и оплаквания от граждани. Това ще подобри организацията и контрола на паркирането в по-широки граници от тези на зоните за почасово платено паркиране.
Тези зони ще са безплатни, но режимът за паркиране и контролът ще са идентични с тези в платените зони.
Платените зони за паркиране ще важат вече между 8.00 и 20.00 ч., а не както досега от 8.30 ч. до 18.30 ч. Основната причина е, че столицата е основен административен, културен и търговски център, като работното време на администрацията и повечето търговски дружества започва от 8.00 - 8.30 часа, посочват от Центъра за градска мобилност.
В момента паркоместата в платените зони за паркиране се заемат преди този час. Същевременно, търговските обекти и културни центрове се посещават и след 18.30 ч. и при сегашното статукво след този час се създават задръствания на улиците и нерегулиран трафик.
Живеещите по постоянен адрес в платените зони ще могат да паркират автомобилите си в максимална близост до своя дом на преференциални цени.
Правото на платено паркиране по постоянен адрес ще се удостоверява с винетен стикер, залепен на предното стъкло на автомобила.
Издаването и контролирането на тези винетки ще се извършва от Центъра за градска мобилност. При покупката на такъв стикер живущите в центъра ще трябва да представят бележка за платена една комунална услуга (ток, вода или парно).
Целта за изксването на този документ е да се опрости процедурата, като собственикът вече няма да предоставя нотариален акт за жилището, а със сметката ще докаже, че той реално живее там, след като има открита партида на негово име.
Цените за платените зони, както и преференциалните такси ще бъдат определени с решение на Столичен общински съвет, след въвеждане на новите зони за паркиране.
Ще бъде въведена и промяна за начина за преференциално паркиране на автомобили, превозващи хора с увреждания. Целта е да се ограничи възможността за злоупотреби с инвалидните карти, които често се използват без дори да присъства инвалидът.
"Целта ни е да превърнем паркирането в основен елемент на градската мобилност. Чрез по-строгото прилагане на правилата да подобрим културата на паркиране в града и да сведем до минимум както нарушенията от страна на шофьорите, така и нарушенията от страна на нашите служители. Успоредно с въвеждане на новите правила ще засилим драстично контролът върху инспекторите", коментира инж. Доковски. Последните 12 години цената за един час паркиране в платените зони не е променяна, припомни той.
Новата наредба предвижда и стимулиране на използването на по-екологични превозни средства. Въвежда се задължителен минимален брой места за безплатно паркиране на двуколесни ППС и на електромобили.