Достъпът до обществен транспорт е сред най-важните фактори при наемането на офис площи
70% от фирмите в проучване на MBL планират да наемат нови служители
Над 70% от наемателите на офис площи планират да увеличат броя на служителите си, повечето предвиждат разширяване в рамките на 12 месеца. Близостта на служителите до работното място и осигуреният обществен транспорт са сред най-важните фактори в процеса на преместване на компаниите, а приблизително 1/3 от всички обитатели не са удовлетворени от качеството и ефективността на подовата плоча в своите сгради, коментира Димитър Иванов - експерт в MBL, при представянето на анализа на компанията за офис наемателите през 2018 г.
По думите му 60% от компаниите са доволни от комуникацията и отзивчивостта на техните наемодатели, но 54% не могат да изразят задоволство от качеството, навременността и честотата на ежедневните ремонти и подобрения в сградата. 74% от анкетираните предпочитат open space, 42% от участниците в проучването подкрепят работата от вкъщи.
За проучването са анкетирани 100 компании с около 24 хил. служители (7,5% чуждестранни служители), наемащи 270 хил. кв.м от общата наличност на офис площите (приблизително 15% от всички заети офис площи в София). Списъкът се състои от компании в различни сектори като: IT(41%), BPO (22%), здравеопазване (3%), производство и машиностроене (3%) и др.
Наличностите на модерни офис площи в София в момента са 1,93 млн. кв.м, офис площите в строеж са 393 хил. кв.м. Нетният среден размер на исканите наеми е от 12 до 15€ за кв.м, за категория от клас Б цените са 8-11€ за кв.м.
Ръстът на наетите служители е най-важният фактор за развитието на сегмента на офис площите в София, а непрекъснатият растеж идва предимно от секторите ИТ и BPO. Запитани за бъдещия брой служители в рамките на 12-24 месеца 70% от анкетираните очакват увеличение, а 31% от всички интервюирани планират ръст от 25%.
Какъв е най-важният фактор при решение за преместване?
Това е най-често задаваният въпрос сред консултанти и предприемачи. Според проучването отговорът е автомобилният достъпът до сградата и връзката с обществения транспорт - 79% от анкетираните компании оценяват този фактор като много важен пред други фактори като разходи за електроенергия, интернет връзка (76%), качеството на вътрешната среда и ефективност на подовата плоча (61%). При преместване и разширяване повечето компании са склонни да запазят локацията, дори и тя да не предлага най-добрия избор на офис площи.
Над 74% от анкетираните използват основно open space площи срещу 18% за традиционните разпределения. Друга нарастваща глобална тенденция е гъвкавостта - може ли да се работи от дома, да се споделят работни места или hot desking. Почти 42% от всички компании подкрепят работата от дома като инструмент за оптимизиране на пространството и като политика за по-голяма гъвкавост на служителите. Hot desking и споделеното работно пространство все още са с относително ниска популярност в София, съответно с 18% и 17%. Сериозните 37% от анкетираните работодатели не са взели предвид нито една от горепосочените политики, показва анализът на MBL.