Арх. Веселин Беров: Има ли проблеми с реконструкцията на "Аязмото" в Стара Загора?
Изразеното становище е във връзка с предстоящо обществено обсъждане на проекта за ПУП - ПРЗ на парк "Митрополит Методий Кусев"
За старозагорци паркът разположен в северните граници на града, наречен на името на неговия създател "Митрополит Методий Кусев" или както е известен популярно "Аязмото", е един от символите на древния град. Създаването на парка започва в края на XVIII век. Инициативата за това е на тукашния архийерей Митрополит Методий Кусев. Целият живот на дядо Методий извън преките му духовни ангажименти е бил свързан със създаването на парка върху един гол хълм северно от града. Със свои пари, с пари на дарители и създадената за целта фондация той успява да внесе от чужбина екзотични дървесни видове и така постепенно паркът става любимо място за отдих на местното население. По-късно в един от специално разработените проекти той е обявен за паметник на ландшафтното изкуство с характер на дендрариум.
За съжаление, в покрайнините му през последните години той постепенно беше подложен на постепенно унищожаване от жителите на съседния, населен предимно с малцинствено население квартал. От друга страна през последните около 30 години в бюджета на община Стара Загора са отделяни сравнително малко средства за поддържане на парка. Пък и растителността както хората остарява и има нужда от подновяване и освежаване.
От тази гледна точка е правилно решението на местната власт да се подготви документация за реконструкция на "Аязмото" за финансиране по програма "Региони в растеж". За тази цел паркът трябваше да бъде заложен в зона на въздействие в Интегрирания план за градско възстановяване и развитие. През миналата година е проведен търг за изпълнител, определен е такъв (известната фирма "Водстрой 98") и през последните месеци на 2017 г. започна реконструкцията. Проектът предвижда в общи черти саниране на съществуващата растителност, обновяване на алейната мрежа, благоустройствени мероприятия и обновяване на подземната инфраструктура. Както можеше да се очаква, реакцията на населението е разнопосочна, но като че ли надделява недоволството от извършеното досега. Това е разбираемо предвид чувствителността на обществеността при премахване на дървета и даденостите в парка, макар че по принцип, тези дървета, които се отстраняват, са саморасли или пречат на останалата растителност. Има и много негативна реакция по отношение на извършваните благоустройствени работи. Дали са прави гражданите или проектантският екип, ще покаже времето.
Но положителните думи, които биха могли да бъдат казани, за съжаление, спират дотук.
За разработения проект има издадено разрешение за строеж, както изисква ЗУТ. Преди това обаче чл.108(1) от същия закон изисква наличието на подробен устройствен план – в случая е необходим ПРЗ. Такъв няма, а за основание се счита един паркоустройствен план от 1971 година, във връзка с §6 от Преходните разпоредби на ЗУТ. Това вероятно не е забелязано от управляващия орган ОП "Региони в растеж", пък и това може би не е негова работа, а задължение на общинската администрация. Финансирането е осигурено и строителните работи са в ход. За непрофесионалиста това вероятно не означава нищо. Когато обаче липсва подробен устройствен план, това означава, че конкретните инвестиционни проекти ще бъдат изготвени по конюнктурни причини, без виждания за развитие и решаване на проблеми от устройствен характер. Това важи особено много за парк "Митрополит Методий Кусев". В най-общи линии, проблемите, които трябваше да реши един ПУП преди възлагане на конкретен инвестиционен проект са:
- Обособяване на у.п.и. около съществуващата застройка от сферата на общественото обслужване, техническата инфраструктура, религията, отдиха и т.н., както и за самия парк.
- Определяне на матрицата за всеки у.п.и. съобразно предназначението му с необходимите параметри.
- Внимателно отношение към поземлени имоти в северните покрайнини, където съществува застройка съгласно §4 от ЗСППЗ. Нещо повече - би трябвало да се прецизират границите на парка в тази територия предвид нейното реално състояние.
- Разработване на схеми за подземната инфраструктура с оглед сегашните и бъдещи нужди на парка.
- Предвиждане на поне два паркинга за автомобилите на гражданите, които в почивните дни се принуждават да паркират в околните улици и създават по този начин излишно натоварване в трафика. Такива паркинги би трябвало да се търсят в прилежащи територии, със собствениците на които (Министерството на отбраната и Областна администрация) би трябвало досега да са водени предварителни разговори.
- Създаване на специфични правила за управление, което трябва да бъде гаранция за запазване характера на парка.
Тъй като покрай изразяваното от гражданите несъгласие с извършваната реконструкция (правилно или не, но такова е налице!) явно общинската администрация започна да осъзнава, че е в сериозно нарушение на законовите разпоредби и че в това, което се прави днес липсва виждане за развитие и бъдещи нужди. Да не говорим, че по този начин може би е заблуден и управляващия орган и спирането на финансирането не е толкова невъзможно, с което би се натоварил изключително местния бюджет. Като прибавим към това и същия начин на грубо несъобразяване със ЗУТ и Общия устройствен план на Стара Загора, по който се изпълнява т.н. пешеходна зона по централната улица на града, положението става доста неприятно. По този въпрос вече беше подробно писано през януари, но към днешна дата става ясно, че проблемите там стават още повече, за което ще стане дума съвсем накратко в края на този материал.
Група общински съветници от Стара Загора са отправили писмо до министъра на регионалното развитие с искане за обстоятелствена проверка и по двата случая – парк "Митрополит Методий Кусев" и пешеходната зона.
За "Аязмото" общинската администрация е поръчала да бъде разработен ПУП-ПРЗ на ДЗЗД "Трейспроект" като част от екипа, разработил Интегрирания план за градско възстановяване и развитие. Ръководител на колектива е арх.Александър Симеонов Кирев. ПУП-ът за Аязмото е изготвен през 2013 година и след еднократно връщане на фирмата-изпълнител е внесен за съгласуване в Министерството на културата през 2015 година, тъй като Аязмото е обект, който е под наблюдението на това министерство и по-точно на НИНКИН. Защо оттогава досега той не е процедиран, не е ясно. Ако за разработването на инвестиционния проект, по който се извършва в днешни дни реконструкцията на парка, може да послужи един паркоустройствен план от 1971 година, защо процедирането на ПУП-а започва едва сега? Оттук нататък следват още доста въпроси, на базата на материалите, които са изложени в официалния сайт на общината (ПУП - ПРЗ на парк "Митрополит Методий Кусев):
· Ако този ПУП е представен вероятно в сегашния му вид на вниманието на общинската администрация, защо още тогава, през 2015 година не е констатирано, че той не отговаря на изискванията на ЗУТ и Наредба №8? Защо не е върнат на фирмата-изпълнител, за да отстрани недостатъците, а е процедирано одобряването му от Министерството на културата?
· Обичайна практика при съгласуване на проекти, които представляват паметници на културата, е да се изчаква доста дълго време, което в обичайните случаи продължава няколко месеца, да кажем, че може да стигне до една година. Някой би трябвало да знае защо един проект, който е важен за общината, по който ще се разработва инвестиционен проект и ще се кандидатствува за европейско финансиране, не е придвижен малко по-ускорено по държавната бюрократична машина. Дали причината за обявяването на ПУП-а в официалния сайт на общината сега не е това, че стана ясно, че се работи по инвестиционен проект, който вероятно не отговаря на изискванията на ЗУТ, чието разрешение за строеж при тези условия би трябвало да бъде оценено като незаконосъобразно издадено?
· На заседание на ЕСУТ на 21.03 ПУП-ът е върнат за доработка. Ако за представената от ДЗЗД "Трейспроект" разработка няма да бъде заплатен проектантски хонорар въпреки големия обем работа, която предстои, ако не е направена досега, какви ще бъдат последващите действия на общинската администрация? Материалът, който трябва да бъде представен като неразделна част от ПУП-а е много голям по обем, не е въпрос само на корекции и допълнения към това, което е представено и изисква доста дълъг период от време. След като бъдат изпълнени всички изисквания съгласно ЗУТ и бъдат изготвени нови чертежи, ще бъдат ли внесени те отново за съгласуване в Министерството на културата?
Въпросът за законността на строителните работи, които се провеждат в момента, е много важен. Как при тези условия ще бъде завършен проектът за реконструкция на парка?
Проектът на ДЗЗД"Трейспроект", който е обявен в официалния сайт на Общината, съдържа само: обяснителна записка, план за регулация и план за застрояване. Допълнително е поставено и техническо задание съгласно чл.125(1) от ЗУТ, но без задължителното разрешение от ОбС. Всички елементи на ПРЗ, за които стана дума по-горе въобще не са предмет на проекта! Нито един! Особено сериозният устройствен проблем с намирането на място на паркинги въобще не е намерил място в ПУП-а, за което обаче вината не е на проектантите, а на възложителя община Стара Загора. А в същото време кметът Тодоров в изявление пред медиите заяви, че в скоро време ще бъде изграден такъв паркинг в западната част на парка. Как ще стане това, не е ясно, след като за такъв в ПРЗ няма дори и идея. При това става дума за защитена паркова територия! Като стана дума, че паркът е с особен статут, в предложения за обществено обсъждане ПРЗ цветът, с който е оцветена цялата му територия вместо в зелено, е като за имоти с обекти на недвижимо културно наследство съгласно Наредба №8 за обема и съдържанието на устройствените планове. А това само по себе си освен неправилното означаване в цвят, крие и опасност от бъдещи реални посегателства върху парковата територия. С една дума това, което е публикувано в официалния сайт на община Стара Загора по никакъв начин не би могло да бъде наречено ПРЗ. Всеки, който е наясно с изискванията към един ПУП, ще остане изумен от това, което вижда. По-скоро това би могло да бъде наречено оцветена кадастрална подложка без реална стойност.
Ако не се намесят както МРРБ, така и ДНСК и не извършат една напълно безпристрастна проверка, независимо от това кой е забъркал тази каша от нарушения на законите и създадените от това проблеми, ще трябва да си спомним отново стария виц за това как вижда шопът закона – врата у поле, където минават гламавите, а умните минават отстрани.
Отделно от тази тема в централната част на Стара Загора са в ход строителни работи по изграждане на т.н."пешеходна зона". Там също няма влязъл в сила ПУП, има някаква обществена поръчка във връзка с това от началото на 2017 година, при наличието вече на одобрен инвестиционен проект и осигурено финансиране от ОП"Региони в растеж". Но и да има такъв, той не може да бъде приет и да му бъде издадена заповед за одобряване, тъй като въобще не отговаря на действуващия ОУП. Има и още доста въпроси, свързани с това има ли решение на ОбС за възлагане на разработката, кой е спечелил поръчката, какъв хонорар е договорен и за какъв обем работа става дума. Там проблемите са още по-сериозни и с много интересни констатации, ако човек разгледа малко по-внимателно публичната информация. Но за това вероятно ще стане дума в следваща публикация.