Правен анализ решава какъв ще бъде операторът на българския тол
До дни ще бъде готов правният анализ, въз основа на който да се прецени дали бъдещият оператор на тол-системата да бъде търговско дружество, държавно предприятие или организационна структура в рамките на Агенция "Пътна инфраструктура". Той ще управлява тол-системата и ще генерира приходи, които АПИ ще разходва за ремонти по републиканската пътна мрежа и изграждането на нови пътища. Бъдещото звено ще координира целия процес по внедряване на тол-системата и обвързването на софтуера й със системите на ведомствата, за чиито нужди ще се ползва – Националната агенция по приходите, Агенция "Митници", Министерството на вътрешните работи. Това стана ясно от изказване не министъра на регионалното развитие и благоустроството Николай Нанков пред БНР.
Агенция "Пътна инфраструктура" избра през декември 2017 г. Адвокатско дружество "Бузева и партньори", за да изготвят "Правен анализ на алтернативните възможности за реализация на електронна система за предоставяне на услуги за електронно таксуване на база на изминато разстояние за превозни средства". Това означава: 1. Да се проучи и анализира информация и документи относно процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: "Проектиране, изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 тона (ТОЛ) и на база време за леки автомобили с обща технически допустима максимална маса до 3.5 тона (електронна винетка)". 2. Да се проучат и анализират докладите на Световната банка по сключено споразумение между АПИ и Световната банка към проект: "Техническа помощ за подобряване на ефективността на пътния сектор в Република България". |
При внедряването на тол-системата и електронната винетна система се предвижда да бъдат монтирани 500 пос-терминала, ще бъдат поставени 50 мобилни кантара, ще се купят и 100 мобилни устройства и 50 автомобила за следене на трафика в страната. Бъдещето е на цифровизираните модели, на възможно най-съвременните технологии и дигитализацията на услугите. Ще се работи с трафик камери, gps-системи, добър софтуер, както и с ефективен контрол, каза министърът. Електронните винетки ще могат да бъдат купувани по интернет, от специално поставени за целта пос-терминали и от бензиностанции, като цената им няма да бъде променяна. Ще бъдат въведени и уикенд винетки, коментира още министър Нанков.
Министър Нанков посочи, че с помощта на външни експерти Агенция "Пътна инфраструктура" е започнала подготовката по избор на бъдещия обхват на тол-системата, както и на нейното тарифиране. По думите му, до лятото ще стане ясно по какъв начин ще се определя кои пътища ще влизат в обхвата на бъдещата тол-система и как ще се ценообразува тя. Тогава ще бъдат проведени обществените консултации и дебата по темата. Не можем да си позволим да натоварим неоправдано бранша на транспортните превозвачи, подчерта министърът и допълни, че по тарифирането на пътищата ще се работи в партньорство с тях.
От 30 години и повече имаме системен проблем с пътния сектор, свързан основно с недостига на финансов ресурс. Решаваме го със системния подход, създаването на тол-система - електронни винетки за леките автомобили и тол-такса за тежкотоварните. С въвеждането на тол-системата и с ресурса, който ще се генерира, ще се ускори по-качественото изграждане и ремонтиране на пътищата, допълни той. В дългосрочен план това е устойчивата политика в пътния сектор с повече ресурс и повече контрол при разходването, подчерта Нанков.