Определят пътищата с тол и тарифите до 7 месеца






В присъствието на министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков бе подписан договорът с изпълнителя на тол системата Консорциум "Капш Трафик Солюшънс". Подписи поставиха председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов и Михаел Вебер, представляващ изпълнителя. На церемонията присъстваха още членовете на УС на АПИ инж. Веселин Давидов и инж. Светослав Глосов, както и Андре Лаукс, главен оперативен директор на "Капш Трафикком". Стойността на договора за изграждане на електронната система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа е 149 997 000 лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 19 месеца. Изграждането й ще бъде за сметка на изпълнителя и ще става поетапно. След успешното й внедряване инвестицията ще се възвърне със събраните приходи до 3 години от подписването на договора. Държавна проектна компания ще придобие собствеността й, ще я експлоатира и управлява. Софтуерното решение на "Капш" е патентовано и компанията притежава авторските права.
През следващите 7 месеца следва да бъдат свършени две структуроопределящи дейности, каза министър Николай Нанков:
"Има две специфични дейности на етапа на внедряване и изграждане на системата.
Първата е свързана с избора на републикански пътища, които да попаднат в обхвата на тол системата. Има различни варианти за това, като единият предвижда тя да обхване около 8000 км републикански пътища – магистралите и пътища от първи и втори клас. Има и такъв, който предвижда в обхвата й да се включат около 75% от всички републикански пътища, който обаче вероятно няма да бъде избран. Решението ще се вземе на експертно и политическо ниво" уточни министърът.
"Втората задача е тарифирането или определянето на ставките за преминаване по отделните пътища. Тол таксата ще важи само за автомобилите над 3.5 т. Собствениците на леки автомобили ще продължат да плащат винетки, които ще са електронни и по-евтини за държавата, като цената им няма да се повишава. Ще има възможност и за по-гъвкаво тарифиране за леките автомобили като уикенд винетка и еднодневна винетка", каза още министърът.
Изграждането на тол системата ще бъде за сметка на изпълнителя, поетапно. След успешното й внедряване инвестицията ще се възвърне със събраните приходи. Държавна проектна компания ще придобие собствеността й, ще я експлоатира и управлява, каза пред журналисти министър Нанков. Решението на "Капш" е патентовано и компанията притежава авторските права. За да се изплати вложението на изпълнителя, ще са необходими до 3 години.
В момента приходите от винетки са около 350 млн. лв. средногодишно, обяви министърът и посочи, че 2017 г. е рекордна по отношение на постъпленията от тях. През миналата година са продадени близо 700 000 стикера повече, а приходите са били с 25 млн. лв. повече спрямо 2016 г.
Таксата за тежтоварните автомобили ще се повиши значително, но това е справедливият модел, посочи регионалният министър и допълни, че се очаква увеличението на приходите от заплащаните от тях такси да е с 6-7 пъти. С въвеждането на тол системата ще успеем за първи път да се възползваме от геостратегическото си положение, обърна внимание Николай Нанков. Той посочи, че доскоро винетката за тежкотоварни автомобили, с която те преминават от ГКПП "Калотина" до ГКПП "Капитан Андреево" (356 км), струваше 21 лв., като вече е 23 лв., а за преминаване по магистралата между Ниш и Пирот в Сърбия (78 км) от януари т.г. се плаща около 20 лв.
"Целта ни е още през първата година след внедряването на тол системата приходите да са около 1 млрд. лв.", каза министър Нанков. На такава стойност са и необходимите разходи за поддържана на пътната мрежа.
Михаел Вебер, представляващ изпълнителя Консорциум "КАПШ ТРАФИК СОЛЮШЪНС", изрази благодарност от подписването на договора, нарече двугодишния период на обжалвания "дълъг път" и изрази радост, че вече ще се започне конкретната работа по проекта.
Дончо Атанасов, председател на УС на АПИ, припомни, че освен републиканската пътна мрежа – 21 хил. км, има и общинска – 22 хил. км, за която също трябва да се помисли. Всяка година правителството отпуска допълнителни по около 200 млн. лв., за да подпомогне изграждането на пътища. Инж. Атанасов каза още, че България няма опит във въвеждането, проектирането и управляването на тол, затова на ангажираните с проекта от АПИ и МРРБ им предстои труден и активен работен период.