Държавна приемателна комисия влиза в метрото до летището в края на март. През май отварят ценовите оферти за третия метродиаметър
Проф. д-р инж.Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД

Проф. Братоев, как оценявате интереса на строителните компании към изграждането на третия метродиаметър? Кога ще бъдат отворени ценовите оферти?
Интересът е изключително голям. Има подадени 14 оферти и това е една от процедурите с най-голям брой участници. Само търгът за участъка до летището събра повече участници - 15. Изхождайки от сложността и трудоемкостта на работите по изпълнение на проекта, това е действително много голям брой участници. Офертите са с по 5-7 хиляди страници всяка. Оценката съгласно закона върви на три етапа: първият - който е приключил, е проверка на представените документи; вторият - оценка на техническите предложения, които са основната част от обема на офертите, върви в момента; третият - отваряне на ценовите оферти, ще се изпълни след приключване на оценката на техническите предложения и обявяване на протокола за тази оценка. Поради големия обем на офертите, които трябва да бъдат проверени и оценени съгласно критериите в документацията, се очаква вторият етап да приключи в края на април - началото на май, след което ще се отворят ценовите оферти.
Кои са особеностите на частта от третия метродиаметър, която ще бъде изградена през този програмен период?
Третата линия на метрото в София представлява метродиаметър, пресичащ града в направлението от бул. "Ботевградско шосе" през бул. "Владимир Вазов", ЦГЧ до жк "Овча купел". Тя е с дължина 16 км и 18 метростанции. Проектирана е по трасе, одобрено от Експертен съвет на Столичната община, което в централната градска част е подземно, а в периферните части има и открити участъци. Трасето има важна интермодална функция - освен прогнозно обслужване на над 170 хил. пътници дневно то прави връзка с две основни входни артерии в града, с националната жп мрежа в жк "Овча купел", две периферни автогари, а чрез първата и втората линия - и с централната жп гара, автогара и летището. Съобразно градската планировка, натоварването с пътници и подходящите методи на строителство в отделните части на трасето то условно е разделено на три участъка, обособени в отделни етапи на изграждане на линията.
Първи ще се изгради Етап 1 от бул. "Вл. Вазов" до кв. "Красно село". Предвид плътно застроената историческа част на града, през която основно минава участъкът, и сложните геоложки и хидрогеоложки условия единствената възможна технология за строителство на тунелите в основния участък от това трасе - МС 6 - МС 14, е с механизиран щит с противоналягане в забоя. Участъкът му МС 5 - МС 6 е предвиден да се строи частично по класически Нов австрийски метод и частично по открит способ. Станциите са разположени на основни пътникообразуващи места, като 7 от тях е предвидено да се изграждат по открит способ в укрепени котлновани, а с оглед запазване на историческата паркова част на Орлов мост станцията на това място въпреки сложните условия е предвидена да се строи подземно по модифициран Нов австрийски тунелен метод. Като отделни позиции в етапа са включени изграждане на депо и доставка на 20 метровлака с опция за автоматично управление и на свързаното с това оборудване на нов тип системи за управление и функциониране на участъка от Етап 1 на линията. Времетраенето, началните и крайните срокове на строителството на отделните части от етапа са различни в зависимост от особеностите на трасето и спецификата на приложимите строителни методи. Те са съобразени така, че да започват в периода 2015 - 2016 г., за да бъдат завършени през 2018 г. и въведени в експлоатация през 2019 г.
Ако бъдат спестени средства от търговете, какво предвиждате да се доизгради от третия метродиаметър? Кога ще се направи отклонението от "Оборище" към "Слатина", "Арена Армеец" и бул. "Цариградско шосе".
Средствата за финансиране от ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" и местното съфинансиране 2014 - 2020 г. са разчетени за най-тежкия и най-сложен за строителство централен участък от бул. "Янко Сакъзов" (театър зад канала) през Орлов мост, НДК, кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов" до кв. "Красно село" (кръстовището на ул. "Житница" и бул. "Цар Борис ІІІ"). Това са 7.2 км трасе със 7 метростанции. Изграждането на участъка изисква 42 месеца. Към този първи етап на строителство влиза изграждането на депо на ул. "Житница" в кв. "Красно село" и доставка на 20 метровлака със системи за управление и безопасност на метрото.
След приключване на тръжните процедури за горните обекти в зависимост от финансовия ресурс като първи следващ участък в етапа и програмата е включен участък с една метростанция за връзка с бул. "Вл. Вазов" и транспортния поток, формиран от кварталите по този булевард. В случай че има финансова възможност от програмата или с решение на Столичната община, ще се предложи изграждането на надземния участък от депото на ул. "Житница" до бул. "Монтевидео" с 2 метростанции съответно западно от бул. "Горна баня" и на бул. "Монтевидео" между жк "Овча купел" 1 и 2.
Отклонението в посока кв. "Слатина" е по-далече във времето и за него е правено само предварително проучване за трасе. Преди осигуряване на финансиране следва да се изпълнят подробните проучвания и процедури за избор на трасе и Регулационен план, както това се направи през последните години за основното трасе на Линия 3.
Какъв е графикът за продължението на метрото от "Джеймс Баучер" до "Хладилника"? Как проектът се съгласува с разширението на Черни връх и изграждането на пробива "Токуда" към "Сребърна", къде ще бъде подземният транспортен подлез за "Сребърна" - "Т. Каблешков"?
Строителството на участъка от МС "Джеймс Баучер" до кв. "Хладилника" с дължина 1. 3 км и една метростанция (МС "Витоша") започна през лятото на 2014 г. и трябва да завърши през юни 2016 г. Строителството върви по график. До края на август 2015 г. трябва да се възстанови движението по бул. "Черни връх" в участъка от ул. "Сребърна" до ул. "Филип Кутев" (бъдещ бул. "Тодор Каблешков"). Възстановяването на булеварда над метрото ще се извърши по новоприетата улична регулация и по този начин кръстовището ще се свърже с новия пробив без промяна на кръстовището. Входовете в метрото в четирите ъгъла на кръстовището ул. "Сребърна" - бул."Черни връх" ще играят ролята както на входове в метрото, така и на градски подлези. Южните входове от двете страни на бул. "Черни връх" на кръстовището с ул. "Филип Кутев" също се изпълняват аналогични функции. Станцията е ситуирана между двете кръстовища за осигуряване на транспортно обслужване както на обитателите на жилищните и администартивните сгради, разположени в зоната на пешеходната достъпност на северните и южните входове, така и на интензивния напречен транспорт по новия пробив на ул. "Сребърна" и новия бул. "Тодор Каблешков".
Има ли възможност през този програмен период метрото от втория метролъч да се продължи към МС 13 в кв. "Витоша", близо до околовръстното? Ако не, кога ще бъде продължено?
През този програмен период има предвидено финансиране за изпълнявания участък до ул. "Сребърна" и ул. "Филип Кутев". При съответно решение за удължаване на трасето южно от метростанция "Витоша" в кв."Хладилника" съответно ще бъдат изпълнени необходимите процедури по изготвянето на инвестиционен проект и процедирането на Регулационен план.
Какво е най-общо изпълнението на етап 3 от разширението на метрото - до летището и до Бизнес парка?
Участъкът към летището от бул. "Цариградско шосе" с дължина 5 км и 4 метростанции е приключен и по него се извършват необходимите изпитания. Успоредно с това се изпълнява вертикалната планировка около входовете на метростанциите и по протежението на новоизградените булеварди. Очаква се в края на март да започне работа държавна приемателна комисия и участъкът да бъде въведен в експлоатация през първата половина на април.
Участъкът от МС "Младост 1" до Бизнес парка в жк "Младост 4" е с изградени конструкции и монтирано оборудване в тунелите и метростанциите. В края на март ще започнат единичните, а през април ще се извършат комплексните изпитания, като успоредно с това ще се изпълняват вертикалните планировки около входовете на метростанциите. Участъкът е предвиден за завършване в края на април.
Кога ще бъде продължено метрото до ИКЕА и Симеоновския лифт?
За този участък има само предварителни проучвания. При осигурено финансиране и решение на СО за неговото изграждане ще бъдат изпълнени съответните регулационни и други процедури.
Ще се свърже ли трети метродиаметър с първи през "Враждебна", както това става с първи и втори метролъч при "Обеля"?
Не, такава необходимост нито има, нито се налага по някакви други причини. Там няма необходимото транспортно натоварване. В жк "Обеля" връзката е направена не защото е крайно необходима от транспортна гледна точка, въпреки че се ползва от много пътници, а защото осигурява връзка на Линия 2 с депото, което е разчетено да обслужва двете линии.
Как ще бъде обслужен с метро Студентски град?
Засега Студентски град се обслужва от МС "Г. М. Димитров" чрез довеждащ транспорт до станцията. Няма как във всички райони да има метро. Метрото е скъпо съоръжение. То следва да се изгражда по трасета, където в основната им част има необходимото транспортно натоварване, изискващо изграждане на метро, или решението за тях да се взема, като се прави комплексна оценка на база транспортно натоварване и други критерии - интермодални връзки, връзки с големи спортни обекти, икономически възможности и др. За всеки конкретен случай трябва да бъдат направени съответно транспортни проучвания и обосновки в зависимост от натоварването с пътници и параметрите на трасето. На този етап основните направления, за които натоварването съответства на натоварване за метрото, са направленията по трите линии. В по-далечна перспектива може да се реализира отклонение от Линия 2 в тази посока или на други участъци, но за това трябва да се направят съответни обосновки. Това ще изисква провеждането на съответни регулационни и други процедури.
Строителството на Северната скоростна тангента започна. Кога ще бъде изградено разклонението на втория метродиаметър към "Илиянци"?
Това отклонение на този етап няма необходимото транспортно натоварване и не е актуално. В перспектива след съответна обосновка и финансови възможности може да се обсъжда неговата реализация.
Интервюто взе
Милена ВАСИЛЕВА