Тенденции в стратегическата инфраструктура: Дигитализация и енергийна ефективност
16 годишна конференция „Стратегическа инфраструктура и инвестиции 2021“, 24 юни
Инвестициите в транспортна, екологична и дигитална инфраструктура в България и региона като основа за екологична устойчивост, икономическо възстановяване и зелен преход са във фокуса на 16 годишна конференция „Стратегическа инфраструктура и инвестиции 2021“, 24 юни. Годишният инвестиционен форум под мотото "Устойчиви инфраструктурни инвестиции за икономическо възстановяване и зелена трансформация" е организиран от ГРАДЪТ Медиа Груп в стратегическо партньорство с Европейската инвестиционна банка. Сред основните теми в програмата са насърчаване на икономическото възстановяване и екологичния преход чрез инвестиции в устойчива инфраструктура, транспортната инфраструктура и намаляване на въглеродните емисии. Актуалната тема за "зелената сделка" и енергийна инфраструктура е разгледана в перспективата на енергийния преход и предотвратяването на климатичните промени.
Форумът беше открит от Лиляна Павлова, вицепрезидент и член на управителния комитет, Европейска инвестиционна банка, с представяне на тема "Насърчаване на икономическото възстановяване и зеления преход чрез инвестиции в устойчива инфраструктура".
Инфраструктурата е един от четирите приоритета на ЕИБ наред с иновациите, МСП и климата. Банката е партньор на България от десетилетия и работи с държавната и местна власт. ЕИБ има ключова роля във възстановяването на ЕС и възможност за дългосрочни устойчиви инвестиции. Европейската зелена сделка е част от пътя към целта - през 2050 г. Европа да бъде въглеродно неутрален континент. Механизмът за възстановяване и устойчивост и Механизмът за справедлив преход имат ключова роля в това отношение за мобилизиране на един трилион евро за борба с климатичните промени. Целта е 30% от общото годишно финансиране - около 70 млрд. евро, да бъде насочено към кохезията и по-слабо развитите райони.
Oт 2021 г. зaпoчвa дa се yвeличaвa финaнcиpaнeтo на ЕИБ зa пpoeĸти, нacoчeни ĸъм ĸлимaтa и ycтoйчивocттa нa oбщнocтитe. Гpyпaтa нa EИБ щe пpoдължи дa пoдĸpeпя иĸoнoмичecĸия pacтeж нa Бългapия и дa cъдeйcтвa нa cтpaнaтa зa нaмиpaнe нa пoвeчe бeзвъзмeзднo финaнcиpaнe пo линия нa EC, ĸaтo eднoвpeмeннo ce paбoти зa пoдoбpявaнe нa мecтнaтa и peгиoнaлнaтa инфpacтpyĸтypa. България е един от най-големите ползватели на консултантски услуги по Jaspers и чрез Европейския консултативен център.
Вижте интервю с вицепрезидент Лиляна Павлова
Управление на инфраструктурните инвестиции чрез ускоряване на зеленото възстановяване и растеж в сектора разгледа в своята key-note тема на проф. Стефано Гати, професор по инфраструктурни финанси, SDA Bocconi School of Management. Световната необходимост от инвестиции в инфраструктурния сектор в момента и в перспективо до 2040 г. ще нараства - както по отделните видове техническа, така и за социалната инфраструктура. Един от резултатите е нарастване на задлъжнялостта на държавите и повишаване на значението на инфраструктурата като алтернативен инвестиционен клас.
"Устойчиви инфраструктурни инвестиции – приоритети и стратегии България 2021" е темата на първия панел.
Представената през 2019 г. концепция за "Зелена сделка" налага сериозни промени в транспортните инвестиции и политики, а предимствата на железопътния транспорт го извеждат на преден план. Модернизирани са над 500 км жп линии, изграден е интермодален терминал до Пловдив, започнала е доставка на нови локомотиви, въведено е ново приложение за проследяване в реално време на влаковете, изтъкна Нели Андреева, служебен заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията. Приоритетите до 2027 г. са свързани с мащабна програма с жп проекти с финансиране от ОПТС, МСЕ 2 и МВУ. Основна цел на компонента "Транспортна свързаност" по Националния план за възстановяване и развитие е намаляване на въглеродния отпечатък, свързани с електрически зарядни средства, закупуване на енергийноефективен подвижен състав, проекта за развитие и изграждане на метрото с още 9 км и 9 метростанции, като част от инвестициите са насочени в Северна България като по-изостанал район. Инвестициите в пътната безопасност, предвидени в Плана за възстановяване и устойчивост, са свързани с интегриране на нискоемисионни или нулевоемисионни превозни средства на градския транспорт, изграждане на електрически зарядни станции за превозни средства на градския транспорт и инфраструктурни мерки за безопасна градска мобилност, насочени към по-уязвимите участници в движението – пешеходци и велосипедисти.
Стамен Янев, заместник министър на икономиката и изпълнителен директор на Българска агенция за инвестиции, представи предимствата на България като инвестиционна дестинация и възможностите за привличане на чуждестранни инвеститори.
Арх. Георги Коларов, съветник в политическия кабинет на Министъра на регионалното развитие и благоустройството, приветства организаторите от името на министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова. Сградите и строителният сектор играят основна роля при постигнае на декарбонизация и енергийна ефективност. Европейските цели, формулирани в "Зелената сделка", са в директна връзка с Плана за възстановяване и устнойчивост и изискват нов подход. Необходими са устойчиви концепции за обновяване на сградния фонд. Енергийната ефективност е на първо място като принцип за устойчиво строителство. Създаване на звена за обслужване на едно гише, мерки за определяне на енергийните характеристики на сградите, анализ на икономическия цикъл на сградите, устойчиво управление на отпадъците са някои от набелязаните от МРРБ мерки. Ще бъде разработена методология за жилищните и нежилищни сгради. Въвеждат се „зелени обществени поръчки“ за нежилищните сгради и се препоръчват такива за жилищните като базисен инструмент за постигане на устойчиви практики. С помощта на оценка на жизнения цикъл на сградите ще се постигане икономическа и екологична целесъобразност на проектите. Предвиждат се изпълнението на иновативни решения и пилотни проекти, които показват ползите от санирането, подчерта арх. Коларов.
"Транспортна инфраструктура - подобряване на регионалната свързаност и достъпност, и намаляване на въглеродните емисии чрез инвестиции в устойчива транспортна инфраструктура" е темата на панел 2.
Кои са приоритетите за програмен период 2021-2027 коментира инж. Галина Василева, ръководител на Управляващия орган на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура". Основните финансови източници са Програма Транспортна свързаност 2021-2027 г. - 1,9 млрд. евро, Механизъм за свързана Европа 2 - завършване на „основната“ TEН-T мрежа до 2030 г., проекти с „транс-граничен“ характер и „липсващи“ връзки, и Механизъм за възстановяване и устойчивост - полага основите за зелена и цифрова трансформация на икономиката (финансовият пакет за България - 6,217 млрд. евро грантове и 4,549 млрд. евро заеми). Основната цел на компонента транспортна свързаност е намаляване на въглеродния отпечатък на транспортния сектор чрез модернизация и цифровизация на железопътния сегмент. Бяха представени основните планирани интервенции в жп, автомобилен, морски и вътрешно воден и интермодален транспорт и хоризонталните мерки.
Модернизацията на ключови железопътни участъци в България представи инж. Бисер Минчев, зам. ген. директор "Експлоатация", НКЖИ - проектите в изпълнение за програмен период по ОПТТИ 2014 - 2020, по МСЕ, предстоящите по Националния план за възстановяване и устойчивост и по ОПТС 2021-2027.
Тодор Тодоров, ръководител отдел „Планиране”, "Метрополитен" ЕАД, представи развитието и плановете за Софийското метро - настояща схема и реализация в момента, бъдещи планове и нови отсечки за разширение, автоматизация. След изграждането на последните 9 метростанции от третата линия на софийското метро автомобилният трафик ще намалее с над 17 000 автомобила дневно. Очакваните допълнителни ползи от проекта са за 26 млн. превозени пътници годишно и намаляване на вредните емисии с над 7 000 т на година.
Преодоляване на глобалните предизвикателства и осигуряване на балансирано регионално развитие чрез генериране на синергии между публичния и частния сектор е темата на Кевин Чунг, старши инженер, отдел "Регионални транспортни програми", ЕИБ.
Инвестиционните планове за трансформацията на летище София в модерно и конкурентно европейско летище презентира Давид Делгадо, партньор, директор ЦИЕ, Meridiam, и Хесус Кабайеро, CEO, Sofia Airport.
Автомагистрала „Дунав – Егея“ – пример за прилагане на политиките на Европейския съюз в създаването на стратегическа инфраструктура представи в специална презентация инж. Румен Марков, управител, Large Infrastructure Projects.
Приоритетната за България и Европейския съюз "Зелена сделка", стратегиите за нейната реализация и възможните резултати са във фокуса на панела "Енергийна инфраструктура и борба с климатичните промени чрез енергиен преход" с модератор Калоян Крумов, адвокат, DGKV.
Каква е подкрепата на ЕИБ за инвестициите в чиста енергия в съответствие с Интегрирания план „Енергетика и климат“ за постигане на целите на ЕС за декарбонизация коментира Мануел Барито, старши икономист, ЕИБ.
Светлин Писленски, главен банкер, ЕБВР, представя възможностите за инвестиции в иновации и новаторска енергийна инфраструктура, свързани с декарбонизиране на енергийните доставки и трансформиране на енергийните системи с цел минимизиране на човешкото въздействие върху климата.
Постигане на устойчиви цели чрез координирани и отговорни обществени, корпоративни, социални и лични дейности, представи Маню Моравенов, изп. директор на БФБ, Център за зелени финанси и енергия.
Енергиен преход и климатични предизвикателства, повишаване на подкрепата за нови проекти за възобновяема енергия - перспективи, текущо състояние и перспективи, коментира Костадин Сирлещов, CMS, партньор, ръководител на отдел „Енергия и климатични промени“ за Централна и Източна Европа.
Програмата завърши с key-note сесия "Бъдещето на инфраструктурата: Infratech - оптимизиране на глобалните рискове чрез технологични иновации" на Кирил Трайков, директор „Управление на риска“, Deloitte.