На 17 декември откриха лот 3.3. Кресна - Сандански на АМ “Струма”
Строителството на магистралата завърши предсрочно. Лот 3.3. на АМ "Струма" може да се нарече първата "умна магистрала"

На 17 декември откриха лот 3.3. Кресна - Сандански на АМ “Струма”. Строителството на магистралата завърши предсрочно. Срокът за завършването на отсечката беше пролетта на 2019 година, но строителството приключи през декември 2018 г.
В по-голямата си част трасето на автомагистралата се развива успоредно на р. Струма и сега съществуващия път Е-79, който изцяло се запазва. В изграждането на участъка са положени над 300 хил. т асфалт и са монтирани 95 км мантинели от най-висок клас. В отсечката има 3 пътни възела - „Кресна“, „Струмяни“ и „Сандански“, 25 големи съоръжения - мостове, виадукт, надлез над ж. п. линията София – Кулата, селскостопански подлези и надлези, четири площадки за отдих, няколко пресичания на местни и селскостопански пътища, бетонови и стоманобетонови подпорни стени, надлези и подлези, и множество пресичания на инженерни мрежи и комуникации. Площадките за отдих са с цялостната инфраструктура, включваща паркинги, водоснабдяване, канализация, пречиствателна станция за битови отпадни води и каломаслоуловители за дъждовната канализация. За първи път на площадките има всичко необходимо както за отдих, така и за извършването на търговска дейност от жителите на региона.
При пътен възел „Кресна“ ще се осъществява връзката на новото трасе на АМ „Струма“ с първокласния път I-1/Е-79 София - Кулата. Пътен възел „Струмяни“ е пресечната точка на магистралата с третокласния път III-1081 Струмяни – Берово и осигурява достъпа на жителите от Струмяни, Микрево и още 19 малки населени места в община Струмяни до автомагистралата.
Пътен възел „Сандански“ е в индустриалната зона на града и ще е основната транспортна артерия към него, както и към всички 54 населени места от общината.
Лот 3.3. на АМ „Струма“ може да се нарече и първата „умна магистрала“ в България, в която още по време на строителството са поставени т.нар. „интелигентни транспортни системи“. Чрез тях в реално време ще се следи трафика и пътната обстановка, ще се измерва теглото на преминаващите превозни средства, за да може да се санкционират претоварените тежкотоварни машини. Електронни информационни табла ще показват актуални данни за метереологичната обстановка и евентуални инциденти на пътя.
Изпълнител на лот 3.3 е Консорциум „Струма Лот 3.3“, в който участват: „ГБС инфраструктурно строителство“ АД, „Пътстрой 92“ АД, „Главболгарстрой“ АД и „Геострой“ АД. Стойността на договора е 280 947 614,4 лв. с ДДС. Строителният надзор е на „Пътинвестинженеринг“ ЕООД. Техният договор е за 3 597 793,54 лв. с ДДС.
Церемонията за откриването на участъка между Кресна и Сандански на АМ „Струма“ беше на 17 декември от 11:30 ч. на площадката за отдих след пътен възел "Сандански" в посока Гърция, където е връзката с лот 4 Сандански - Кулата.
Лот 3.3 от км 397+000 до км 420+624 е част от проекта: АМ „Струма“ - лот 3.1, лот 3.3 и тунел „Железница“. Той се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Общата стойност на осигурените средства за трите участъка е приблизително 750 млн. лева, от които над 234 млн. лева са за Лот 3.3 “Кресна - Сандански”.
Общата дължина на АМ „Струма“ - от Даскалово до границата с Гърция, е 150 км. Автомагистралата е част от коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава трафикът за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия. Със средства от ОП „Транспорт“ 2017-2013 г. са изградени общо 69 км от АМ „Струма“ в отсечките Долна Диканя - Дупница (16.78 км), Дупница - Благоевград (37.48 км) и Сандански - Кулата (14.7 км). С финансиране от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. продължава строителството и на останалата част от трасето. Готов е лот 3.3 Кресна - Сандански (23. 6 км).
Изгражда се лот 3.1 Благоевград - Крупник (12.6 км). До момента са изградени 93 км от автомагистралата до Гърция, а срокът за строителството на оставащите 57 км е 2023 г. В края на август т. г. стартираха обществените поръчки за проектирането и строителство на платното за София на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле - лот 3.2, което е с дължина 23,6 км. За съжаление двата лота - лот 3.2.1 и лот 3.2.2., се обжалват. В заключителен етап е процедурата за изпълнител на тунел „Железница“.