КОНФЕРЕНЦИЯ СТРАТЕГИЧЕСКА ИНФРАСТРУКТУРА И ИНВЕСТИЦИИ 2015 Завършваме метрото до летището и до Бизнес парка през април
Панел 1 Проф. д-р Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД:

Метрото е най-трудното инфраструктурно съоръжение, което се изгражда в България през първия програмен период, а и сега. 90% от него се намират под нивото на подземните води. В такава ситуация изградихме МС "Сердика" - най-трудната станция. "Джеймс Баучер" пък е най-дълбоката. Но най-голямото предизвикателство беше използването за пръв път в България на тунелопробивна машина, което представлява цял завод под земята. Благодарение на работата по метрото броят на фирмите, които се научиха да строят подземна железница, се увеличи от 2 в началото на над 10 сега. Така успяхме да създадем строителен капацитет. Лошото е, че се появяват много ниски цени, които затрудняват фирмите - ние не намаляваме и няма да снижим нашите изисквания.
Сега се строи етап ІІІ от разширението на метрото, който включва два участъка. Трасето от бул. "Цариградско шосе" до летището (4 метростанции и 5 км трасе - 2.8 км подземно, 2.2 км надземно) ще бъде завършено през април, от 24 март обектът се проучва от Държавната приемателна комисия, то ще е готово за експлоатация в началото на април.
Вече се подава напрежение и са започнати изпитанията, които траят един месец, и в трасето от "Младост 1" до Бизнес парка (2.7 км и 3 метростанции). То може да бъде въведено в експлоатация до края на април. Щом двата нови участъка бъдат открити, в метрото вече ще се возят 32% от пътниците на градския транспорт.
От новия програмен период 2014 - 2020 вече строим и удължение на линия ІІ от МС "Джеймс Баучер" към "Хладилника", която ще бъде завършена през юни 2016 г.
Тази година ще започнем трети метродиаметър в централната градска част със 7 км дължина и 7 МС с възможност за още 1 МС.
Като се изградят трите метродиаметъра, трябва да се мисли за отклоняване към периферията.
Сега с метро се возят 280 хил. души, с пускането на новите участъци от етап ІІІ те ще станат 350 хил. души, а през 2020 г. - 550 хиляди, или около 45% от пътниците на градския транспорт.