Нов вариант за третия метродиаметър: през Орлов мост, Попа, Медицинска академия, бул. "България"

Има пет варианта за трасе на бъдещия трети лъч на метрото в София. Това съобщи директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев, цитиран от вестник "Монитор".
Той информира за нов вариант на третия метродиаметър, според който метрото ще стига до бул. "България", като на кръстовището с бул. "Иван Е. Гешов" ще бъде една от най-големите станции по третия лъч.
По думите на Братоев това е най-добрият от петте варианта, които е предложила консултантската фирма, като едно от предимствата му е, че пътникопотокът по това трасе е с 15 000 души по-голям от този по бул. "Цар Борис Трети".
Трасето на метрото минава през няколко ключови места в града и има близо пет връзки с трамваи и друг довеждащ транспорт, обясни шефът на Метрополитен, като окончателното решение ще се вземе от общинския съвет.
Според проекта метрото ще тръгне от бул. "Владимир Вазов", ще мине през Малък градски театър "Зад Канала" и ще излезе на Орлов мост. И на трите места ще има спирки, като станцията на кръстовището на булевардите "Цар Освободител" и "Евлоги и Христо Георгиеви" ще бъде свързана с тази на Софийския университет.
След това тунелът ще продължи към бул. "Патриарх Евтимий", като ще има станция на кръстовището с бул. "Граф Игнатиев" и "Васил Левски". Следващата спирка на железницата ще бъде на ъгъла с бул. "Витоша", откъдето ще се отправи към Петте кьошета.
Планирана е станция на кръстовището на булевардите "Пенчо Славейков" и "Прага", където пътниците ще имат връзка към Пирогов.
Оттам тунелът ще минава под Военно-медицинска академия и ще излиза на кръстовището на бул. "България" и "Иван Гешов", обясни инж. Братоев. Там пътниците ще имат връзка със скоростния трамвай по булеварда, а железницата ще тангира по ул. "Кюстендил" и "Дойран", за да стигне до станция "Красно село".
След това метрото ще завива към ул. "Житница", където се очаква влакът да излиза над земята и да влиза в специален шумоизолиращ тунел. Последната спирка ще бъде в квартал "Овча купел".
Очаква сев следващите седмиципетте варианта за трасе, подготвени от чешкия консултант "Метропроект", да бъдат обсъдени от комисиите на Столичния общински съвет и експертен съвет към дирекция "Архитектура и градоустройство", след което ще бъде насрочено и общественото им обсъждане.
По задание фирмата трябваше да разработи поне три варианта на третия метродиаметър.
От предложените варианти ще бъде избран един и на основа на него ще бъде направен регулационен план. Той ще мине на процедура в Столичния общински съвет и ще започне работа по идейния проект. Окончателният избор на вариант ще е през есента, тогава ще започне и работата по идейния проект, а за него ще е необходим ОВОС.
През есента на 2012 г. идейният проект следва да е завършен. Той ще бъде предложен за финансиране през следващия програмен период 2014 - 2020 г. Прогнозната стойност на строителството е 700-800 млн. евро.
Възможни варианти и етапи
Направлението е бул. "Цар Борис ІІІ" с отклонение към кв. "Овча купел" - център - "Руски паметник" - "Подуяне" - бул. "Ботевградско шосе". Алтернативата е от "Подуяне" до началото на бул. "Владимир Вазов". Единият вариант е подземно в централната градска част, другият е надземен.
Работи се за възможността конструктивно в двете направления по "Цар Борис ІІІ" и по бул. "Ботевградско шосе" да може в перспектива да се продължава подземно. Ще се строи поетапно.
Първо ще се изгради централният участък, след това "Ботевградско шосе", третият етап е бул. "Цар Борис ІІІ". Удължаването на третия метродиаметър зависи от финансирането. Ще се предвидят и надземни, и подземни решения.
Има вариант метрото да мине по "Одрин" и по "Гурко" и да се се свърже с втория метродиаметър при Съдебната палата. Възможно е при университета срещата на двата метродиаметъра да е станция върху станция.
Предлага се и вариант, според който трасето да не минава по бул. "Цар Борис ІІІ", а да обхване малък участък от булеварда. Според основния вариант лекото метро върви надземно по бул. "Цар Борис ІІІ". Според единия вариант чешките проектанти предлагат закрита естакада, която не е на нивото на терена, шумоизолирана със специални панели като тунел на естакада - при този вариант няма никакъв шум. Няма да е на нивото на терена, ще е в средата на бул. "Цар Борис" в разделителната ивица нависоко. По този вариант ще има сериозна полемика, смята инж. Братоев.
Другият вариант, предвиден в основното задание, е на ниво терен. Където има потребност, ще минава на различно ниво - при пресичанията с други транспортни комуникации. По този вариант са предвидени шумозащитни стени. Но нивото на шума при лекото метро е по-ниско, многократно по-малко от другото метро, защото подвижният състав е с друг тип мотриси, разясни в интервю за вестник "Строителство Градът" инж. Братоев. Шумозащитните стени ще сведат шума под санитарните норми. Сега трамваят по бул. "Цар Борис ІІІ" ги надвишава, категоричен е той.