Ивайло Московски: Изместихме графиците за пътните проекти с три месеца назад
Готова ли е вече индикативната програма на оперативна програма "Транспорт"? Разбрахте ли се с агенция "Пътна инфраструктура" за графиците?
- Пътната агенция беше дала графици със значително оптимистични прогнози за проектите София – Калотина, магистрала "Струма", Софийски околовръстен път - гара Яна. Първоначалните графици будеха съмнение, че АПИ ще успее да ги реализира. След срещи с АПИ графиците бяха изместени с два-три месеца напред.
Например проектът София – Калотина беше планиран за пролетта на 2011 г., което не звучеше реалистично. Сега очакваме търговете да тръгнат през лятото на 2011 г.
За Софийския околовръстен път - гара Яна в момента вървят отчуждителните процедури и се надяваме строителството да тръгне през пролетта на 2011 г.
Тук има закъснение от една година, спрямо предварително обявените планове.
До края на годината трябва да бъде обявен и поне единия търг за магистрала "Струма" за отсечката от Долна Диканя до Дупница. Отделно настояваме АПИ да започнат работа и по втория участък на магистрала "Струма" от Дупница до Благоевград, като целта е поне да бъде проектиран през този програмен период. До края на ноември трябва да бъдат обявени и търговете за магистрала "Марица".
Какво става с търговете за жп транспорта, ще се навакса ли изоставането?
- В момента тече вторият търг за жп отсечката от Пловдив до Бургас. На него се явиха повече компании в сравнение с неуспешния първи. Конкуренцията е голяма и очаквам силно състезание. За януари е планирано да бъде обявен търгът за жп линията Септември – Пловдив. Заедно с проекта Свиленград - турска граница това са жп проектите, които ще се реализират през този програмен период.
Пред финал са преговорите с италианската компания "Асталди", която строи линията от Първомай до Свиленград. Обхватът на договора се променя от Първомай до Димитровград, като стойността ще бъде 68 млн. евро. Досега от тях са усвоени над 46 млн. евро. "Асталди" са поели ангажимент до края на годината да бъде завършена жп релсата, а ние съответно да разплатим остатъка от над 20 млн. евро, за да не се загубят средства по ИСПА.
Съпътстващата инфраструктура и прелезите ще бъдат довършени до средата на 2011 г. След като подпишем допълнителното споразумение с "Асталди", отсечката от Димитровград до Свиленград ще я вкара в оперативна програма "Транспорт". Вече сме изпратили предложението за това до Европейската комисия. Средствата, които ще останат неусвоени от ИСПА за участъка от Димитровград до Свиленград, които са около 45 млн. евро, няма да могат да се прехвърлят към оперативната програма.
Цялото интервю със заместник-министъра на транспорта Ивайло Московски четете във вестник "Дневник".