Избран е проектант на идейния проект на Северната скоростна тангента в София

Избран е проектант, който ще изработи идейния проект за Северната скоростна тангента в София, съобщи за БТА главният архитект на София Петър Диков. Това е ДЗЗД "София-Север".
Главният архитект присъства на представянето на три проекта, реализирани в сътрудничество между район "Красно село" и Университета за архитектура, строителство и геодезия.
При изработването на проектите участие са взели 11 студенти по архитектура и 19 студенти по урбанистика, включително и по един от Турция и Италия.
Студентите представиха проект за градско обновяване, благоустройство на обществените пространства и елементи на територията на района, както и визуални проекти за изграждането на мостово пешеходно съоръжение между ж. к. "Хиподрума" и ж. к. "Лагера".
Северната скоростна тангента е ново трасе от трансевропейската магистрала в обхвата на Столичната община. Тя е планирана като скоростна магистрала и ще бъде част от трасетата на коридори №8 и 10. Скоростното трасе извежда транзитното движение в посока северозапад – севоизток, или от магистрала Калотина – София към магистрала "Хемус".
Тангентата е с обща дължина 17 км и е по-къса с около 4 км от северната дъга на околовръстното шосе. Тя има радиални връзки към центъра на града, а в източна посока се свързва с Източната тангента, като по този начин се осигурява връзка и с магистрала "Тракия".
Плановете на общината са проектът да бъде подготвен за кандидатстване за финансиране по оперативна програма "Транспорт". Предвижда се финансирането да се извърши от бюджета на общинското предприятие "Софпроект - ОГП".
Северната тангента започва от отклонението на магистрала Калотина - София със Софийския околовръстен път до възела при бул. "Ботевградско шосе" (от км 0+000 до км 16+400). Преминава през неурбанизирана територия и има четири кръстовища със столични булеварди.
Според Диков за реализирането на проекта ще е необходимо отчуждаването на 1250 дка земеделски земи.
Главният архитект заяви още, че общината ще иска ревизирането на проекта за автомагистрала "Тракия" в участъка от София до Калотина. Става въпрос за 48 км., обясни Диков, като според него 34 километра от това трасе могат да се реализират в рамките на настоящия програмен период на ОП "Транспорт", а останалите 14 - през следващия.
Проектирани са три пешеходни надлеза по Околовръстното шосе в участъка от кв. "Бояна" до кв. "Симеоново", каза още главният архитект. Два от тях са между кв. "Драгалевци" и кв. "Симеоново", а единият до кв. "Бояна".
Живеещи в района протестираха срещу невъзможността да преминават околовръстния път, а с изграждането на надлез ще се реши проблема с връзката със спирките на градския транспорт.
Според Диков исканият от "Карфур България" пешеходен надлез над бул. "Цариградско шосе" може да бъде изграден единствено на принципа на публично-частно партньорство. Вече е изградена автомобилната връзка под булеварда, но скъпоструващо ще е строителството на съоръжение, което ще премоства целия булевард и в продължение на 45 м ще е безопорно съоръжение, каза още главния архитект.