Предлагат програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите" в размер на 500 млн. лв.
Обсъжданията на проектобюджет 2014 вече започнаха

Основната цел на политиките на правителството е ускорен икономически растеж въз основа на средносрочните анализи. Макроикономическата среда се очаква да бъде стабилна в средносрочен план.
С цел запазване на тази стабилност и предвид ограничените възможности за ръст на разходите правителството ще пренасочи ресурс към конкретни секторни политики.
Това пише в документите на проектобюджета, подготвени от работната група към Министерството на финансите. Сред специалните средства, предложени в проекта, са за публична инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите" - до 500 млн. лв., за структурни мерки за образованието - до 100 млн. лв., за развитие на иновациите - до 20 млн. лв.
За периода 2013 - 2016 г. се очаква световната икономика да нарасне от 3.1% до 4.2%,
а икономиката на ЕС през Q2/2013 технически излезе от рецесия. За цялата 2013 г. спадът ще се забави до 0.1%, а през 2014 г. се очаква ръст от 1.2% и постепенно увеличаване на растежа до 1.8% през 2016 г.
През 2013 г. се очаква българската икономика да отбележи реален ръст на БВП от 0.6%. Основен принос за растежа ще има външният сектор, износът на стоки и услуги се очаква да нарасне с 6.8% в реално изражение. Забавянето на растежа на вътрешното търсене, което започна още от края на 2012 г., продължи и през H1/2013 г., за годината се очаква спад от 0.9% в резултат на понижението при инвестициите. Свиването на вътрешното търсене ще ограничи реалния растеж на вноса до 4.4% и ще се отрази в положителен принос на нетния износ към растежа на БВП (1.5 пр.п.).
Подобряването на перспективите пред развитието на европейската икономика през 2014 г. ще се отрази в ускоряване на растежа на износа до 7.2% в реално изражение. В резултат на подобряването на икономическата среда вътрешното търсене ще започне да се възстановява и се очаква да нарасне с 1.9%. Така растежът на БВП за 2014 г. се очаква да достигне 1.8% в реално изражение.
В периода 2015–2016 г. се очаква ускоряване на растежа от 2.9% до 3.4%,
основен принос за това ще има вътрешното търсене. Въпреки че износът ще увеличава своя принос, нарастващият натиск върху вноса от страна на вътрешното търсене ще се отрази в повишаване на отрицателния принос на нетния износ от 0.7 пр.п. през 2015 г. до 1.1 пр.п. през 2016 г.
По данни на ЕК за държавния дълг на страните членки като процент от БВП за 2014 г. България стои значително по-добре като нива на дълг не само от останалите източноевропейски страни, но и спрямо всички западноевропейски държави в ЕС, за Германия прогнозираното ниво на държавен дълг е 78.6% от БВП, за Франция – 96.2% от БВП. Прогнозираният държавен дълг на България за 2014 г. е над четири пъти по-малък и към края на 2014 г. се предвижда да бъде до 22.1 на сто от БВП - България е втората държава с най-нисък дълг в ЕС след Естония с дълг 9.6% от БВП, и малко преди Люксембург с прогноза за 25.2% от БВП.
Притокът на ПЧИ ще продължи постепенно да се възстановява.
Поевтиняването на стоките за дълготрайна употреба ще продължи да задържат базисната инфлация на сравнително ниско ниво. През 2014 г. средногодишната инфлация се очаква да бъде 1.8%, след което слабо да се ускори до 2.1-2.2% в периода 2015-2016 г. През разглежданите години не се очаква съществено повишение в международните цени на храните и петрола в доларово изражение и при допускане за стабилно евро не се очаква ускорение на инфлацията по линия на външни фактори.
Въпреки обичайното раздвижване на пазара на труда през второто и третото тримесечие, нивото на безработица се очаква да остане по-високо на годишна база през цялата 2013 г., а средногодишната му стойност се очаква да възлезе на 12.9%.
Общините
Ще се търсят механизми за оказване на финансова подкрепа на общини в затруднено финансово състояние и за увеличаване обхвата на разходните правомощия на местните власти.
Има предложение за увеличение има в размера на бюджетните взаимоотношения между общините и централния бюджет с 81.5 млн. лв., в т.ч:
- на единните стандарти в делегираните от държавата дейности – с 46.5 млн. лв.
- на изравнителната субсидия - с 15 млн. лв.
- на целевата субсидия за капиталови разходи - с 20 млн. лв. в т.ч и за ремонт и изграждане на общински пътища - с 10 млн. лв.
Рисковете
* В средносрочен план най-същественият риск продължава да бъде евентуално значително отклонение от очакванията за растеж на икономиката, което ще рефлектира върху бюджетните приходи и в нарастване на социалните разходи
* От страна на външната среда значително забавяне на възстановяването на страните от ЕС и спад в растежа на световната икономика биха довели до свиване на външното търсене за износа
* Риск представлява процесът на усвояване на средства от европейските фондове предвид застъпването на два програмни периода
* Неблагоприятни фискални последици може да предизвикат квазифискалните дефицити от държавните предприятия или дефицити по сметките на общините
* Съществен риск е влошаването на демографската структура с нарастване на бюджетните разходи за пенсии и здравеопазване.
Приоритетите
* Данъчна политика - запазване на ниските данъчни ставки
* Образованието и ученето през целия живот - реформирането на професионалното
образование, електронно обучение, интегриране на учебния процес с професионалния опит. Нов механизъм за допълнително финансиране в размер на 100 млн. лв., подкрепа на малки училища и детски градини, задържане на педагогическите кадри
* Взаимоотношенията с местните власти - национална подкрепа за политиките в образованието, здравеопазването, социалните дейности и културата. Осигурено е финансиране за подобряване на общинската инфраструктура и общински пътища, за подкрепа на общини в затруднено състояние. Местните власти ще кандидатстват за финансиране от Публичната инвестиционна програма с цел намаляване на регионалните диспропорции
* Намаляване на бедността - в дългосрочен план неравенството на доходите задържа икономическото развитие
* Реформата в здравния сектор започва през 2014 г. с нова законова рамка и демонополизация на здравното осигуряване
* Развитие на аграрния сектор
* Оптимизация на администрацията
* Оптимално усвояване на средствата от ЕС.
Някои мерки
* Нова публична инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите" в размер на 500 млн. лв. - нов механизъм за финансиране на публични инвестиционни проекти и програми на конкурентен принцип, посредством който разходите ще се обвържат по-тясно с поетите ангажименти. Определянето на годишния размер на средствата ще бъде обвързано с икономическия цикъл, с усвояване на средствата от ЕС с инвестиционна насоченост и с критичен преглед на съществуващите програми
* Стимулиране на инвестиционната активност и заетостта с усъвършенстване на данъчната преференция "преотстъпване на корпоративен данък" за предприятия, извършващи производствена дейност в общини с висока безработица
* В областта на околната среда по проектобюджета на МОСВ са предвидени 40 млн. лв. трансфер за ПУДООС за екологични проекти и дейности на бюджетни структури и трансфер от 30.5 млн. лв. за екологични проекти по националните екологични стратегии
* Осигурени са средства за изпълнение на водната стратегия и за изграждане, реконструкция и рехабилитация на канализационна и вътрешна водопроводна мрежа в населени места и подпомагане проектирането и изграждането на язовири за питейно водоснабдяване.