180 сгради ще бъдат обновени по европейската схема за енергийна ефективност
До няколко месеца ще стартира набирането набирането на проекти по безвъзмездната схема "Подкрепа за енергийна ефективност многофамилни жилищни сгради" с общ финансов ресурс от 63 млн. лв.
Това заяви Николай Нанков, зам.-министър на регионалното развитие и благоустройството на Третата годишна конференция Buildingreen – "Енергийно обновяване на съществуващия сграден фонд.
За първи първи път се предоставя толкова голям публичен ресурс за жилищно саниране, подчерта той.
С настоящата схема за внедряване на мерки за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради и създадения Фонд за жилищно обновяване, Министерството на регионалното развитие и благоустройството цели освен прекия ефект от обновяване на сградите да създаде и работещ дългосрочен механизъм за ефективно финансиране на жилищната политика в България.
В резултат на реализацията на проекта се предвижда да бъдат обновени 180 многофамилни сгради, с около 6100 жилища с РЗП 426 550 кв. м. Очакваните енергийни спестявани в обновените сгради са 21 500 MWh на година.
За всяка одобрена сграда собствениците ще получат финансова помощ до 50% от допустимите разходи по обновяването. Техническото обследване и обследването на енергийна ефективност, които са задължителен елемент от обновяване на многофамилните жилищни сгради, се покриват на 100% от проекта.
Опитали сме се максимално да улесним участниците, това е най-високият размер на грантова помощ в целия ЕС, съобщи Десислава Йорданова, директор на Дирекция "Жилищна политика" в МРРБ.
В задълженията си на конкретен бенефициент дирекция "Жилищна политика" ще бъде подпомагана от интегрирано звено за изпълнение на проекта.
Проектните мениджъри, които МРРБ ще избере по реда на ЗОП, максимално ще улесняват собствениците в техните действия. При проявен интерес от страна на собствениците, проектният мениджър в съответния район на планиране ще ги подпомага със съдействие по създаване на Сдружението на собствениците (ако не е създадено такова), попълване и подаване на документи за кандидатстване за финансова помощ и др.
През целия процес на кандидатстване и усвояване на финансова помощ, проектният мениджър ще подпомага комуникацията между Сдружението на собствениците и останалите участници в проекта.
Проектният мениджър в съответния район на планиране също така ще съдейства на собствениците/Сдружението на собствениците в случай на необходимост от кредити от Фонда за жилищно обновяване.
За целите на изпълнение на проект "Енергийно обновяване на българските домове" ще бъдат избрани 7 проектни мениджъра: по един в 6-те района за планиране и един отделен за град София.
Основен момент е, че на всяка многофамилна жилищна сграда (която отговаря на изискванията) ще се извършва обследване за установяване на техническите характеристики. Целта на обследването е най-общо да установи дали сградата е конструктивно устойчива.
Ако сградата е конструктивно устойчива се извършва обследване за енергийната ефективност. Обследването определя какви мерки за енергийната ефективност следва да се изпълнят в сградата.
Интервенциите по сградите, които ще се финансират, следва да включват всички енергоспестяващи мерки, предписани в обследването за енергийна ефективност, в т.ч. мерки за оползотворяване на възобновяеми енергийни източници (където е приложимо), които са необходими на сградата за привеждане в съответствие с нормативните и минимални изисквания за енергийна ефективност и тези енергоспестяващи мерки имат оценен пряк екологичен ефект.
Процесът по кандидатстване от страна на сдруженията на собствениците ще бъде постоянен в периода на изпълнение на проекта. Сградите ще се финансират по реда на тяхното одобрение от дирекция "Жилищна политика" и при съответно осигурени 50% от бюджета на сградата от страна на сдружението на собствениците (техния дял).
За всяка одобрена сграда/блок секция ще се организират и провеждат обществени поръчки за изготвяне на технически/работен проект, извършване на строително-монтажни работи.
С оглед гарантиране доброто качество на изпълнение на СМР по време на целия строителен процес от откриване на строителната площадка до предаване на обекта за експлоатация ще се осъществява постоянен контрол върху изпълнението на СМР относно съответствие на изпълняваните на обекта работи по вид и количество с одобрените строителни документи и КСС; съответствие на влаганите на обекта материали с предвидените в техническа документация към договора и др.
За упражняването на строителен надзор и оценка на съответствието за всеки район на планиране и за гр. София ще бъдат избрани изпълнители по реда на ЗОП.
За подпомагане на 50-процентното самоучастие по проекта е структуриран Фонд за жилищно обновяване, който ще предоставя заеми и гаранции по заеми на сдружения на собственици или на собственици на самостоятелни обекти.
Той ще се управлява от Корпоративна търговска банка, която към 13-те милиона лева ресурс от ОПРР ще добави собствени средства в размер на 1 млн. лв. Договорът с Корпоративна търговска банка АД като Фонд за жилищно обновяване е 10 години, като това е максимално допустимият срок по линия на Закона за обществените поръчки. Това означава, че Фондът ще действа като дългосрочен инструмент за обновяване на жилищния фонд в България, заяви Владимир Тодораков, старши сътрудник "Управление на европейски проекти".
Базовите условия, при които ще се отпускат заеми и гаранции по заеми от избрания Фонд за жилищно обновяване (ФЖО) – Корпоративна търговска банка АД, са следните:
• ФЖО осигурява до 50% от стойността на мерките за енергийна ефективност на съответната сграда или блок секция под формата на заеми или гаранции при представен и подписан договор по схемата за безвъзмездна финансова помощ;
• Лихва към собствениците на самостоятелни обекти (ССО): Основен лихвен процент + 6,5%;
• Годишна такса за отпускане на банкови гаранции към ССО: 0,8%;
• Гратисен период на кредитите към ССО: 6 месеца
• Съфинансиране към средствата от ОПРР: 1 000 000 лв.
• Исканото обезпечение е стандартно като при всеки друг кредит или гаранция – движимо или недвижимо имущество.
Критериите за предоставяне на заими гаранции са следните:
• Свободният доход на домакинството трябва да е по-голям или равен на месечна погасителна вноска;
• Обезпечението може да бъде под формата на ипотека, залог на ценни книжа, поръчителство, право на застрахователно обезщетение в полза на ФЖО;
• Разглежда се кредитната история на ССО относно наличие / неналичие на просрочени в миналото задължения;
• Други критерии: Дали ССО е клиент на банката, собственик на автомобил или жилище, изряден платец на битови сметки и др.