Пазари и инвестиции

Михаела Козанова: Хотелският пазар бързо се възстановява

Идентичността и диференциацията са ключови за клиентската лоялност

Михаела Козанова – Cluster Business Development Manager в Grand Hotel Millennium Sofia, Grand Hotel Sofia & Kings’ Valley Medical & Spa Hotel 

Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

Михаела Козанова, Business Development Manager на Sofia Hotels Management и групата хотели на НИКМИ АД - Grand Hotel Millennium Sofia, Grand Hotel Sofia и Kings' Valley Medical & Spa Hotel. Завършила е Business management в Kings' College London и магистратура Hotel Finance в New York University. Стартира кариерата си в Highgate, най-голямата инвестиционна и управленска компания в САЩ за управление и инвестиции в хотелиерството. Завръща се в България през 2019, за да се включи в семейния бизнес като част от екипа по откриването на знаковия за страната Grand Hotel Millennium Sofia. От пролетта на 2022 поема позицията Business Development Manager и за трите хотела на компанията.

- Каква е ситуацията на пазара в София в момента и какви тенденции забелязвате? 
- През последните години браншът се изправи пред серия от предизвикателства вследствие от пандемията, но пазарът бързо се възстановява. На този етап София все още не е стигнала нивата на заетост от 2019 г., но покачването е налице. Към момента в Grand Hotel Millennium Sofia отчитаме средна заетост около 70% при средна за пазара около 60%. Промяната в търсенето, инфлацията и измененията на пазара на труда доведоха и до промени при предлагането, нови, по-гъвкави ценови политики и увеличение на заплатите в сектора. Военните конфликти и политическата обстановка в страната доведоха до промяна в стратегиите за продажба. 
- Говорим за войните – в Украйна и при ивицата Газа. Как се отразяват тези събития  на България като дестинация?
- Това са традиционно силни пазари за България. И двата конфликта оказаха сериозно влияние върху търсенето и хотелските заетости за два от ключовите пазарни сегменти – групови и индивидуални настанявания. След началото на конфликта в ивицата Газа например само в София забелязваме 25% спад на туристи от Израел. 
- В последните години в България също има политическа нестабилност. Локалната криза или глобалната – кое е по-голямо предизвикателство?
- Не можем да сравняваме политическата нестабилност с военните конфликти, но глобалните икономически процеси неминуемо влияят върху пазара. Периодите със занижено търсене ни правят по-креативни и ни стимулират да търсим нови пазари. 
- Какви са успешните и изпитани стратегии за преодоляване на проблеми от подобно естество?
- Както вече споделих, търсим нови пазари и влизаме в нови партньорства. Доказана работеща стратегия за нас е да бъдем винаги адаптивни, креативни и иновативни. Друга ключова възможност за софийския пазар е развитието на конферентния бизнес. Grand Hotel Millennium Sofia е един от обектите в града, който работи в посока за утвърждаване на столицата като конферентна дестинация. Много от големите международни агенции вече поставят София и България на MICE картата на Европа.  В последната година София става все по-търсена дестинация за големи мероприятия. При нас се случват мащабни събития, които са от значение не само за нас, но и за целия бранш и града. Конференциите са ключов инструмент за превръщане на бизнес гости на столицата в индивидуални туристи, връщащи се в града с техните приятели и семейства. Това е и една от посоките, в които бизнесът работи съвместно с държавата – привличането на големи конференции и мероприятия. 

- Това е свързано с една по-висша идея, а именно изграждането на бранда „България“. Какви са крачките, с които се движим към тази цел?
- Бранд „България“ е ключово да бъде развиван съвместно от държавата и бизнеса. До момента бизнесът инвестираше повече време и средства за промотиране на дестинацията, но в последно време се засили диалогът между бизнеса и държавата и вярваме, че с общи усилия ще постигнем по-добри резултати.  Активната работа на летище София и откриването на нови линии също са от изключително значение за постигане на по-добри икономически резултати на дестинацията. Новата линия Баку - София, която е една от големите инвестиции в тази посока, отваря врата към пазар с висока покупателна способност. 
- Как се отразява имиджът на дестинацията по отношение качеството на хотелиерската услуга?
- В нашите хотели работим с гости от най-високо ниво – и бизнес, и лайфстайл, и политика. Това, което получаваме като обратна връзка, е, че продуктът ни е над масово предлаганото ниво в 5-звездни хотели в Европа.  Услугите, които се предлагат в петзвездните хотели в София, с малки изключения, са на много високо ниво. Често успяваме да надхвърлим високите очаквания на нашите гости и да покажем, че в България хотелиерството е на световно ниво. Има още върху какво да работим за позиционирането ни като дестинация, но смятам, че в последните години заедно с колегите от бранша вървим в правилната посока. 
- Бизнесът прави големи стъпки, но и се спъва понякога. Кои са основните проблеми, които хотелската индустрия среща в момента?
- Пазарът на труда. Ние много се гордеем със стабилен екип. В Grand Hotel Millennium Sofia нямаме наети служители от трети страни, а сме екип от над 500 души. Успяваме да задържаме кадри, да обучаваме колегите и да ги стимулираме да се развиват. Наскоро отбелязахме 20-ата годишнина на Grand Hotel Sofia с партньори и служители, част от които са с нас през последните две десетилетия. Работим и с университети и професионални гимназии, за да мотивираме младите хора да търсят развитие и професионално израстване в бранша. Факт е, че в сектора работят  хора от различни възрастови групи, което е от голяма полза за нас, защото работят заедно, обменят опит, виждания, гледни точки и черпят нови идеи. Това помага да бъдем по-актуални спрямо новите тенденции.
- Как хотелиерството адаптира изискващата се иновативност?
- С желание, планиране и инвестиции. Групата ни от хотели оперира под независими български брандове и цялата развойна дейност се случва от екипите на място. В тази си роля ние можем да взимаме решенията много по-бързо, да тестваме, да експериментираме. Това е по-трудно за хотели, опериращи под международни брандове, защото процесите за одобряване на промени са по-сложни. Това ни  различава от конкуренцията – взимаме решение да тестваме, ако не постигнем  желания резултат – опитваме с нещо друго, докато не постигнем целите си. Ключово е да си иновативен във всички посоки. От внедряване на нови технологии до имплементирането на идеи и концепции. Възможностите за пътуване ни позволяват да виждаме нови модели и тенденции, които да прилагаме на нашия пазар.  

- Как се изгражда хотелски бранд в България и какво е значението на локацията?
- Предизвикателство е, но несъмнено е вълнуващо. Всичките ни хотели са разпознаваеми с огромните си стаи, като всеки наш обект има и собствен почерк. От Grand Hotel Sofia -  класически хотел  на централна локация, през модерен обект като Grand Hotel Millennium Sofia, който преобразува целия софийски пазар, до Kings’ Valley Medical & Spa Hotel, който доразвива известната Розова долина и като спа и конферентна дестинация. Стараем се да отговорим на търсенето на съвременния турист, а именно максималната автентичност  – архитектура, природни дадености, местна кухня и история, които мястото носи. Освен опознавателен туризъм гостите вече очакват и кулинарен такъв, който бизнесът може да предложи.  
- Еволюцията на хотелските марки и въздействието върху потребители и инвеститори е налице. Как силата на бранда стимулира потребителска лоялност?
- В днешните времена на глобален и наситен продуктов пазар фирмената идентичност и диференциация са ключови фактори за стимулиране на клиентското решение за покупка на стока или услуга, както и за изграждане на лоялност у клиента. Брандът представлява повече от просто продукт или услуга – той е съчетание от емоции, асоциации и възприятия, които потребителите свързват с дадена компания или продукт. Когато успешно комуникираме своите ценности, обещания и характеристики успяваме да спечелим доверието на нашите гости и тяхната лоялност. Силата на бранда създава връзка между компанията и клиентите, което води до дългосрочни отношения и повторни покупки. Всичко това подчертава важността на ефективното брандиране за успешния бизнес.

- Тук идва и един важен момент, в който ролята на държавата също е необходима. Връзката между бизнеса и зелената трансформация каква е - тенденция или фундамент?
- ESG политиките винаги са присъствали в управленските стратегии на успешните компании, но в последните години се забелязва засилване на ролята им както за сформирането на дългосрочни партньорски отношения, така и за развиването на успешна работодателска марка. Все повече от международните ни партньори и гости вземат под внимание отпечатъка върху околната среда, който оставят с всяко пътуване или събитие. Компаниите търсят възможности за устойчив туризъм в сгради от последно поколение, където се минимализира енергийното потребление, рециклират се материали, оптимизират се веригите за доставки на хранителни продукти от местни производители и се инвестира в местните общности. Служителите също стават все по-взискателни към работодателя си и търсят работни места, които изповядват сходни на техните социални ценности. 
Комбинацията от тези фактори променя постепенно и изискванията към самата сграда и оказва влияние върху всички процеси – от генерирането на идеята, през проектирането, до самото въвеждане в експлоатация. 
- Какви са оперативните предизвикателства и отношението им към самата сграда?
- Най-голямото предизвикателство винаги е да се открие балансът между функционалност, устойчивост и естетическа стойност. Когато и трите условия са изпълнени и сградата функционира според нуждите си, резултатът е постигнат. При проектирането на хотели е нужно да познаваш из основи бизнеса. Отлично проектираният хотел е създаден така, че да оптимизира работата на оперативния персонал и да минимализира разходната част.
- Какво е въздействието за оперативните разходи от тази политика?
- Трудно и по-скъпо е да се създаде от нулата подобна политика. Ако говорим за вече съществуваща сграда, внедряването на едни такива стратегии е много по-трудно, когато обектът не е ново строителство, а трябва да адаптираш вече съществуваща архитектура. Обученията на служителите също са от значение за добрата адаптация. В много направления бизнесът може да спести с внедряването на ESG практики и инфраструктура, но инвестицията е доста голяма. Има разлика, когато се планира разходването на средства от началния проект, и в това да инвестираш, за да трансформираш, съответно този вариант е много по-труден.
- В краткосрочен план какво предстои за хотелския сегмент?
- Посоката пред бранша е ясна – въвеждане на ESG политики, създаване на силни работодателски марки, въвеждане на нови обучения, иновации при предлагането и следване на тенденциите в световен мащаб, трансформирани за българския пазар. И разбира се, най-важното за хотелиерството – подобряване удовлетвореността на госта. 

Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT

Обратно нагоре ↑