Вижте cтaтиятa в бpoй 4/2024 нa cпиcaниe ГPAДЪT
Михаела Козанова, Business Development Manager на Sofia Hotels Management и групата хотели на НИКМИ АД - Grand Hotel Millennium Sofia, Grand Hotel Sofia и Kings' Valley Medical & Spa Hotel. Завършила е Business management в Kings' College London и магистратура Hotel Finance в New York University. Стартира кариерата си в Highgate, най-голямата инвестиционна и управленска компания в САЩ за управление и инвестиции в хотелиерството. Завръща се в България през 2019, за да се включи в семейния бизнес като част от екипа по откриването на знаковия за страната Grand Hotel Millennium Sofia. От пролетта на 2022 поема позицията Business Development Manager и за трите хотела на компанията.
- Каква е ситуацията на пазара в София в момента и какви тенденции забелязвате?
- През последните години браншът се изправи пред серия от предизвикателства вследствие от пандемията, но пазарът бързо се възстановява. На този етап София все още не е стигнала нивата на заетост от 2019 г., но покачването е налице. Към момента в Grand Hotel Millennium Sofia отчитаме средна заетост около 70% при средна за пазара около 60%. Промяната в търсенето, инфлацията и измененията на пазара на труда доведоха и до промени при предлагането, нови, по-гъвкави ценови политики и увеличение на заплатите в сектора. Военните конфликти и политическата обстановка в страната доведоха до промяна в стратегиите за продажба.
- Говорим за войните – в Украйна и при ивицата Газа. Как се отразяват тези събития на България като дестинация?
- Това са традиционно силни пазари за България. И двата конфликта оказаха сериозно влияние върху търсенето и хотелските заетости за два от ключовите пазарни сегменти – групови и индивидуални настанявания. След началото на конфликта в ивицата Газа например само в София забелязваме 25% спад на туристи от Израел.
- В последните години в България също има политическа нестабилност. Локалната криза или глобалната – кое е по-голямо предизвикателство?
- Не можем да сравняваме политическата нестабилност с военните конфликти, но глобалните икономически процеси неминуемо влияят върху пазара. Периодите със занижено търсене ни правят по-креативни и ни стимулират да търсим нови пазари.
- Какви са успешните и изпитани стратегии за преодоляване на проблеми от подобно естество?
- Както вече споделих, търсим нови пазари и влизаме в нови партньорства. Доказана работеща стратегия за нас е да бъдем винаги адаптивни, креативни и иновативни. Друга ключова възможност за софийския пазар е развитието на конферентния бизнес. Grand Hotel Millennium Sofia е един от обектите в града, който работи в посока за утвърждаване на столицата като конферентна дестинация. Много от големите международни агенции вече поставят София и България на MICE картата на Европа. В последната година София става все по-търсена дестинация за големи мероприятия. При нас се случват мащабни събития, които са от значение не само за нас, но и за целия бранш и града. Конференциите са ключов инструмент за превръщане на бизнес гости на столицата в индивидуални туристи, връщащи се в града с техните приятели и семейства. Това е и една от посоките, в които бизнесът работи съвместно с държавата – привличането на големи конференции и мероприятия.