Градът

La Biennale di Venezia, 18th International Architecture Exhibition, 20 май - 26 ноември 2023

"Лаборатория на бъдещето": Повече от 100 участника от над 50 държави на 18-ото Международно архитектурно изложение във Венеция

"Лаборатория на бъдещето" е темата на 18-ото Международно архитектурно изложение във Венеция, което ще се проведе от 20 май до 26 ноември в Джардини, Арсенале и различни исторически райони около Венеция. Освен националните участия са предвидени серия от събития от международни институции и организации.

Венецианското биенале е най-старата международна културна експозиция, организирана във Венеция от едноименната фондация ежегодно от 1895 г. досега. Основната експозиция e в Кастело, в халетата на Арсенала и в Градините на Биеналето, като през година се редуват изкуство и архитектура (откъдето и името). Други събития на фондацията - театър, музика и танци, се провеждат ежегодно на различни места в града, а филмовият фестивал - в Лидо. Биеналето по изкуствата е най-голямото и най-важното изложение за съвременни визуални изкуства в света с повече от 7 хил. кв.м и над 75 държави с национални павилиони.

След пандемията архитектурното биенале се провежда на нечетни години и събира над 100 участника от повече от 50 държави.  Експозицията е в парка "Джардини" с голям централен павилион от 1894 г. с тематична експозиция и 29 постоянни национални павилиона, изградени от 1909 г. насам - Белгия, Германия, Великобритания и Унгария са първите държави. Павилионите са собственост на отделните страни и се управляват от техните министерства на културата. Държавите без собствени павилиони наемат площи на други места във Венеция. Броят на националните експозиции нараства - през 2005 г. Китай е представен за първи път, през 2007 - Мексико и Африка, 2009 - ОАЕ, 2011 - Индия. Участията обикновено са финансирани от държавата, но през 2015 г. например павилионите на Ирак, Украйна и Сирия са напълно частно финансирани.

На всяко издание на биеналето се връчват награди, селекцията се извършва от Борда на биеналето по предложение на куратора. По негова препоръка се избират петима членове на международно жури, което определя наградите - Златен лъв за национално участие и Златен лъв за международно участие с по две специални отличия и Сребърен лъв за "обещаващ млад участник".

Вижте повече за Венецианското биенале: labiennale.org

Президентът на Венецианското биенале Роберто Чикуто и кураторът на 18-ото Международно архитектурно изложение Лесли Локо

Лесли Локо (Гана/Шотландия), куратор на Венецианското архитектурно биенале 2023

Преподавател и изследовател по архитектура и успешен автор на книги. Основател и директор на African Futures Institute, създаден в Акра, Гана, през 2020 г. като център за следдипломно обучение по архитектура и платформа за събития, след като през 2015 г. създава Център за изследвания по архитектура към University of Johannesburg. Преподавала е във Великобритания, Европа, Австралия и Африка (Bartlett School of Architecture, Kingston University и London Metropolitan University - Лондон; Iowa State University и University of Illinois в Чикаго - САЩ; University of Johannesburg и University of Cape Town - ЮАР; UTS - Сидни, Австралия). Носител на редица награди за принос за архитектурното образование, сред които RIBA Annie Spink Award for Excellence in Education 2020; AR Ada Louise Huxtable Prize for Contributions to Architecture 2021.

В нашия живот непрекъснато навлизат нови технологии, като ни дават поглед към други части на света, които рядко ще посетим и още по-малко можем да разберем. В Европа говорим за малцинства и разнообразие, но истината е, че западните малцинства са нормата на глобалните мнозинства. Има едно място на планетата, където въпросите за равенство, раса, надежда и страх се сливат и си взаимодействат - Африка.

Африка е лабораторията на бъдещето. Това е най-младият континент, със средна възраст наполовина на Европа и САЩ. Това е най-бързо урбанизираният континент с ръст на градското население над 4% годишно. Тази до голяма степен непланирана урбанизация като цяло е за сметка на местната среда, екосистемите и приложението на изкопаемите горива.

Визията за модерно, разнообразно и включващо общество е убедителна, но не трябва да остане само визия, а архитектите традиционно имат ключова роля в превеждането на образи в действителност. La Biennale di Venezia е своеобразна лаборатория на бъдещето - място и време, където имат място размислите за бъдещето на света. Архитектурното изложение е един вид уъркшоп - лаборатория, в която архитекти и практици в съответствие с различни творчески дисциплини създават примери от своите практики, които чертаят пътища за аудиторията - участници и посетители да могат да си създадат визия за бъдещето.

Роберто Чикуто, президент на Венецианското биенале

Светът винаги е преминавал през културни недоразумения: в началото на ХХ век Европа счита африканското изкуство за "варварско" и "неразбираемо" и едва провокациите на авангардистите карат европейците да погледнат на маските Банту с друго око; само културният елит знае за статуите от Великденските острови, еротичните скулптури в индийските храмове са възприемани като чиста еротика, християните са скандализирани, че последователите на други религии изобразяват своите божества в животинска форма, забравяйки, че в продължение на столетия западните християни са изобразявали Светата троица като бял гълъб.

Цитирам тези размишления на Умберто Еко, защото вярвам, че 18-ото  Международно архитектурно изложение, курирано от Лесли Локо, има много какво да каже по тези теми. Лесли демонстрира решителност и кураж, като използва две важни думи в темата на биеналето: "лаборатория" и "бъдеще". По този начин ние ще погледнем право в очите на участващите държави и на посетителите на "Джардини", Арсенала и Венеция - за да можем да изпратим послание към света, което всъщност е основната задача на куратора на Венецианското биенале.

Куратори и концепции: Визия за модерно, разнообразно и включващо общество, трансформирана от архитекти в образи и реалност

Великобритания: Устойчиви строителни занаяти

Британският съвет обяви, че Джейдън Али, Джоузеф Хенри, Менеша Келей и Сумитра Уфам ще бъдат част от кураторския екип, който ще превърне британския павилион в приветливи пространства, представящи “колективни строителни методи и процеси, отхвърлящи експлоатацията на хората и планетата”. Концепцията ще показва как занаятите на различните етнически общности могат да насърчат по-устойчиво бъдеще за британската архитектура. Изложбата ще изследва техните архитектурни философии, практики и материални познания, фокусирайки се върху принципите на грижа и справедливост, а не на добив и експлоатация.

Турция: Призрачни истории

Севинс Байрак и Орал Гьокташ, основатели на базираното в Истанбул студио SO? Architecture and Ideas, са куратори на павилиона на Турция. Наречена Ghost Stories: Carrier Bag Theory of Architecture, инсталацията поставя въпроса как архитектите могат да трансформират старите сгради, вместо да те да бъдат разрушавани или изоставяни.

Проектът включва части от съвременни сгради в Турция, които оформят своеобразна „лаборатория на бъдещето“. В нея се изследват възможни алтернативи за повторна употреба и иновативни подходи към наследството. Вдъхновена от книгата The Carrier Bag Theory на Урсула К. ле Гуин, изложбата предлага да се вслушаме в историите на изоставените сгради, както и да почерпим сила от радикалната промяна, която светът на архитектурата претърпява през последните две десетилетия.

Павилионът има за цел да отвори дебат относно установените нагласи към сградите, като предложи нови гледни точки към историческото наследство, застрашено от нарастващата урбанизация и неизбежния ход на времето.

САЩ: Вечната пластмаса

Базираната в Кливланд галерия SPACES е избрана да организира американската експозиция, куратори са Тициана Балденебро, изпълнителен директор на галерията за алтернативно изкуство, и Лорън Левинг от Музея за съвременно изкуство в Кливланд.

Пространството на павилиона ще бъде изпълнено с пластмасови произведения, изработени от преподаватели по архитектура, дизайнери, художници и скулптори. Изложбата, озаглавена „Вечната пластмаса“, има за цел да изследва ролята на този материал „както буквално, така и като културна метафора“.

„Климатичната криза се превръща в осезаема реалност и промяната трябва да започне от нашите ежедневни дейности. Експозицията обединява набор от практики, които изследват, спасяват и обръщат внимание на глобалното бедствие“, казват кураторите.

Германия: Отворено за ремонт

ARCH+ и Summacumfemmer Büro Juliane Greb са куратори на германския павилион. Концепцията им е наречена Open for Maintenance (Wegen Umbau geöffnet) – „Отворено за ремонт/поддръжка“. Проектът е избран от експертна комисия под председателството на Питър Шмал, директор на Deutsches Architekturmuseum.

Павилионът има за цел да представи „възможностите и потенциала на устойчивата, социална и приобщаваща архитектура и градски дизайн“. Инсталацията подчертава мотото на Биеналето за 2023 – „Лабораторията на бъдещето“, и го прилага на практика чрез изследване на теми като ремонт и поддръжка, както и на нови форми на сътрудничество и солидарност в архитектурната практика.

ОАЕ: Пустините като пространства на изобилие

Фейсал Таббара – декан и доцент по архитектура в Американския университет в Шаржа, е куратор на националния павилион. Предложението на Таббара за изложбата се фокусира върху пустинните и сухи пейзажи на ОАЕ и връзката им с архитектурата. Идеята е те да бъдат преосмислени като пространства на изобилие и продуктивност. Това е и отговорът на Файсал Таббара на темата на Венецианското биенале 2023 – „Лабораторията на бъдещето“.

„Подходът ми се основава на интегрирането на съвременните технологии с местните практики и познания за материалите, използвани в сухите райони в ОАЕ. Засушаването е бързо настъпващо бъдещо състояние за много региони и чрез тази изложба ще изследваме техния потенциал като пространства на изобилие и продуктивност“, казва Таббара.

Темата е особено актуална в днешния контекст, тъй като все повече общности по света са изправени пред подобни условия на безводие. Изложбата цели да стимулира размисли и  разговори по проблема, като помогне за разработването на инструменти за създаване на по-устойчиво бъдеще. Освен това се стреми да промени възприятието на тези пространства, които обикновено се разглеждат като лишени от ресурси.

Бразилия: Земята като лаборатория

Кураторите Габриела де Матос и Пауло Таварес са архитекти и изследователи с мултидисциплинарен подход, който изследва и използва особеностите на етноса, пола, образованието и визуалните изкуства. Те отговарят на провокацията на биеналето, като предлагат изложба, наречена „Земята“, която се фокусира върху различните смисли и значения на това понятие.

Земята е представена в нейния глобален и космически смисъл, като планета и общ дом на всички живи същества. Като основен мотив в космологиите и философиите, формиращи културната матрица на света. Но също и като територия, принадлежност, страна, почва, благо и двор.

„Във време на предизвикателства пред човечеството изложбата на младите архитекти Габриела де Матос и Пауло Таварес е повод да се даде гласност на изследванията и практиките, които могат да допринесат за колективното разработване на нашето бъдеще“, смята Жозе Перейра, президент на Фондацията на биеналето в Сао Пауло.

Аржентина: Бъдещето на водата

На 13 декември Аржентина обяви победителите - проектът „Бъдещето на водата“, представен от Диего Арайгада. Аржентина има богата и привилегирована връзка с водата, притежава значителни световни ресурси от питейна вода. Изложбата подчертава именно това взаимодействие, като представя многобройните му аспекти и мащаби в исторически контекст.

„Инсталацията ни позволява да разберем въздействието на градските и архитектурни дисциплини върху водния ресурс, като същевременно предизвиква размисъл за бъдещето“, казва Диего Арайгада.

1 / 5

Изложбеното пространство за българския павилион в Sala Tiziano в Centro Culturale Don Orione Artigianelli

2 / 5

Изложбеното пространство за българския павилион в Sala Tiziano в Centro Culturale Don Orione Artigianelli

3 / 5

Изложбеното пространство за българския павилион в Sala Tiziano в Centro Culturale Don Orione Artigianelli

4 / 5

Изложбеното пространство за българския павилион в Sala Tiziano в Centro Culturale Don Orione Artigianelli

5 / 5

Изложбеното пространство за българския павилион в Sala Tiziano в Centro Culturale Don Orione Artigianelli

България се завръща на Венецианското архитектурно биенале 2023, 20 май - 26 ноември

Πpoeĸтът „Oбpaзoвaниeтo e пpидвижвaнeтo oт тъмнинa ĸъм cвeтлинa“ e пoбeдитeл в ĸoнĸypca зa бългapcĸи пaвилиoн нa Beнeциaнcĸo биeнaлe 2023. Aвтop нa ĸoнцeпциятa e apx. Бopиc Tиĸвapcĸи и ĸoлeĸтив: Aлeĸcaндъp Дyмapeй, Kocтaдин Koĸaлaнoв, apx. Mapия Гяypoвa, apx. Бoжидapa Bълĸoвa-Гopaнoвa. Дpyгитe чeтиpи oт oбщo пeт ceлeĸтиpaни пpoeĸтa ca OT HИЩO HEЩO - Cдpyжeниe „ГИД – Гpaдcĸи Идeи и Дизaйн“, PAЗ,KЛOH - Aнтoн Дoнчeв Kepeзoв, BPEMEBO PAЗФOKУCИPAHE - „TTXP Aeдec Cтудиo“ OOД, TУHEЛ HA УCKOPEHOTO BPEME - „Apxитeĸтoниĸa лaйт“ EOOД. Жypитo oпpeдeля избopa cи ĸaтo мнoгo тpyдeн пopaди виcoĸoтo нивo нa yчacтницитe, ĸoитo въпpeĸи ĸpaтĸия cpoĸ ycпяват дa пpeдcтaвят интepecни ĸoнцeпции. Πpoeĸтът нa apx. Tиĸвapcĸи и ĸoлeĸтив e избpaн зapaди coциaлнaтa знaчимocт, ĸoятo paзĸpивa лoĸaлни пpoблeми и зaдaвa cлoжни въпpocи, ĸoитo въздeйcтвaт eмoциoнaлнo и пoдтиĸвaт ĸъм дeбaт зa бъдeщeтo. 17 януари беше първият работен ден на журито, което разгледа заявките на 33 участници - самостоятелни архитекти и архитектурни бюра или по-големи обединения, включващи и специалисти от други сфери. 

Българското изложбено пространство във Венеция: Sala Tiziano в Centro Culturale Don Orione Artigianelli

Изложбеното пространство, в което ще бъде разположен българският павилион на Венецианското архитектурно биенале през 2023 г., е Sala Tiziano в Centro Culturale Don Orione Artigianelli на известната крайбрежна алея Затере, близо до Моста на Академията. Сградата е част от стар манастир, използвана е през годините като библиотека, сиропиталище и школа за занаяти, а днес като културен център. Мястото е част от обичайния маршрут на посетителите на биеналето и е наситено с множество музеи и галерии. Павилионът включва просторно правоъгълно помещение, озеленен вътрешен двор и галерия с колонада. Избран е от над 20 посетени на място локации от работната група с представители на КАБ, САБ и МК, ангажирана с организацията на българското участие. Cгpaдaтa e c плoщ 120 ĸв.м, тoвa пpocтpaнcтвo e ocигypeнo зa гoдини нaпpeд, наемът e 65 xил. eвpo блaгoдapeниe нa дългocpoчния aнгaжимeнт oт cтpaнa нa Mиниcтepcтвoтo нa ĸyлтypaтa. Бюджeтът зa yчacтиe нa Бългapия през 2023 г. e oĸoлo 400 xил. лв., вĸлючитeлнo нaeм, тpaнcпopт, зacтpaxoвĸи и дp.

Журито

Съставът на журито, което избра кой ще представи България на Венецианско архитектурно биенале 2023, е определен на базата на направени предложения от Министерството на културата, Камарата на архитектите в България, Съюза на архитектите в България и Съюза на урбанистите в България. Негов председател е проф. д-р арх. Тодор Булев, председател на САБ, и членове: доц. д-р Борис Данаилов, началник на политическия кабинет на министъра на културата, арх. Веселин Серкеджиев, арх. Галина Милкова, арх. Тодор Обрешков, арх. Георги Кътов, урбанист Нурхан Реджеб и Александър Стайнов, държавен експерт в отдел НКН, дирекция КНМИИ, национален комисар за участието на Република България във Венецианското биенале за архитектура през 2023 г. - със съвещателен глас. Членовете на журито, предложени от КАБ, са избрани сред победителите в ежегодния конкурс “Български архитектурни награди” - www.baa.kab.bg.

Критериите
- яснота и съвременна актуалност на избраната тема
- визуален потенциал на изложбената концепция
- кураторски и пространствен потенциал на предложената тема
- способността на екипа да подхожда към съвременна архитектурна материя по ясен и иновативен начин
- интегриране на концепцията в пространството на българския павилион
- комуникация, разбираемост и способност за обръщане към голяма международна аудитория
- съответствие с бюджета, включително изпълнение, визуална и комуникативна част.

Повече информация за българското участие на Венецианското архитектурно биенале 2023

https://biennale2023.kab.bg

Проф. д-р арх. Тодор Булев, председател на журито за избор на кураторска концепция за представяне на България на Венецианскотот архитектурно биенале 2023

Нова архитектурна вълна с нов поглед към архитектурата

Подготовката за българското участие на Венецианското архитектурно биенале 2023 започна преди 2 години, когато беше разработен и приет националният статут за участие, съобразен със статута на биеналето. Българската заявка за участие беше един голям риск поради кратките срокове - дали ще може нашата архитектурна колегия да се включи. Въпреки всички рискове и породени недоволства самият факт за участието на повече от 30 колектива е голям успех.

В това издание на Венецианското архитектурно биенале кураторът Лесли Локо поставя акцент върху архитектурата като "работилница на бъдещето". Според нея една потенциална такава работилница има Африка - един континент, съчетаващ редица модерни предизвикателства. Самото биенале също се разглежда, напълно основателно, като такава работилница, в която не съществуват готови рецепти, а се изграждат нови решения.

Самото журиране протече на два етапа, както е по статут - в първия се запознахме поотделно с всеки от проектите - те бяха представени, изчитахме техните постановки и продължавахме към следващия. Следващата фаза беше лично запознаване с всеки от проектите, преди да се оценят от 1 до 10. Всеки член на журито имаше право да изрази своята индивидуална позиция. Беше направено класиране на базата на тези оценки и бяха селектирани 5 проекта, отново разгледани и обсъдени от журито, имаше дискусия. От сумирането на оценките на втората фаза се получи резултатът - първопремираният проект. Отчитам лично някои несъвършенства на статута, но без сегашния опит не бихме могли да направим по-добро следващо участие.

Изключително съм обнадежден от мобилизацията на българските архитекти и способността им да влязат в специфичния жанр на Венецианското биенале. Самото биенале с всичките му изяви е голяма школа за всеки, който се докосне до нея.

Искам да поздравя всички участници, защото те заслужават уважение - всички проекти показват сериозни качества и зрялост. В тях проличава един нов поглед към архитектурата, към нейните възможни изяви в съвременната динамична социална среда. Факт е новата архитектурна вълна в България - участниците са под 40 години, много от тях работят в чужбина, но остават в контакт с колегите си в България. Предстои да организираме изложба с участията, да проведем сериозна дискусия и да ги популяризираме. Ще се опитаме да издадем и каталог с всички проекти.

Кураторски проект „Oбpaзoвaниeтo e пpидвижвaнeтo oт тъмнинa ĸъм cвeтлинa“ ще представя България

Автори: арх. Борис Тикварски и колектив: Aлeĸcaндъp Дyмapeй, Kocтaдин Koĸaлaнoв, apx. Mapия Гяypoвa, apx. Бoжидapa Bълĸoвa-Гopaнoвa

България участва на архитектурното биенале във Венеция за пръв път от 15 години. За този период населението на страната е намаляло с повече от 10%, или с около 700 000 души. Това е тенденция, която започва от средата на 80-те години на миналия век. Процесът се ускорява заради негативния прираст, улеснената миграция, лошото здравеопазване и т.н. Според последното преброяване няма регион в България, който да бележи прираст. Страната е с най-голям спад в нарастването на населението в света и прогнозата е то да намалее с още 22% през следващите 30 години, пише в мотивацията на първопремирания колектив. Резултатът е - раждат се все по-малко деца и всяка година десетки училища, особено в по-малки населени места, затварят врати. Само през 2008 година техният брой надхвърля 300. Някои от сградите са реновирани и продължават да се използват, но като жилищни сгради или хотели. Повечето остават пусти. Това е и причината избраната от екипа тема да е контрапункт на зададената от главния куратор Лесли Локо - “Лаборатория на бъдещето”. Екипът в колаборация с фотографа Александър Думарей се фокусира върху следите от обитание, обезлюдяване и по-конкретно - изоставени училища в България. Експозицията проследява алтернативно бъдеще. Бъдеще, белязано от спад и обезлюдяване. Целта е да изследваме сградите, преди те да станат неузнаваеми или просто празни имоти. Целта на експозицията е да се улови един миг във времето и обективно, а не емоционално да зададем въпроси и да бъдат извлечени поуки. Това е опит да се поеме отговорност и да приемем тези сгради като стопани, пише в концепцията на първопремирания екип. 

1 / 6

Кураторски проект „Oбpaзoвaниeтo e пpидвижвaнeтo oт тъмнинa ĸъм cвeтлинa“

2 / 6

Кураторски проект „Oбpaзoвaниeтo e пpидвижвaнeтo oт тъмнинa ĸъм cвeтлинa“Кураторски проект „Oбpaзoвaниeтo e пpидвижвaнeтo oт тъмнинa ĸъм cвeтлинa“

3 / 6

Кураторски проект „Oбpaзoвaниeтo e пpидвижвaнeтo oт тъмнинa ĸъм cвeтлинa“Кураторски проект „Oбpaзoвaниeтo e пpидвижвaнeтo oт тъмнинa ĸъм cвeтлинa“

4 / 6

Кураторски проект „Oбpaзoвaниeтo e пpидвижвaнeтo oт тъмнинa ĸъм cвeтлинa“

5 / 6

Кураторски проект „Oбpaзoвaниeтo e пpидвижвaнeтo oт тъмнинa ĸъм cвeтлинa“

6 / 6

Кураторски проект „Oбpaзoвaниeтo e пpидвижвaнeтo oт тъмнинa ĸъм cвeтлинa“

33 са участниците в конкурса за избор на кураторска концепция за представяне на България на Венецианското архитектурно биенале 2023 - самостоятелни архитекти и архитектурни бюра или по-големи обединения, включващи и специалисти от различни сфери. 

Вижте всички участници в конкурса https://biennale2023.kab.bg/proekti

Вижте всички участници в конкурса https://biennale2023.kab.bg/proekti

Вижте всички участници в конкурса https://biennale2023.kab.bg/proekti

Обратно нагоре ↑