Общините с добра финансова дисциплина ще бъдат стимулирани допълнително от бюджета

Просрочените задължения на общините към 30 юни са 179,2 млн. лв., но намаляват в сравнение с 30 юни 2011 г., когато са били 205,1 млн. лв.
Това съобщи министърът на финансите Симеон Дянков, който заедно със своя заместник Владислав Горанов представи методиката за оценка на финансовата стабилност и дисциплина в общините и оценката за първото полугодие на 2012 година.
Задълженията на държавата към общините възлизат на 146 млн. лева. От тях около 110 млн. лева се падат на министерствата на отбраната и вътрешните работи, уточни Дянков.
Бургас, Русе, Стара Загора, Благоевград и Димитровград са петте български града, които са се справили най-добре с финансите си от средата на 2011 г. до края на юни 2012 г., съобщи още финансовият министър.
На другия край на класацията с най-ниска обща оценка в крайното класиране са Кюстендил, Карлово, Кърджали, Видин и Пазарджик.
Перник е общината с най-големи просрочени задължения към 30 юни 2012 г. – 13.3 млн. лева. На следващо място са Кърджали (9.5 млн. лв.), Видин (7.7 млн. лв.), Дупница (7.5 млн. лв.), Столична община (7.1 млн. лв.)
Сред общините с население под 6000 жители най-добра обща оценка в крайното класиране за 2012 г. имат Шабла, Челопеч, Чавдар, Златица, Бяла - Варненска област. С най-ниска обща оценка за 2012 г. са Земен, Струмяни, Антон, Борино и Борован.
Най-голямо увеличение на просрочените задължения в последната година имат Земен (1.6 млн. лв.), Белоградчик (1.5 млн. лв.), Струмяни (0.9 млн. лв.), Батак и Борован.
Общините, които добре са си свършили работата, ще получат допълнителни средства, и се надявам, че с времето това ще бъде все по-голяма част от държавния бюджет, за да могат по-добрите да стават все по-добри, заяви министърът на финансите.
Министерството ще публикува общинските показатели на всяко тримесечие, като идеята е според тях да се определя с каква стъпка да се започне стимулирането в бюджета за следващата финансова година, обясни Дянков.
Той коментира, че по-устойчиви финансово са големите общини заради повечето възможности за собствени приходи. Местните власти, които по-активно използват европейски средства, успяват да създадат и по-добра база. По финансови показатели изостават малки общини, които не са се възползвали от възможността за кандидатстване по европейски средства.
Системата за оценка на общините представлява съществена връзка между цялостната икономическа и фискална политика на правителството и своевременното проследяване на управлението на държавните ресурси на местно ниво, се посочва в информация от Министерството на финансите.
Предвид факта, че общините финансово се подпомагат със средства от републиканския бюджет и са част от консолидираната фискална програма, е добре да се следи прозрачното и ефективно изразходване на финансовите средства от всяка община.
Избрани са четири групи показатели:.
Показатели за финансова самостоятелност:
- Дял на собствените приходи, намалени с помощи и дарения от чужбина от общите постъпления;
- Покритие на разходите за местни дейности със собствени приходи, намалени с помощи и дарения от чужбина.
Показатели за финансова устойчивост:
- Бюджетно салдо спрямо общите постъпления;
- Размер на дълга, като процент от годишния размер на собствени приходи, намалени с помощи и дарения от чужбина и изравнителна субсидия;
- Дял на просрочените задължения от годишния размер на собствените приходи, намалени с помощи и дарения от чужбина и изравнителната субсидия.
Показатели за ефективност:
- Население на един общински служител;
- Дял на разходите за заплати и осигуровки в общите разходи.
Показатели за инвестиционна активност:
- Дял на капиталовите разходи в общите разходи.
- Информацията ще се публикува всяко тримесечие.
Общата оценка на общините е въз основа на подреждането им по резултата от средноаритметичната стойност на разглежданите четири групи показатели. Тежестта на всеки от показателите в общата оценка на общината зависи от особеностите на всеки от тях.
Групирането на общините става посредством обобщените, претеглени показатели в следните интервали: над 80 т. - 1 група; между 60 т. и 79.9 т. - 2 група; между 40 т.и 59.9 т. - 3 група: между 20 т. и 39.9 т. - 4 група; под 20 т. - 5 група.
Проследяването на движението на общините в групи на определени периоди (година, тримесечие) ще спомогне за подобряване на прозрачността на управлението на публичните ресурси на местно ниво.
За по-голяма сравнимост общините могат да бъдат сравнявани и по категории, определени на база население:
първа категория - София, Пловдив, Варна;
втора категория - градове с население над 50 000 жители;
трета категория - градове с население от 20 000 до 49 999 жители;
четвърта категория - градове с население от 6 000 до 19 999 жители;
пета категория - градове с население под 6 000 жители.