Предстои работа по над 270 км пътища
"Недосегаеми" в незаконното строителство няма и не може да има. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев в интервю за БТА. Той посочи, че амбицията на ведомството е да осигури 13 000 работни места в пътното строителство.
По думите му до 2009 г. в България са изградени общо 421 километра магистрали. От тях 250 километра са построени до 1989 г. по времето на Тодор Живков и още 171 км са построени в периода 1990 - 2009 г.
В момента ние строим 177 километра. Това означава, че само за първата година от управлението на ГЕРБ сторим повече, отколкото за 20 години всички предишни правителства на демократичния преход са завършили. Ние обаче сме абсолютно убедени, че ще ги завършим, заяви регионалният министър.
Той припомни, че по магистрала "Тракия" се строят 116.6 километра, по "Марица" - 411. километра, от които 31 километра вече са пуснати в експлоатация, и се работи по още 10 километра, по "Люлин" - 20 километра.
По думите на Плевнелиев извън тези 177 километра предстоят и други проекти с обща дължина около 100 километра: ще стартират още по два лота на магистрала "Струма" и "Марица", Софийски околовръстен път - Гара Яна, Калотина - София.
Извън магистралите се работи по други пътни проекти, финансирани по линия на програма "Транзитни пътища 5", Световната банка за над 500 млн. лева и по оперативна програма "Регионално развитие" за още 500 млн. лева.
За 2011 г. се планира в пътната мрежа да се "налеят" около 1.2 млрд. лева, подчерта Росен Плевнелиев.
Запитан кога се очаква да бъде създадена държавната компания за проджект мениджмънт за автомагистралите "Струма", "Хемус" и "Черно море" той отговори, че през юни трябва да има вече компания, която ще работи по правилното концепиране на трите проекта.
Тя ще контактува с Европейската инвестиционна банка, с "Джаспърс" и ще е създадена по аналогия на така наречените обектови дружества, които се правят за "Южен поток", за "Бургас - Александруполис".
Компанията няма да изземе функциите на пътната агенция, обясни строителният министър.
По думите му в момента на "Люлин" работят 2000 души, на "Тракия" между 400 и 600 души на лот, но в пиковата 2011 г. и 2012 г. се очаква на лот да работят по около 2000 строителя.
Общо разчетите ни показват, че на "Тракия ще работят между 5000 и 6000 души, около 1300 - на "Марица" и 2000 на "Люлин".
Само тези три проекта създават някъде около 8000 до 10 000 работни места, коментира министърът.
В пътното строителство по проекти по оперативна програма и по държавните инвестиционни заеми ще работят минимум 3000 души. Това означава, че около 13 000 работни места в пътния сектор се пазят за хората, посочи той.
В отговор на въпрос за санирането на сгради чрез оперативна програма "Регионално развитие (ОПРР), което започва от следващата година, министър Плевнелиев посочи, че Министерството на регионалното развитие вече е осигурило допълнителен ресурс от 900 000 лева в подкрепа на вече отделените от бюджета на ведомството 3 млн. лева за съфинансиране на проекти за саниране на жилищни сгради по линия на ПРООН.
Това означава, че още от март - април строителните работи на 27 сгради може да започнат, ако и собствениците на апартаменти са осигурили съфинансиране.
Парите вече са преведени от държавата по специалните сметки за всяка една от жилищните кооперации. По проекта досега са рехабилитирани 27 сгради, припомни Плевнелиев.
Тази инициатива ще бъде надградена по оперативна програма "Регионално развитие" като по нея има 80 млн. лева за реновиране на 600 жилищни сгради и до 15 юни ще стартира, допълни той.
В края на следващата година ще стане ясно как ще продължи санирането на останалите панелни сгради на базата на интереса към реновирането на първите 600 сгради.
Бъдещата програма за останалите панелки може да се финансира от еврофондове, от продажбата на емисии от въглероден двуокис, от парите по фонд "Козлодуй" и от бюджета чрез програма за дългосрочно мотивиране на хората да инвестират в енергийна ефективност срещу някаква отстъпка от данъците за определен период от време.
Върху това обаче ще разсъждаваме през втората половина на 2011 г., заяви министърът на регионалното развитие.
Плевнелиев припомни, че от 2020 г. Брюксел ни задължава всяка новострояща се сграда задължително да бъде нулево енергийно ефективна или близко до нулевото.
Националните стандарти се очаква да бъдат готови до края на следващата година и те няма да са задължителни.
От 1 януари 2020 г. обаче ние ще сме задължени да превърнем тези стандарти в образно казано "Стара планина" - задължителен стандарт за устойчиво строителство, подчерта Плевнелиев.
Той отчете, че най-много проекти по линия на ОП "Регионално развитие" са реализирани Варна, Ловеч, Мездра, Габрово, Велико Търново.
Бургас показа най-голяма степен на готовност за изпълнението на голям проект.
През 2010 г. общо за страната вече има 71 изпълнени проекта, извън това има над 470 договорени проекти, които ще се изпълняват.
Пикът на ОПРР ще бъде 2011 - 2012 г., смята Плевнелиев и припомни амбицията на МРРБ през 2011 г. да бъдат разплатени около 600 млн. лева.
Ако съберем периода от август 2009 г. до декември 2011 г., имаме амбицията да разплатим общо 1 млрд. лева, което е 40 пъти по-ефективно от предишното правителство.
За 2010 г. преизпълнихме поставените си цели, които бяха да договорим проекти за 1.5 млрд. лева и да разплатим 200 млн. лева.
Тази година ще договорим 1.7 млрд. лева или 54 на сто от размера на оперативната програма, а ще разплатим около 350 млн. лева. До края на 2011 г. искаме да отворим всички оси по програмата, да постигнем 80 на сто договаряне на средствата (около 2.5 млрд. лева да са договорени) и процент на изпълнение до края на 2011 г. - 1 млрд. лева.
В отговор на въпрос за изоставането във водния сектор, Плевнелиев коментира, че водите действително са по-важни от магистралите.
Ако сега фокусът е върху пречиствателните станции, то през 2014 - 2020 г. трябва да е върху довеждащите водни инсталации за питейна вода. Това се налага заради огромните загуби в мрежата, които в страната са над 50 на сто, а в Европа средно около 24 на сто.
От това се губят милиарди, но за реконструкцията на ВиК мрежата са необходими десетки милиарди, смята министърът.
Той припомни, че сега МОСВ пише стратегия, която трябва да обхване и ВиК сектора и се очаква да е готова през втората половина на 2011 г.
Стартирахме мастър плановете и над 27 различни организации вече проявиха интерес. Амбицията ни е през първата половина на 2012 г. да са готови конкретните екшънпланове по водните магистрали, съобщи Плевнелиев.
Той бе категоричен, че няма "недосегаеми" за събаряне обекти. Всички заповеди за премахване на незаконни постройки са публични на страница на ДНСК. Освен това форсирахме проверките - на язовир "Ивайловград" вместо 85, заповедите за премахване вече са 125 с тенденция да достигнат 130. До края на януари ще бъдат оповестени резултати по проверките на 53-те язовира, след което ще има втори тур проверки, подчерта регионалният министър.
По отношение на приоритетите на министерството за следващата година той коментира, че летвата е вдигната високо. Сред приоритетите е изпълнението на оперативната програма "Регионално развитие".
В пътния сектор трябва да завършим "Люлин" на 15 май. Пътният възел Драгичево е два дни пред графика и вероятно на 18 декември ще бъде готов.
Стартират седем нови големи търга за още 500 млн. евро - по два лота "Марица" и "Струма", Кърджали - Подкова, Мездра - Ботевград , СОП - гара Яна. По програма "Транспорт" към момента са договорени 25 на сто от общо 1 милиард лева, там е "Тракия".
Целта ни е 60 процента от парите за пътища да бъдат договорени до юни 2011 г. по седемте лота и първите копки по тях да започнат от юни-юли. Следващият голям проект, който стартираме е пътен възел "Меден рудник" и до две-три седмици искаме първа копка на обекта.
Други приоритети са водната стратегия, подготовката на водните магистрали, енергийната ефективност на сградите.