Осем препоръки към управляващите отправи ръководството на Българската браншова камара "Пътища"

Румен Йовчев, председател на Българската браншова камара "Пътища", и Валентин Зарев, неин заместник председател, отправиха към правителството, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и пътната агенция осем предложения. Те ги обявиха на пресконференция на 1 септември.
Равни шансове за участие на български и чуждестранни фирми в търговете за големи инфраструктурни проекти, поиска Румен Йовчев. Конкретното предложение на експертите е сред референции за фирмите да попадне и опитът им в строителство на пътища първи клас, а не само на магистрали, както е сега.
Представители на браншовата камара да участват в подготовката на тръжните процедури и законодателните промени, поискаха експертите. При отварянето на тръжните досиета сега участват представители на Камарата на строителите в България. От пътната камара предложиха и обществен контрол върху качеството на строителството на инфраструктурните обекти. Да се реши проблемът със събирането и разпределението на средствата за пътища, настояват от камарата. Те предложиха още да се възстанови практиката пътният данък, акцизите от продажба на горива и таксите от глоби да се събират в специален фонд и да се използват само за пътища. Подобен фонд съществуваше до 2001 г. Оттогава досега събираните средства отиват в бюджета и оттам се насочват към пътищата или други сектори.
Да се преразгледа цялостната пътна сигнализация, настоя още Румен Йовчев, и даде пример с остарели или неподходящо поставени пътни знаци. Дъмпинговите цени отново бяха споменати като порочна практика в пътния сектор.
Проектното обезпечаване на оперативните програми "Транспорт" и "Регионално развитие" за следващия програмен период, качеството на проектите и сроковете, за които те се възлагат от пътната агенция са проблеми, които също чакат решение. Пътната камара предлага отсега да се обявяват търгове за проектиране, като преди това се определят обектите, които ще кандидатстват в периода след 2013 г. за еврофинансиране. Експртите са на мнение, че пътните проекти трябва да се предлагат в завършен вид - с напълно приключили отчуждителни, устройствени и екопроцедури.
От камарата предлагат кабинетът да завърши 20 недостроени обекта на обща стойност 360 млн. лева, започнати преди 2-3, а някъде дори и преди 15 г.
Валентин Зарев припомни необходимостта от законодателни промени за бързо провеждане на отчуждителните процедури и добрата практика за изграждане на линейни обекти по ФИДИК, по чиито строителни правила се изпълняваха големите обекти с финансиране от предприсъединителните фондове. Той каза, че проблемите с пътната инфраструктура ще бъдат решени, ако в продължение на 4-5 години бъдат осигурени по 2 млрд. лева на година.