Визия за София през 2050: компактен, многообразен и адаптивен град
Цената на разрешенията за строеж да се формира според района, предлагат от "Визия за София"

Финалното събитие на "Визия за София" закри изложбата в Ларгото, описваща визията за града до 2050 година
Защо е важно да имаш Визия и какви са конкретните стъпки за превръщането на София в ĸoмпaĸтeн, мнoгooбpaзeн и aдaптивeн гpaд през 2050 година? Отговори на тези въпроси даде екипът на общинската инициатива „Визия за София“, подготвил дългосрочната стратегия за развитието на столицата през следващите 30 години. Събитието отбеляза финала на двугодишната работа по създаването на статегическия документ. С него екипът символично предава Bизиятa зa глacyвaнe в Cтoличния oбщинcĸи cъвeт. Очаква се тя да бъде приета в началото на 2020 година. Можете да се запознаете с документа ТУК
Цената на разрешенията за строеж - според района
Необходим е нов механизъм за формиране на цената на строителните разрешения спрямо различните територии, обясни ръководителят на „Визия за София“ арх. Любо Георгиев. Според него разрешенията за строеж могат да бъдат инструмент за провеждане на териториални политики. Необходимо е тяхната такса да бъде калкулирана чрез оценка на характеристиките на територията, за която е налично инвестиционното намерение. По този начин ще се стимулират инвестициите в определени територии и ще се редуцират в други.
Една от ключовите мерки в новата визия е обновяването на неизползваните територии в града – бивши военни поделения, научно-производствени зони и т.н., които да бъдат превърнати в съвременни мултифункционални квартали. Столична община трябва да насочва инвестиционния интерес към приоритетните райони. Да осигури по-бързи процедури за издаване на строителни разрешения, по-високи устройствени параметри, намалени данъци за нови компании и др., с което да стимулира и улеснява инвеститорите.
Ново звено координира общинските проекти
Да бъде създадено ново звено, което да модерира и координира общинските проекти в София, предлага арх. Георгиев. Според него случаят с реконструкцията на улица "Граф Игнатиев" показва, че има належаща нужда от такава структура. Тя ще отговаря за стратегическото и пространственото планиране на града, така че всичко да се случва под един покрив. Необходимо е да бъдат синхронизирани и инвестиционните програми на различните експлоатационни дружества.
Фискална децентрализация на районите
От „Визия за София“ смятат, че трябва да бъде въведено ново териториално-административно деление на Столична община. Да бъдат групирани сходни по морфология, инфраструктура, социални и икономически белези зони на града. Паралелно с това да се увеличи фискалната децентрализация на районните администрация. По този начин гражданите ще могат да участват по-активно в решенията при разпределянето на бюджетите и приоритизирането на инвестициите в отделните райони.
Градският транспорт - най-предпочитан
В следващото десетилетие масовият обществен транспорт да стане най-предпочитаният начин на придвижване, предвижда друга цел на „Визия за София“. Превозните средства да бъдат на чести интервали, а отделните линии да имат синхронизирани разписания, което позволява лесно и бързо прекачване при смяна на направленията. Масовият транспорт да ползва само електричество и да бъде с нулеви локални емисии. Превозните средства да са нови, чисти, комфортни и безопасни. Да има обща платформа за мобилността в града, която показва възможностите за придвижване и се ползва за планиране на маршрут и избор на превозно средство. Билетната система да позволява използването на разнообразни начини на плащане за различни времеви интервали.
Финансови стимули за по-чист въздух
Създаването на нови горски масиви и по-често миене на улиците са сред мерките за постигане на по-чист въздух в София. Предлага се да бъдат въведени финансови механизми, които да стимулират домакинствата да използват екологични горива за отопление през зимата. Да се разширят газопреносната и топлоелектрическата мрежи, като се осигурят финансови стимули за хората да се закачат към тях. Да се предприемат по-строги мерки при нерегламентирано изгаряне на опасни за околната среда материали.