Перспективата е гъвкавост на работния процес и обмен на идеи в реална среда
Иван Михайлов, управител на Visteon Electronics Bulgaria и председател на управителния съвет на Българската работодателска асоциация „Иновативни технологии“


Много аспекти от работата ни се промениха през 2020 г. Компаниите станаха още по-гъвкави в разбирането и приемането на работата от вкъщи не само като социална придобивка, а като нов стандарт.
Макар никой да не очаква напълно завръщане към офиса, ролята му за силната екипна принадлежност и добрата колаборация продължава да е ключова. Във Visteon хората са част от големи международни екипи и сложни мащабни проекти за глобалната аутомотив индустрия. Въпреки че създаваме всички нужни виртуални предпоставки, непрекъснатият обмен на идеи и ценността на реалната среда продължават да бъдат основополагащи за ефективната им и успешна работа. Не можем да допуснем екипа ни да се откъсне от тази култура, затова като отговорен работодател преконфигурираме нашия офис и създаваме все по-гъвкава работна среда с всички необходими ротации и мерки за защита на здравето на нашите колеги.
Бъдещето на работния процес и съвременната офис среда
Плавно и контролирано ще се завръщаме към една нова нормалност – хибриден принцип на работа и строги мерки за безопасна среда. Разбира се, не навсякъде работата от вкъщи е възможна – в автомобилната индустрия например това не е толкова просто.
Затова перспективата е гъвкавост. Както споменах, предимството на офисите все повече ще се състои във възможността за колаборация и обмен на идеи в реална среда. Според нуждите на екипа, това би наложило преход от множество обособени индивидуални места към една обща среда за съвместна работа. Затова в средносрочен план трябва да създадем правилната инфраструктура за това, като предоставяме гъвкава работна среда, която може бързо да се преконфигурира, ако това се наложи.
Всъщност този модел на поведение много напомня на agile методологията, която насърчава гъвкавите реакции към промяната и неслучайно е интегрална част от работата ни във Visteon.
Този принцип ни помогна още от самото начало на кризата с COVID-19, като ни позволи да се настроим и организираме изключително дисциплинарно към нов начин на работа за по-малко от два работни дни без съществени прекъсвания.
В днешно време реалната среда е ценна, защото дава възможност на екипите да обменят идеи.
Имаме нужда от социалния контакт не само защото сме такива по природа, но и защото комуникацията на живо е безценна при разрешаването на различни работни казуси.
Днес динамиката е още по-голяма, затова споделените опит и знание, както и колаборацията между екипите са по-важни от всякога.
Отново ще спомена обмена на информация и неговата важна роля. В началото на 2020 г. всички бяхме неподготвени за това, с което се сблъскваме. Днес сме много по-наясно какви са механизмите, за да осигурим една безопасна и комфортна среда, без това да пречи по-сериозно на работния процес.
В същото време здравето на служителите винаги е приоритет за всеки отговорен работодател. Още преди COVID-19 всички прилагахме редица стандартни мерки, за да осигурим сигурни условия, които миналата година надградихме според новата реалност и продължаваме да спазваме и развиваме. Различното днес са изградените навици и най-вече самосъзнанието на хората да бъдат още по-сериозни в отговорността към собственото си здраве и това на околните.
В момента във Visteon организираме и достъп до ваксинация на всички желаещи служители и членове на техните семейства, като подхождаме морално и изцяло съобразено с националния ваксинационен план. Разбира се, имунизацията е напълно пожелателна и в нито един момент не бихме я изисквали като задължителна предпоставка за работа в офиса. Моето лично убеждение е, че това е не само една добра стъпка за осигуряване на безопасна офис среда, но и отговорност към обществото като цяло.
Балансът между хибридния и традиционния офис модел е в това да запазим на първо място здравето на нашия екип, но също така да осигурим принадлежност към компанията и възможност за обмен на идеи.
Нашата работа във Visteon е основно инженерна и решенията, които прилагаме, са плод на колаборация и обмен на информация. Затова за нас е важно да гравитираме около тези три полюса и в същото време да дадем възможност за равен достъп до оборудване и нужния инструментариум, което за нашия бизнес е специфично.
Вярваме, че сме открили този баланс за нас чрез хибриден модел на работа. Това е и обратната връзка от екипа ни. Тук правя уточнението, че за Visteon това не е новост, от години работата от вкъщи е била част от пакета ни с придобивки. Сега просто го адаптирахме към COVID реалността. Това, както споменах и по-рано, ни позволи да организираме работата си по отдели в новите условия доста бързо и без особено високо напрежение.
Модерният аспект за Visteon се състои в това да намерим правилната концепция за работа в реална среда, която дава по-голяма възможност за креативна колаборация между екипите. Целта ни винаги е да създаваме добро и сигурно изживяване за нашите служители, като създаваме правилните предпоставки да предпочитат и офиса като опция за работа днес. Разбира се, налице е и нуждата да оптимизираме необходимото ни физическо пространство, тъй като оперираме в хибриден модел.
Тази задача е предизвикателна, тъй като в момента Visteon се разраства в България, превръщайки се във водещия технологичен център на компанията в Европа. Този растеж налага да осигурим все пак и необходимото физическо място, като следваме най-строгите мерки за безопасност.