Кметът на "Овча купел": Инфраструктурата с приоритет пред високото строителство
Как ще се развива столичния район "Овча купел", разказва пред GRADAT.BG кметът на района Ангел Стефанов
Ангел Стефанов завършва бакалавърска степен по публична администрация в УНСС през 2001 година. Работи като хоноруван преподавател по „Съвременни политически системи“ в катедра „Политология“ в УНСС от 2002 до 2004 г. През 2004 г. е избран от Столичен общински съвет за Обществен посредник на Столична община. Той е първият на тази позиция, чиято кандидатура е одобрена по правилата на Закона за местното самоуправление и местната администрация. От 2011 г. е главен асистент и програмен директор в катедра „Администрация и управление“ на Нов български университет. От 2016 г. подема различни обществени инициативи като член на инициативен комитет „Mаестро Кънев“ в Овча купел, като подготвя сигнали и предложения за решаване на проблемите с нелегалните имигранти, защита на обществените интереси и превенция на презастрояването, коригиране на устройствените планове и подобряване на инфраструктурата в района. През 2019 г. се кандидатира за кмет на Овча купел, издигнат от 6 инициативни комитета и Демократична България, като печели с над 60% местните избори.
Г-н Стефанов, какви са основните предизвикателства и приоритети на районната администрация през 2020 година? Какви са проблемите, които трябва да решите във връзка с устройственото планиране на район „Овча купел“?
- Представили сме за финансиране в Столична община доста амбициозна инвестициона програма – изграждането на улиците "Народно хоро" и "Народен герой", за които имаме проектна готовност, искаме възлагане на проектирне и изграждане на улици "Маестро Кънев", "Александър Геров", "Николай Хрелков", "Обзор", "Херман Майер", "Дон", "Драгоман", "Любляна". Искаме да санираме 88 и 149 СУ, да довършим санирането на 33 детска градина, да ремонтираме двора на 53 ОУ, да извършим конструктивно укрепване на читалище "Никола Вапцаров", да довършим строителството на детското заведение в Овча купел 1 и да започнем строителство на ново детско заведение в Горна баня. За момента имам потвърждение от ръководството на Столична община, че ще изграждаме ул. "Народно хоро", след като се преработи проекта и двете детски градини. За останалите обекти разговорите ще продължат. По отношение на устройственото планиране, по-значимите проекти са подробният устройствен план на Овча купел 1 и подробният устройствен план на парк "Кукуряк", за които очаквам да проведем обществено обсъждане до няколко месеца. Във взаимодействие сме с главния архитект на Столична община Здравко Здравков и по други казуси с локално значение като например решението за паркинга при последната метростанция в Горна баня.
Предстои пускането на третия лъч на метрото до вашия квартал. Какви са плановете ви за развитието на териториите, намиращи се по трасето на подземната железница? Как ще се промени районът?
- Част от трасето на метрото попада в обхвата на подробния план на Овча купел 1, за който стана дума, че е в процедура по подготовка и приемане. Развитието на териториите около последната метростанция ще е обвързано и с проекта на Околовръстния път в тази му част. Тук имаме и известно разминаване с арх. Здравков, защото аз настоявам да се предвиди изграждането на многоетажен – независимо подземен или надземен паркинг, а главният архитект държи на наземни решения. Относно метрото, освен развитието на териториите обаче, много важна е и организацията на довеждащия транспорт. В района вече сме коментирали някои базови варианти, трябва ни още малко време за да изчистим всички детайли, да ги синхронизираме с очакванията на инициативните комитети и гражданите и да ги предложим на Столична община и Центъра за градска мобилност.
Наскоро се обявихте против плановете за високо строителство в центъра на Овча купел 2. Според вас пpeди oдoбpявaнeтo нa вcяĸo иcĸaнe зa Измeнeниe нa Πлaнa зa зacтpoявaнe (ИΠЗ) трябва да ce пpaвят изcлeдвaния как то ще се отрази нa paйoнa?
- Формално погледнато, това е нормативно изискване за жилищните комплекси. От принципна позиция смятам, че устойчивото развитие на града и районите изисква първо да се удовлетворят потребностите от обществени услуги и добро качество на живот на вече населяващите дадена територия, преди да се насърчава високо строителство, което ще доведе до повишаване на гъстотата на населението. Не виждам демографски натиск, за да поощряваме жилищното строителство, преди да сме готови със социална инфраструктура като детски градини, училища, помещения и пространства за социална и културна дейност и с транспортна инфраструктура като улична мрежа и паркоместа.
На какъв етап е проектът за Западна тангента, която трябва да разсече столичния квартал „Овча купел“ в посока Западен парк, ж.к. Люлин и Връбница?
- За добро или лошо, отново е на етап осмисляне и обсъждане. Обсъждат се броя на лентите на тангентата, съдбата на пътя между бул. "Овча купел" от кръстовището с Любляна до самата тангента и бул. "Монтевидео", продължението към ж.к. "Люлин". Важността на тази дискусия е продиктувана от факта, че трябва да се реши как ще се затвори градския ринг, къде ще се отвежда транзитния за Овча купел автомобилен трафик и трябва ли това направление да се обезпечи със стратегическа комуникация като трамвайно трасе например. Не на последно място търсим още поне една входно-изходна точка за квартала, защото в пиковите часове трафикът е много натоварен.
Какви други големи общински и частни инвестиционни проекти ще се реализират във вашия район след 2020 година?
- Ако на ниво Столична община и Оперативна програма „Околна среда“ няма неприятни изненади, ще насочим внимание и много усилия към реализация на проекта за Регионално прединвестиционно проучване за изграждане на канализация на територията на Столична община. С този проект трябва да доизградим канализационната мрежа в старата част на Овча купел, квартала и вилната зона Горна баня, Суходол. От наша страна документацията е готова, но непосредствено предстоят много разговори със собственици на имоти за обезпечаване на трасето на канализацията. Трябва да завършим бул. "Монтевидео" в частта около метростанцията. Макар, че това не зависи от мен като районен кмет, оптимист съм и за стартиране и бързо напредване на строителството на частта от Околовръстния път в нашия район, защото тук останахме последни за цяла София. Имаме остри проблеми с паркирането в почти целия район и ще опитваме да обособяваме нови паркинги и паркоместа, както и да разчитаме на иновативни подходи. Приоритет, свързан с качеството на живот и социализацията в квартала е реализацията на парк "Кукуряк" – освен споменатата устройствена процедура, трябва да разплетем казуса със собствеността на земята, преди да тръгнем към изграждането му. Очаквам да започнем и възстановяването на баните в Овча купел и Горна баня, защото това са едни от най-разпознаваемите символи на района.
Вижте още новини за градоустройственото развитие на район "Овча купел" в прикачените статии по-долу