Борис Бонев: Северните квартали на София се нуждаят от сериозни инвестиции
Предлагам програма за цялостен ремонт на междублоковите пространства, казва кандидат-кметът пред GRADAT.BG

Борис Бонев е роден през 1988 г. в София. Придобива двоен бакалавър по бизнес администрация в Софийския университет и в Университета в Лил, Франция, след което продължава образованието си в Сорбоната в Париж с две магистратури – по икономика и мениджмънт и по иновации. Живял и работил в Париж 5 години. Съосновател на "Спаси метрото" и "Спаси София" и градски активист от над 10 години. В момента е кандидат за кмет на София.
Г-н Бонев, кoи ca ocнoвнитe пpeдизвиĸaтeлcтвa пpeд paзвитиeтo нa София?
Проблемите на София са много и те продължават да се натрупват. Заради бездействието на управлението на гжа Фандъкова, проблемите като трафика, презастрояването на кварталите, липсата на уредено паркиране и местата в яслите и детските градини, се задълбочават, вместо да се решават. Въпреки комфортното мнозинство в СОС, приятелското правителство и над 15 млрд. лв. бюджет, с които София разполагаше през изминалите 10 години.
Като генерален проблем, пред скоби, изваждам корумпираното и често некомпетентното управление на града. Това се вижда навсякъде - в блокирания трафик, некачествените ремонти, бавния градски транспорт или замърсения въздух. Казвам го, защото трябва да осъзнаем, че имаме тежък системен проблем, който няма да се реши с частични мерки.
Моите приоритети са сходни на приоритетите, по които със „Спаси София“ работихме през последните 10 години - работа в кварталите и тяхното преобразяване. Предвиждам това да стане с програма за цялостен ремонт на междублоковите пространства, по предварително избрани типови проекти. Те трябва да включват изграждането на нови улици, паркинги и тротоари, но и места за сметосъбиране, детски площадки, стимулиращи креативността на малчуганите и повече места за безплатен масов спорт. Особено необходимо е да обърнем внимание върху северните квартали, които се нуждаят от сериозни инвестиции, така че градът ни да се развива балансирано.
Каква е оценката Ви за работата по Визия за София? Предстои стратегическият документ да бъде гласуван от новия общински съвет.
"Визия за София" е споделена и дългосрочна стратегия за развитие на София и е база за задание за промяна на съществуващия или за изготвяне на нов ОУП. Нашият екип взе активно участие на всеки етап от нейното развитие още когато беше инициатива на гражданския сектор, а и след това - когато бе припозната от Столичната община. Ресурсите, които се събират и анализират, могат да бъдат безценен инструмент за планиране. Тази инициатива е твърде важна, а работата по нея - твърде дългосрочна, за да има който и да е кандидат-кмет “собственост” върху нея. На този етап за нас, и смятаме за софиянци, е важно всички кандидати да изразят позиция за съобразяване с целите на „Визия за София“ и дали са готови активно да работят за София като европейски, съвременен град в услуга на човека. Радваме се, че е взето отношение и към нашия План за София, чието влияние може да се проследи, а приоритети на двата документа са споделени.
Важното обаче е прилагането на целите формулирани във Визията. Правилно споменахте, че новият СОС трябва да гласува документа, но още по-съществено е още през първата година гражданите да видят и усетят конкретни подобрения в градската среда. Не бива да допускаме „Визия за София“ да стане поредният неизпълнен стратегически документ, подобно на доклада на арх. Ян Геел. Спомняте си, че в него бяха заложени краткосрочни мерки, които трябваше да бъдат завършени още през първата година, но нито една такава не се случи. Аз ще се боря мерките на Визията да бъдат реализирани максимално бързо, защото е неприемливо да чакаме до 2035 или до 2050, образно казано, за да получим равни тротоари, канализация, модерен транспорт, нали?
Какви належащи въпроси трябва да реши новият (или поправките на стария) ОУП?
Ако не беше толкова решаващ за много от проблемите на града, бих казал, че ОУП има поскоро историческа стойност, отколкото действителна. Повечето му предвиждания не се случиха, а основните му хоризонти са до 2020 - тоест той вече е изчерпал своята “визия” за бъдещето на града. Той е изпълнен на около 5% от заложеното, а кърпенето му на парче само ще доведе до нови проблеми. Въз основа на „Визия за София“ трябва да пристъпим към подготовка на нов ОУП, което е дълъг и болезнен процес. Затова смятам, че трябва и да се създаде механизъм на плавно обновяване, за да не се превърне подобен план в пречка пред града. Всеки подобен план е поглед напред и той трябва да дава отговори както на днешните проблеми, така и да предвижда и решава бъдещи проблеми.
Искам да маркирам 3 основни пункта, които трябва да бъдат адресирани в ОУП и които сме развили в нашия План за София:
- Проблемът с обезщетяването на земята и спирането на застрояването на междублоковите пространства. Трябва да се даде ясен механизъм за решаването на този проблем, който да е в услуга и на собствениците на земи, попадащи в комплексно застрояване, но и на жителите на тези комплекси. Знаете, че общината няма възможност за пряко изкупуване. До този момент общината абдикира напълно от тази си контролна функция, ощетявайки и собствениците на земи. Изграждането на нови сгради и последващото влошаване на условията на живот в прилежащите територии не е добавяне на стойност към тази част от града или квартала. То е прехвърляне на стойност от съществуващите собственици към новите и то с голям процент загуба по веригата и не бива да продължава.
- Ж.п. ареалът този почти непреодолим вододел в средата на града и разделянето му на добра и лоша половина. Трябва да се преосмисли тази широка ивица от транспортна угар в сърцето на града. За съжаление в момента тече процедура за нейното обновяване от НКЖИ без участието на общината. Трябва да се действа веднага, за да бъде предотвратено дългосрочното разделяне на София на северна и южна. Държавата трябва да се съобрази и да работи общината, за да може ж.п. ареалът да бъде интегриран в един похармонизиран, свързан и транспортно достъпен град.
- B нoвия OУΠ тpябвa дa бъдaт нaмaлeни пapaмeтpитe зa зacтpoявaнe eтaжнocт, Kинт и плътнocт, зa дa избeгнeм гeтoизиpaнeтo и пpeзacтpoявaнeтo нa ĸвapтaлитe. Ако допуснем в новия ОУП да бъдат заложени същите параметри, тогава целият град ще заприлича на Манастирски ливади, а това ще бъде непоправима вреда за София.
Каква е необходимата нормативна уредба в сектора за развитието на града?
На практика всички общински наредби трябва да бъдат ревизирани, оптимизирани и въведени в 21ви век. С участието на държавата е нужно да се актуализира Законът за местните данъци и такси, трябва да бъде преразгледан ЗУЗСО съвместно с промените в ОУП. ЗОП, ЗУТ, Закон за железниците по темите, които пряко засягат функционирането на града, също трябва да бъдат актуализирани, така че да станат полезен инструмент за подобряване на градската среда и качеството на живота не само в София, но и в другите градове в България.
Кои са първите задачи, с които ще се заемете, ако бъдете избран?
Усилието за подобър град ще започне още от първия ден на избирането ми, защото искам да дам ясен сигнал, че този модел е изчерпан, погрешен и София може да се развива много по-бързо. В първия ден ще назнача пълен одит на ЦГМ и ще освободя ръководството на Столичен инспекторат. Двете дружества се доказаха като неефективни и се нуждаят от амбицирано и компетентно ръководство, което да ги реформира.
До края на годината, при обсъждането на бюджета за 2020 година, ще настоявам за отделянето на няколко милиона лева за въвеждане на граждански бюджет, а с тези средства да се финансират проекти предложени и избрани от гражданите, които са важни за тяхната общност. Ще настоявам за 10% увеличение на пробега на наземния градски транспорт и спешно синхронизиране на линиите с нови, по-бързи разписания. Ключово е да се изготвят и три програми, които постепенно, но генерално да решат проблемите на столичани - програма за ремонт на тротоарите, за цялостен ремонт на междублоковите пространства, както и за изграждане на нови подземни и надземни паркинги, в центъра и по периферните квартали.
Четете интервюта с архитектите, които са част от екипите на кандидат-кметовете в местните избори в свързаните статии по-долу