България финансира транспортни проекти главно с европейски средства
България трябва да отделя между 80 и 180 млн. лв.за поддържане на инфраструктурата. Европейските средства не са достатъчни, а страната е длъжна да има национална инвестиционна програма. Така Министърът на Регионалното развитие Десислава Терзиева откри Деветата годишна конференция Стратегическа инфраструктура България 2014.
За тази година са предвидени 50 млн лева за обновяване на пътната инфраструктура.
770 млн. са общо са средствата, за които ще е обявят търгове по различни програми.
По ОП "Транспорт" в периода 2007 - 2013 г. се финансира изграждането на 345 км. Досега са построени общо 176 км – АМ "Тракия" - от Стара Загора до Карнобат, участъкът Долна Диканя – Дупница от АМ "Струма", връзката на АМ "Хемус" със СОП и пътя Кърджали - Подкова. Тази година ще завърши изграждането на около 90 км нова пътна инфраструктура. Това са 65 км от АМ "Марица", близо 15 км от АМ "Струма" – участъкът Сандански – Кулата, обходният път на Враца – 6.8 км, първият участък от Западната дъга на Софийския околовръстен път, който е над 3 км. Обяви министър Терзиева.
В процес на подготовка е стартирането на участък 2 от Западната дъга на СОП, както и проектирането на път I-1 Видин – Монтана, който е с дължина 127 км.
Финансовата рамка общо по ОПТ за периода 2007 - 2013 г. е 1 778 998 256,09 лв. Сключените договори за безвъзмездна финансова помощ са 1 707 793 942,37 лв., което е 96% от финансовата рамка. Към 14 март т.г. разплатените средства са 931 141 556,60 лв., което е 52% от финансовата рамка.
- Общото физическо изпълнение на лот 1 от АМ "Марица" е близо 38%, а на лот 2 е около 62%. На лот 2 се работи по големите съоръжения – п.в. "Димитровград", п.в. "Тополовград", п.в. "Харманли" и др. Обектите ще бъдат завършени преди края на 2014 г.
- Усилено се работи и на лот 2 Дупница – Благоевград от АМ "Струма", който е с дължина 37.5 км. В момента се извършват строителни работи по трасе от около 11 км, което е на територията на общините Бобошево, Кочериново и Дупница. Физическото изпълнение на обекта е около 7%. На 7 март бе подписан договорът с Националния археологически институт с музей към БАН, който ще извърши спасителните археологически проучвания на участъка. Ще бъдат проучени общо 12 археологически обекта, регистрирани по трасето. Те са в землищата на Дупница, с. Джерман, с. Мурсалево, Кочериново и с. Блатино. Археологическите проучвания ще се извършват паралелно със строителните работи на обекта, за което АПИ е получила писмено разрешение от Министерството на културата. То е въз основа на становище на НАИМ-БАН като целта е изпълнение на проекта и опазване на културно-историческото наследство.
| Близо 40% е физическото изпълнение на лот 4 Сандански – Кулата от АМ "Струма". Към момента се работи по големите съоръжения, реконструкцията на напоителни и отводнителни полета и съоръжения, реконструкция на жп линия Генерал Тодоров – Кулата. На обекта са изпълнени всички малки съоръжения. Крайният срок за завършването на обекта по договор е15 октомври т.г. - Очаквам през юли т.г. да завърши изграждането на участък 1 от Западната дъга на СОП, който е около 3 км. С въвеждането на отсечката в експлоатация значително ще се облекчи трафикът от и към София, задръстванията ще намалеят и ще се пътува много по-безопасно. На обекта се изграждат два големи пътни възела при бул. "Царица Йоана" и при бул. "Сливница". - За участък 2 от Западната дъга на СОП (от р. Какач до п.в. Северна скоростна тангента), която е с дължина 5.5 км, предстои решението на ВАС. През септември м.г. АПИ прекрати процедурата за избор на изпълнител. Очакваме решението на магистратите. - Друг важен пътен проект е АМ "София – Калотина" - лот 3 в участъка Калотина – Софийски околовръстен път. За реализацията на проекта има изготвен идеен проект за цялото трасе - от км 1+000 до км 32+447. В момента се осъществява разделянето и актуализирането на проектната документация във връзка с обособяването на два отделни участъка за строителство. Тръжната процедура за участъка от км 1+000 до км 32+447.20 е в процес на подготовка, като процедурата ще бъде една с 2 обособени позиции - от ГКПП Калотина до Драгоман и от Драгоман до п.в. "Храбърско". Предстои стартирането им. - Предвиждаме в края на лятото да започне изграждането на Северната скоростна тангента, която се финансира от ОПРР. Проектирането на обекта започва веднага след подписването на договора за проектиране и изграждане в средата на февруари т.г. Срокът за завършването на обекта е до края на 2015 г. Северната скоростна тангента е един от от най-сложните обекти в техническо отношение. Обектът е от изключително значение за София и страната, тъй като в нея се пресичат най-важните пътни връзки – магистралите "Тракия", "Хемус", "Люлин" и пътят София - Калотина. |
Екипът на Агенция "Пътна инфраструктура" е на път да изпълни успешно всички пътни проекти по ОПРР. Етапите на пътната схема са 8, по които се рехабилитират и реконструират пътни отсечки от републиканските пътища с дължина над 940 км. Досега са завършени 43 пътни проекта, финансирани по ОПРР. Рехабилитирани и реконструирани са общо 741 км второкласни и третокласни пътища. Общата стойност на разплатените средства по проектите е 418.4 млн. лв.
Транспортната инфраструктура през последните 7 години се финансира основно с европейски средства. България добавя съфинансиране, но и така средствата не са достатъчни за изграждане на базовата транспортна инфраструктура, каза Петък Киров, Зам - министър на транспорта, информацонните технологии и съобщенията.
През миналия програмен период страната ни разполагаше с 4 млрд. лв. за транспорт, като от тях 2.2 млрд. лв. вече са разплатени.
Модернизираха се 250 км жп линии. Изградени бяха 140 км магистрали.
Най-добър бенефициент си остава софийският "Метрополитен".
За нас е важно да чуем позицията на бизнеса и техните препоръки към процедурите и разпределението на средствата.
За следващия програмен период ще разполагаме с 1.9 млрд. евро, включително и българското съфинансиране. Към тях добавяме и 350 млн. евро по програмата за Свързана Европа. (CEF).
Важно е най-рационално да разпределим тези средства, обобщи зам - министър Киров.