За програмния период 2014-2020 да се помисли за авансовите плащане и съфинансиране на жп проектите.

ОП"Транспорт" приключва в края на 2015 г. Сега на бенефициентите са изплатени над 1.1 млрд. евро, каза Галина Василева, зам.ръководител управляващия орган на ОП"Транспорт и транспортна инфраструктура", в панел "Транспорт и транспортна инфраструктура" по време на IX-та годишна инфраструктурна конференция.
Тя представи равносметка за работата на оперативната програма и целите й през новия програмен период 2014 - 2020.
Постигнати резултати по ОП "Транспорт" 2007-2013 - Рехабилитирани и новоизградени са над 265 км ж.п. линии (разгъната дължина) - Изградени са над 140 км автомагистрали - Рехабилитирани и новоизградени са 40 км I клас пътища - Изградени са 13 км метролинии с 13 метростанции |
До края на 2015 г. предстои завършването на: - Рехабилитация на 240 км жп линии (разгъната дължина) - Изграждане на 126 км автомагистрали - Изграждане и рехабилитация на 36 км I клас пътища - Изграждане на 7.6 км метролинии със 7 метростанции |
Приоритети на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г. - Развитие на железопътната инфраструктура по "основната" и "разширена" ТЕН-Т мрежа - Развитие на пътната инфраструктура по "основната" ТЕН-Т мрежа - Подобряване на интермодалността при превоза на пътници и товари - Системи за управление на трафика, подобряване на безопасността и сигурността Тематична цел № 7 "Насърчаване на устойчивия транспорт и отстраняване на "тесните места" в ключовите мрежови инфраструктури" Тематична цел № 4 "Подпомагане на преминаването към нисковъглеродна икономика във всички сектори" |
Приоритети в жп инфраструктурата 2014-2020 Пловдив – Бургас – фаза ІІ София – Септември (частично) Русе - Варна Карнобат – Синдел (частично) Приоритети в пътната инфраструктурата 2014-2020 |
Нова приоритетна ос за финансиране на системи за управление на трафика, подобряване на безопасността и сигурността - Развитие на информационните системи за управление на трафика на плавателните съдове (ИСТС по море); доставка на специализирани плавателни съдове за обслужване на навигационно пътевата обстановка по река Дунав - Модернизация и изграждане на пристанищни приемни съоръжения за обработка на отпадъци в пристанищата с национално значение на р. Дунав и Черно море - Повишаване качеството на аеронавигационните данни и информация в съответствие с Регламент (ЕО) 73/2010 - внедряване на автоматизирани системи за придобиване и управление на данните; подобряването на управлението на околната среда в областта на гражданското въздухоплаване - Развитие на системи за управление на железопътното движение (GSM-R) |
План за финансирането по ОПТТИ 2014-2020 КФ 1 144 690 000 евро ЕФРР 467 620 000 евро Общ бюджет ЕС – 1 612 310 000 евро |
Предизвикателства през програмния период 2014-2020 - Необходимост от приоритизация – разполагаемият бюджет е значително по-малък от стойността на идентифицираните проекти - Качество на подготвените проекти (пътни и железопътни) - Необходимост от авансово финансиране, преди одобрението на проектите от ЕК - Разрешаване на съществуващите проблеми (съфинансиране, отчуждения, археология) - Запазване и подобряване капацитета на бенефициентите |
Като проблеми през новия програмен период 2014 - 2020 г, се очертават авансовите плащания, каза в експозето си г-жа Василева.
По регламент те са предвидени по 1 -1,5%, а компаниите най-вероятно ще се нуждаят от около 15%.
Друг проблем е съфинансирането на жп проекти, подчертя тя. Тъй като Национална компания "Железопътна инфраструктура" се смята за носеща приходи организация, тя е задължена да съфинансира проектите си.Проблем е и заплащането на ДДС.
Проф. Николай Михайлов, ръководител на катедра "Пътища" в УАСГ, постави въпроса за подготовката на бъдещите инженери и подновявянето на нормативната база,
както и работата на администрацията.
Той акцентира и върху въпроса за изграждането на за тунела през Кресненското дефиле, като подкрепи в този смисъл позицията на проф. Иван Трифонов, който изразява съжалание, че почти всички средства за пътна инфраструктура ще бъдат погълнати от съоръжението.
За него важните връзки са с Беллград и Скопие, както и с Букурещ.
Проф. Трифонов е на мнение, че трябва да се открие трета лента на магистрала "Тракия". Според него връзките между Турция и Украйна минават през България и те трябва да бъдат осигурени инфраструктурно.
ЕБВР от години провежда политика на подкрепа на инфраструктурни проекти и структуриране на финансовите модели, изрази позицията на финансовата институция Даниел Берг, банкер в сектор "Транспорт".
Според г-н Берг банката от години работи добре с министерствата на регионалното развитие, на транспорта и на околната среда.
Берг постави въпроса и за публично-частното партньорство, като подчерта четири предимства на финансовата институция:
- добавя качество,
- споделя риска,
- дава, не само събира.
- ресурсите от ЕС са недостатъчно и са необходими финансови инструменти.
Докато преди ГИС технологията се определяше за иновация, сега вече говорим за преминаването й в добра практика.
Така Евгения Караджова, управител на "ЕСРИ България", определи най-общо позициите, които си завоюваха геопространствените технологии..
Като примери за тяхната работа тя даде изпълнените проекти в НКЖИ и АПИ.
Като ключови проекти представи два проекта в Австралия и Канада.