Русе с идея за градска железница

Над 2000 русенци ще могат да ходят на работа с влак, ако се осъществи идеен проект за градска железница.
Идеята е стара и датира от две години. Целта е съществуващата железопътна връзка да свърже централната жп гара на града с Източната промишлена зона, Индустриалната зона и Индустриалния парк, които се намират след кръговото на Дунав мост, по пътя за град Мартен, обясни за БТА заместник-управителят на русенската фирма "Булмаркет" инж. Димитър Баев, който е сред инициаторите на проекта.
По думите му градски транспорт до там няма и в момента работещите в трите зони пътуват от града с фирмени автобуси или с личните си автомобили.
Проектът предвижда обособяването на 10 спирки по жп линията през града, като три от тях са съществуващи - Централна жп гара, Товарна гара и Русе-Разпределителна. Така ще бъдат обхванати централните квартали, както и "Родина" и "Здравец". При седем от спирките съществува и връзка с градските линии на автобусите и тролейбусите.
Първоначално идеята е тези влакове да бъдат работнически и да се движат сутрин и вечер.
Целият маршрут пък е дълъг 20 километра, а времето, за което ще бъде изминаван, е половин час.
При задръствания и лоши метеорологични условия се е стигало работниците да пътуват повече от час с автомобили или фирмени автобуси от града до индустриалната зона, обясни Баев. Той допълни, че този вид транспорт е бърз и екологичен.
Отделно, ще бъде облекчен и трафикът.
"Ние ще закупим мотрисните влакове. Няма да са нужни повече от три. Ако не са чисто нови, инвестицията ще възлезе на около 2 млн. евро. Отделно ще бъде изградена и информационна система", обясни Баев.
По думите му се предвижда достъпът до влака да става чрез електронни врати - качва се само този, който има карта. На база на това става и отчитането на броя на пътуващите през месеца.
Ако етапите се разширят и пътуването стане целодневно, ще се мине на заплащане на едночасова карта или билет. Ако жп транспортът се свърже с градския шосеен транспорт, ще доведе до една съвременна транспортна система, коментира Димитър Баев.
Той обясни, че проектът е за публично-частно партньорство.
В него трябва да се включат Националната компания "Железопътна инфраструктура" и община Русе.
"Разговаряли сме с ръководството на НКЖИ и те ни подкрепят. Остава общината също да съдейства. Те ще трябва да изградят пероните на спирките", каза Баев.
За да се реализира този проект и от идеен да се превърне в работен трябва да се седне на една маса и да се разговаря, отбеляза специалистът.