Multi Development окончателно се отказва от инвестициите си в България
Multi Development, един от най-големите европейски строители и оператори на търговски центрове, се оттегля от пазарите в Югоизточна Европа, включително българския, в които топ мениджмънтът на компанията вижда значителни политически рискове.
Стъпката за строителния предприемач, чието име беше намесено в един от най-големите проекти за шопинг молове в страната, е следствие и от реструктурирането на бизнеса. Мениджърите на компанията смятат, че преустройствата и разширенията на съществуващите търговски центрове в Европа ще носят по-добри печалби от изграждането на изцяло нови обекти от нулата.
Нов фокус
Компанията ще се префокусира върху основните си европейски пазари за сметка на Централна и Източна Европа, както и върху Турция, която ще поеме основната част от бъдещата й експанзия.
Главният изпълнителен директор на базираното в Холандия дружество Глен Ааронсон казва, че преустройването на съществуващи молове в партньорство с техните собственици е печелившо, осигурява по-ефективна употреба на капитала и е по-малко рисково от развитието на нови. Обяснението му е, че тези проекти се реализират по-бързо, използват земя, която вече е налична, и не са свързани с толкова дълъг процес на планиране. Освен това не са толкова капиталоемки за инвеститорите.
В продължение на години основният бизнес на компанията са били новите проекти, които са съставлявали 80 до 85% от дейността й. "Мисля, че този процент ще се обърне на две трети преструктуриране и една трета ново строителство", казва Ааронсон.
Според него инвестиция от 10 милиона британски паунда в преустрояването на шопинг мол би могла до доведе до ръст на стойността му с 30 милиона паунда, а заедно с това и на ръст на доходите от наем.
Ааронсон вижда възможности за такива проекти в Германия, Испания, Португалия и Турция, както и в два централноевропейски пазара – Полша и Чехия.
Замразени проекти
В България, Румъния и Грузия той вижда значителен политически риск. Reuters съобщава, че Mutli "няма амбиции" в тези страни.
Компанията беше ангажирана в проект за изграждането на търговски център срещу "Бизнес парк София" на стойност 168 милиона евро и с отдаваема площ около 88 хил. кв.м заедно с австрийския фонд Meinl European Land (сега Atrium European Real Estate). Двете компании придобиха 180 дка от испанския предприемач Detea (по-късно преименуван на Bogaris), но първо проблеми в Meinl, които доведоха до смяна на ръководството и изкупуването й, а после и спадът на пазара в България ги отказаха.
В момента проектът е замразен и съдбата му не е ясна.
Multi не е единствената компания, отказала се от подобни инвестиции в страната. Малко след разразяването на икономическата криза Parkridge спря проекта си за строителство на шопинг мол в Благоевград и в момента се опитва да продаде парцела от над 17 хил. кв.м.