Административните пречки пред бизнеса на общинско ниво не намаляват
Въпреки че българското правителство е все така ангажирано в областта на регулаторните и административните реформи, темпът и резултатите от реформите в последно време се забавят. През есента на 2009 г. правителството учреди Съвет за административна реформа като междуведомствен орган под председателството на заместник министър-председателя и министър на финансите. Министерството на икономиката, енергетиката и туризма през пролетта на 2010 г. изготви План за действие за намаляване на административната тежест за бизнеса с 20% до 2012 г. През май 2010 г. правителството одобри нова Програма за по-добро регулиране за периода до 2013 г. Независимо от усилията България прогресивно изостава в класацията в контекста на докладите "Правене на бизнес" от 2007 г. насам, когато беше сред най-добре представящите се държави реформатори.
Съгласно доклада България отстъпи до 66-ото място след държави като Дания, Финландия, Ирландия и Великобритания и по-назад от нови страни - членки на ЕС, като Естония, Латвия, Литва и Словашката република.
Наблюдават се и значителни регионални различия в начина, по който се прилагат административните разпоредби на общинско ниво. Необходимо е за фирмите да важат едни и същи административни процедури, икономическите субекти да представят едни и същи документи, да плащат такси, определени съгласно принципа на възстановяване на разходите, и да получават стандартно качество на услугите от местните органи на властта в цялата страна.
Изводите в експертния доклада от юни т.г. са на базата на проучване на административната тежест на общинско ниво, изготвено от Световната банка, както и на интервюта и анализ на скорошни оценки. Световната банка проведе проучване, което обхвана 16 общински административни услуги от над 200, отнасящи се предимно до издаване на разрешения и одобрения, в 11 български общини - Благоевград, Бургас, Варна, Видин, Велико Търново, Добрич, Кюстендил, Пловдив, Русе, София, Стара Загора.
Предизвикателствата
- Предоставянето на услуги е нееднородно в различните региони
Дублирането на документи и непоследователността в прилагането налага чести взаимоотношения между фирмите и чиновниците - предпоставка за корупция. Многобройни са примерите на процедури, които изискват от фирмите да събират информация или документи от различни административни ведомства за дадена услуга.
- Административните разходи и заплащаните такси
Варират в широк диапазон и не се прилага принципът на възстановяване на разходите за таксите за услуги.
- Няма зависимост между обема работа за една услуга и времето, за което тя се предоставя
Общините с по-голяма натовареност често успяват да предоставят услугата в по-кратки срокове.
- Отсъствие на прозрачност
Повечето местни администрации са добре компютризирани (големите общини), но в повечето градове още няма ефективна административна система.
- Слабо използване на средствата на електронното правителство
Предлагане на различни видове електронни услуги. През последните години средствата от фондове на ЕС се използват за инфраструктура за информационни технологии за разгръщане на електронните услуги в общинската администрация, но тези услуги са сведени до второ поколение реформи - уебсайтове, предлагащи само основна информация и образци за конкретни административни услуги.
Предложения
- Стартиране на процес на опростяване на регулирането
Пилотни области биха могли да бъдат процесът на издаване на разрешение за строеж и режимът за категоризиране на хотели и ресторанти
- Въвеждане на система за регулаторно качество
Общините биха могли да внедрят система за качеството на регулирането под наблюдението на Звено за качество на регулирането, учредено към Министерския съвет чрез контрол на електронните регистри на административните процедури
- Подобряване на институционалната координация
Например взаимоотношенията между органите, провеждащи проверки, може да станат ефективни, ако се планират редовно и интегрирано
- Стандартизиране на изискванията относно често използвани разрешения и одобрения
Често използвани разрешения и одобрения, които пораждат тежест за фирмите, биха могли да бъдат унифицирани по отношение на разходи, срокове и брой необходими процедури или документи сред общините
- Намаляване на административните разходи
Би могъл да се прилага принципът на възстановяване на разходите по отношение на таксите за административни услуги.
Пример от практиката
Изискуеми документи за регистрация на сгради Добрич Варна |
Изследвани процедури по сектори * Реклама * Търговия и туризъм * Земеползване * Транспорт * Търговия * Местни данъци и такси - В сектор "Устройство на територията" * Издаване на удостоверение за степен на завършеност на строеж * Регистриране и въвеждане строежите в експлоатация, издаване удостоверение за въвеждане в експлоатация за видовете строежи от IV и V категория * Съгласуване на инвестиционни проекти за благоустрояване и обекти на техническата инфраструктура * Издаване на разрешение за строеж * Издаване на разрешения за поставяне на преместваеми обекти |
Електронна община Електронното обслужване в община Бургас постоянно се разгръща и е добър пример за следващата стъпка - преход от предоставянето просто на информация относно услуги до предоставянето на различни формуляри, които могат да бъдат сваляни, попълвани и подавани на сайта. Варна и Габрово са други добри примери, като предлагат много образци на интернет страниците си в услуга на граждани и фирми. Община Добрич предоставя електронни услуги за фирми с електронен подпис. Електронни регистри в Стара Загора |