Фотогалерия: Магазия 1 в Бургас - новият Морски център Има Морска гара, Брегова (трафик) кула, вече и обновена "Магазия 1", вертикалната планировка е завършена, предстои да бъде рехабилитиран вълноломът и да бъде изграден Конгресният център. Идеята да се запази сградата на Магазия 1 е заложена в Предпроектното проучване за Зона за обществен достъп от 2010 г., а по-късно и в Изменението на Подробния устройствен план от 2011 г. През 2013 г. "Пристанище Бургас" ЕАД инициира проучване и идейна разработка. Настоящият проект е възложен и финансиран от ДП "Пристанищна инфраструктура" през 2015 г. Реконструкцията на сградата е завършена през 2016 г. Арх. Десислава Стоянова, арх. Мариана Сърбова, арх. Петя Танъмова Проектът за реконструкция на Магазия 1 постави пред нас редица предизвикателства: да оценим, запазим и експонираме най-същественото от старата сграда; да работим в контекста на историята на мястото и уникалното й разположение - на метри от кейовата стена с внушителна гледка към индустриалния пейзаж на пристанище Бургас; да съвместим характера на един стар склад със съвременна обществена функция.Както е видно от името й, Магазия 1 е билa складова сграда. Служела е за съхраняване на насипни товари и е построена през 1906 г. - една от първите постройки на пристанище Бургас. Онова, което я прави интересна от съвременна гледна точка, е металната й конструкция – елегантни нитовани ферми, чугунени колони с капители, нитовани съставни греди, каквито като вид и технология не се изпълняват в наши дни. В сегашния си вид Магазия 1 е многофункционална обществена сграда на 2 етажа с площ 4085 кв.м. Според идеен проект сградата беше замислена като експозиционен и образователен център с морска тематика, но след промяна на инвестиционното намерение се реши сградата да заложи повече на развлекателни функции – към морето са разположени три заведения за хранене и кафене. Останалите пространства в нея са чакалня с туристически и билетен център за пътници на каботажното плаване, търговски обекти, многофункционални зали.За да се вместят и разпределят всички тези нови функции, добавихме частично второ ниво в обема на сградата (в северния кораб). Това спомогна за оформянето на разнообразни като височина и площ пространства. Обемно-пространствен подходФасадното решение на старата сграда беше подчинено на функцията – плътни бетонови стени и големи товарни портали, сграда без почти никакви прозорци. Красотата на конструкцията и мащабът на пространствата, които тя покрива, можеха да се видят единствено в интериор. В екстериор най-характерен беше силуетът на двукорабната постройка. Сметнахме за задължително да обърнем тази затворена в себе си сграда навън – да превърнем гледките към морето и пристанището в част от интериора. От друга страна, искахме да разкрием красотата и ценността на конструкцията, като я направим видима не само в интериор, но и в екстериор. Дългите по 90 метра монотонни фасади решихме цялостно и единно, за да запазим характерното усещане за сградата, но на определени места ги прекъснахме с важни функционални обеми и пространства. Значителна намеса в структурата на сградата беше появата на покритите дворове от страната на морето – централният двор е възлово комуникационно пространство, а ъгловият – зона за почивка и наблюдение на морето. Те са едновременно част от сградата и пряко свързани с външната среда. Опитахме да използваме този дуализъм, като подчертаем предимствата и на двете пространства – външно и вътрешно. Двукорабната структура на сградата беше също важна изходна точка. Тя определя характерния силует по късите фасади. Нашата намеса заложи на подход на обвързване на фасадната и покривна плоскост чрез полупрозрачна фасадна обвивка от перфорирана ламарина и жалузи в цвета на покрива. Така постигнахме няколко цели: единен образ на цялата сграда, в която покривът играе ролята на "пета фасада"; съвременен вид; многопластовост и дълбочина на възприятието; засенчване и скриване на фасадната плоскост, където е необходимо.