Фотогалерия: Сграда на годината - участници 2016. Търговски сгради. Сгради с елементи на зелена архитектура. Супермаркет ЛИДЛ. София Първият търговски обект изграден според новата концепция на германската верига "Лидл" отвори врати през септември в квартал "Младост 2" в София. Той е построен върху терен от 6 618 кв. метра и РЗП от 2178 кв.м., разположен до кръстовището на ул. "Андрей Сахаров" и бул. "Андрей Ляпчев". Подходите към обекта се осъществява от два отделни вход/изхода, съответно от бул." Андрей Ляпчев" и от ул. Андрей Сахаров. Всички кандидатури можете да видите на сайта на националния конкурс http://buildingoftheyear.bg/bg/buildings/ Това е и първата по рода си интелигентна сграда в ритейл сектора в България, която ще получи възможно най-високото ниво на международния сертификат BREEAM – "Изключително". Проектът е изцяло фокусиран върху идеите за енергийна ефективност и опазване на околната среда, оптимална функционалност на пространствата за клиенти и служители, подобрен дизайн и комфорт. Дискаунт веригата ще ползва модела за следващите си нови обекти, като постепенно ще променя и старите си магазини. Обемно-градоустройствено решение - сградата е с правоъгълна конфигурация и е разположена максимално по южната страна на имота, с цел осигуряване на оптимално пространство за развитие на паркинг за посетители. В обемно–градоустройствено отношение се предвиждат два архитектурни обема: един издължен паралелепипеден обем представляващ търговска зала и допрян до нея по-малък блок изпълняващ функцията на стопанско зареждане. Издълженият обем е с едноскатен покрив вариращ от 5 до 7,5 метра, а зона прием стоки е решена като хоризонтален обем, с плосък покрив. Сградата е на 20 см над входа от бул. Ляпчев и на 110 см над входа по ул. Сахаров. Съществуващият терен е с голяма денивелация в южна посока, която надвишава 7,5 м. Лекото повишаване на кота нула на магазина над нивата на входа и изходите към имота осигурява благоприятно вертикално планиране и наклони за отводняване. Голямата денивелация между проектните коти на сградата и площадката и съществуващия терен налага укрепване с подпорни стени от пилоти. Над подпорната стена се налага поставяне на неплътна, ажурна ограда с височина 1,60 м, поради голямата разлика в нивата на площадката около магазина и съседните терени. Функционално-планировъчно решение - сградата е решена на две нива. Магазинът се състои от две основни зони: търговска зала и зона прием стока. На кота терен са разположени виндфанг с вход-изход, търговска зала и зона за прием на стока, а на второ ниво се намира административно-битовия блок. Входът и изходът за клиенти на магазина е обединен в едно общо пространство в обема на виндфанг, но достъпът до търговската зала и съответно изходът са разделени. Търговската зала представлява паралелепипеден обем, в който са разположени стелажите за стоки и 9 броя каси. В дъното на търговската зала са заложени санитарни възли за посетители, които включват- тоалетни за инвалиди, мъже и жени, помещение за повиване и помещение за препарати за измиване. За излизащите от магазина са предвидени маси за подреждане на стоки. Търговската зала е свързана чрез врати с блок за обслужващ персонал и зона за прием стоки. Зоната за прием на стоки се състои от три пространствено обвързани помещения: товаро-разтоварна рампа, зона нощен прием и зона дневен прием, в част от която е формирана зона дневен прием- нехранителни стоки. Стопанското зареждане се осъществява от стопански двор с понижена кота до –1,25 м, през помещения за зареждане – шлюз със стоянка за разтоварване на товарни автомобили, оборудвана с изравнителна платформа. Архитектурен образ - обемното решение е основано на опростените форми, спазващи характерните изисквания на корпоративния дизайн на LIDL. Фасадният облик на магазина е променен изцяло и се отличава с двуделно разделяне на материалите: фасадна мазилка в съчетание със сива алуминиева обшивка. По контура на цялата сграда се изпълнява цокъл от хидрофобна мазилка. Напречната и източната фасада са изцяло остъклени с алуминиевата окачена фасада. Остъкляването е изпълнено с троен стъклопакет. На същата фасада са поставени и подвижни жалузи с водачи.В интериора са използвани качествени и трайни материали като подов гранитогрес, алуминиева дограма, неръждаема стомана, окачен таван от минерални плоскости в коридора за битови и санитарни помещения, съчетани в изчистен съвременен детайл и съобразени с корпоративните изисквания на търговската верига. Всички инсталации в търговската зала са видими, като въздуховодите са поместени между отделните носещи елементи от покривната конструкция. За строителството са използвани качествени и дълготрайни строителни материали. Сградата има ефективна топлоизолация, със завишени спрямо нормативните изисквания показатели. Остъкляването е с енергийно ефективен троен стъклопакет, също с по-добри от нормативно изискваните показатели. За витрини и прозорци се постига коефициент на топлопреминаване 1,1W/м2К. Така се постига намаляване не необходимата енергия за отопление/охлаждане и съответно намаляване на вредните въглеродни емисии. Паркингът пред магазина разполага със 73 паркоместа, които са по-широки спрямо стандартите, изисквани по закон. В тази бройка са предвидени паркоместа за хора с увреждания и паркиране на автомобили на майки с деца. Изготвен е и ландшафтен проект за озеленяване на свободните площи в парцела на магазина, съгласно плана за биоразнообразие на Столична община. Нов дизайн на интериора - първият магазин от ново поколение на Лидл в България се отличава с модерен дизайн на фасадата и интериора. Дизайнът на вътрешните пространства е оптимизиран, така че да се създадат повече простор и удобства не само за посетителите на магазина, но и за неговите служители – всички коридори са разширени с 10%, с цел по-голямо удобство на клиентите при пазаруване, премахнати са окачените тавани, което създава ново пространствено усещане. Изцяло променената фасада осигурява много дневна светлина, което допълнително засилва подобреното вътрешно пространство и чувството за простор. В интериора се акцентира върху малко на брой модерни цветове и въвеждането на естествени материали /дъб/ при облицовката на регалите, което създава допълнителен уют. Площта на търговската зала също е увеличена, така че да достигне над 1100 кв. метра. Оптимизирани са също и зоните на седемте каси и регалите. Социалните помещения за служителите са разположени на второ ниво, за да се освободи повече търговска площ на първото ниво. Оформени са удобни и уютни помещения за хранене и отдих на служителите, както и зала за обучения. Площта на стаите за персонала е разширена от 90 на 200 кв.м., като е осигурена и повече естествена светлина. Пекарната на магазина е обновена изцяло, като е разположена в близост до входа на магазина, а печивата са презентирани в Г-образни отворени регали с улеснен достъп за клиентите. Енергийна ефективност - едно от най-големите нововъведения в тази концепция е енергийна ефективност. Сградата е оборудвана с висококачествени сградни инсталации за доставка на свеж въздух, дневна светлина и по-добра акустика. Въведена е BMS система за управление на сградните инсталации, която позволява автоматично управление и мониторинг на всички точки на консумиране на енергия. Тя регулира автоматично осветлението, температурата и фасадните щори, които се спускат при силна светлина, а при скорост на вятъра над 6 метра в секунда се вдигат, за да не се скъсат. Хладилните витрини в търговската част също са снабдени с автоматизирани щори. След края на работния ден те се спускат автоматично и задържат хладния въздух при продуктите, спестявайки енергия за охлаждане през нощта. С цел намаляване на вредното въздействие върху околната среда и в унисон с европейските директиви за намаляване на използването на парникови газове влияещи на глобалното затопляне, хладилната инсталация и климатичната система работят с безвреден за околната среда хладилен агент – пропан R290 и вода. Забраненият фреон R22 не се използва в инсталациите на магазини Лидл (нито в съществуващите, нито в новоизграждащите се). Климатизацията на сградата е разработена така, че за отопление през зимата се използва отпадната топлина от хладилното оборудване /което работи с безвредния агент/. Вентилацията на магазина позволява за темпериране на постъпващия пресен въздух в помещенията да се използва топлината/студът от излизащия отработен въздух. Осветлението е изпълнено изцяло с енергоспестяващи LED лампи, включително и на паркинга. След края на работното време се извършва автоматично намаляване на осветлението с над 60 процента. Благодарение на всички тези мерки магазинът използва с 30% по-малко енергия, отколкото ако е проектиран и изпълнен като стандартна сграда. Като следваща стъпка предстои монтирането на фотоволтаични панели на покрива на магазина и станция за едновременно зареждане на два електрически автомобила. Lidl е една от най-големите вериги магазини за хранителни стоки в Европа, част от германската Schwarz Gruppe, с над 150 000 служители в над 10 000 магазина в повече от 27 страни на континента. Концернът навлезе в България през 2010 година. В момента в компанията работят над 2000 служители, което е увеличение с 53% спрямо 2011 г. Дружеството отчита двуцифрен ръст на оборота през 2015 г. в страната и е на второ място след "Кауфланд България" в класацията на търговските вериги. През 2015 г. бе направена и първата копка на втора логистична база на Lidl в област Ямбол, която предстои да бъде открита през 2017 г. и да разкрие още над 200 работни места в региона. Още от Сгради Гласувайте за „Сграда на публиката“ в Националния конкурс „Сграда на годината“ 2024 03 Декември 2024
Още от Сгради Гласувайте за „Сграда на публиката“ в Националния конкурс „Сграда на годината“ 2024 03 Декември 2024