Спасението за ресторантите - онлайн поръчки и по-ниски наеми

През последните месеци ставаме свидетели на безпрецедентни мерки за ограничаване пандемията от новия коронавирус COVID-19. След абсолютната карантина в няколко китайски провинции, заразата покоси и Европа. Водещите сили като Германия, Италия, Франция, Испания и Великобритания се принудиха също да затегнат контрола. Последваха ги и по-малките държави и така Старият континент се оказа в пълна блокада, отразяваща се изключително негативно на световната икономика.
Строгите мерки, наложени за ограничеването на COVID-19, сериозно засегнаха бизнеса. Сред най-потърпевши са търговците на дребно и туризма. Много магазини, хотели, туристически агенции замразиха дейността си. Сериозно пострада и рестораньорството. Заведенията за хранене трябваше буквално да хлопнат кепенците за часове, а персоналът остана на улицата. Единствената алтернатива за тях бяха онлайн поръчките, доставка на храна до офиса или дома, подадени чрез сайтове или мобилни приложения. Това коментира Даран Ятц, Head of EMEA Retail Research в Лондон (Великобритания).
Оказа се, че този модел има много предимства и даде възможност на по-находчивите да се възползват от ситуацията. Ресторантите и заведенията за бързо хранене, доставящи направо до вратата на клиентите си, свиха сериозно разходите си за заетост - намали се броя на сервитьорите, готвачите, почистващия персонал.
Парите, отделени за наем, също бяха намалени - много компании предпочетоха да напуснат помещенията, които обитаваха или да се договорят за промяна на условията. За да запазят наемодателите си за момента, в който кризата свърши, много търговски обекти предпочетоха да свият наема за известен период от време.
С напредване на кризата и отражението й върху икономиката все повече ресторанти преобразуват дейността си и започват да развиват нишата, която доскоро не е носила сериозни приходи. Тази тенденция нараства значително в САЩ, Европа и Азиатско-Тихоокеанския регион. Мащабен пример за това е Хонконг, където компанията Deliveroo работи с редица собственици на молове в подкрепа на своите наематели от рестораньорския бизнес. Във Великобритания само за един месец Deliveroo са регистрирали над 3000 нови ресторанта в своята платформа за доставка до дома и офиса.
Все пак трябва да се отбележи, че в краткосрочен план онлайн поръчките на храна няма напълно да компенсират загубите от приходи на повечето компании в рестораньорския бизнес. Но това е спасителна линия за много големи и малки фирми, които искат да избегнат фалит.