Росина Станиславова, кмет на район „Красно село“: Търсим баланс между инвеститорите и гражданите
Основният ни приоритет ще е строежът и реконструкцията на детски градини

Госпожо Станиславова, какви са най-големите предизвикателства пред Вас като кмет на един от най-големите райони в София?
Росина Станиславова (РС), кмет на район „Красно село“: Когато говорим за необходимостта от цялостна стратегия за развитие на един столичен район като „Красно село“, не може да се ограничим в рамките само на един мандат. Добрите резултати се постигат с дългосрочна устойчива визия и приемственост по отношение на нейното прилагане. За съжаление обаче изпитваме значимо неудобство от някои аспекти на завареното наследство – най-вече в областта на териториалното устройство и извършваното строителство. Особено сме притеснени от наднорменото ниво на застрояване в отделните квартали, получено в резултат от прилагане на индивидуалистичен подход и липса на споделена цялостна представа за тяхното бъдеще. Въпреки това се надявам, че след нашия мандат – вземайки под внимание в достатъчна степен мнението на всички заинтересовани страни – ще оставим стабилна основа и добро наследство. В тази връзка е особено необходимо районната общинска администрация да престане да бъде пасивен наблюдател на негативните процеси и явления, да излезе от ролята на „пощенска кутия“ и да се заеме с ефективното решаване на действителните проблеми на населението.
Едновременно с неособено удовлетворителното статукво на района на макро ниво, заварихме проблематични тенденции в неговото развитие и на микро равнище, включително и в сферата на извършваното обществено строителство. Една от детските градини на територията на района, например, се реконструираше при отсъствие на достатъчно ефективен контрол върху извършваните строителни работи, с влияние върху задължителното им съответствие с одобрената проектна документация на обекта.
Отне ни доста време и усилия, за да постигнем ефективна комуникация с всички участници в строителния процес на този, а и на други обекти, започнали преди началото на нашия мандат. Трябваше ясно да заявим, че оттук нататък всички действия ще се изпълняват само по утвърдените правила и норми и заедно ще се подчиняваме единствено на върховенството на закона. Въпреки първоначалните трудности, именно по този начин се надяваме да постигнем по-добри от досегашните резултати. Това е едно от огромните предизвикателства в началото на мандата на моя екип.
А какви са Вашите приоритети?
РС: Всеки районен кмет трябва да отговаря за множество различни аспекти от публичния живот на местното население – да се грижи за училища и детски градини, тротоари, осветление, озеленяване, гражданска регистрация, противообществени прояви, попечителства и т.н. Поради тази причина трябва ясно да дефинираме конкретните приоритети на района, който е третият по брой на население в Столична община. Близо 95 000 човека всеки ден ни очакват със своите потребности – от място за живеене, през всички останали важни образователни, социални и т.н. нужди – та чак до сватбите и разводите.
В известен смисъл, всички основни проблеми на ограничената ни територия са логично следствие от нейното наднормено презастрояване. Както обърнах внимание и по-рано обаче, нашата администрация би искала да наложи нов стил на управление, подчинен изцяло и не избирателно върху всички приложими законови разпоредби по всеки разглеждан отделен казус. В тази връзка, извършваме обстоен анализ на всички строителни намерения и книжа, съпоставяйки индивидуалните проектни предложения със съответните им относими законови норми и правила. Водени от желанието за създаване и поддържане на благоприятна жизнена среда, своевременно се опитваме по максимално подходящ начин да отстраним всяко открито несъответствие в тях, тъй като е очевидно, че което и да е неконтролирано наднормено завишаване на валидните основни устройствени параметри ще доведе до множество нерешими на практика бъдещи проблеми от всякакво естество, вкл., но неизчерпателно: тежък автомобилен трафик, липса на места за паркиране, недостиг на зелени площи, образователна, културна, социална и т.н. инфраструктура.
Изрично трябва да посочим и че от самото начало на нашето управление се опитваме да осъществим добра комуникация с всички органи, институции и звена от централната общинска администрация – изравнявайки своите критерии и стандарти по всички основни въпроси от взаимен интерес. В тази връзка, гражданите трябва да са наясно, че всяка районна общинска администрация разполага с ограничени законови правомощия в областта на устройственото планиране, инвестиционния процес и строителния контрол, предоставени й директно по силата на закон или по друг, установен в закона начин и ред от представители на централната общинска администрация. Поради тази причина, при наличие на съответни несъответствия, проблеми или съмнения за нередности, пренасочваме сигналите за становище или предприемане на адекватни действия към съответните административни органи, които имат пряко отношение към тяхното разрешаване.
Опитваме се своевременно да установим и отстраним всеки открит, значим за общността, проблем, но ако неговото ефективно разрешаване излиза извън обхвата на нашата конкретна юрисдикция, логично имаме нужда от съответните партньорски взаимоотношения с други институции и лица. Разчитаме изцяло на будната гражданска съвест на населението и съответното добронамерено отношение на отговорните медии по всички значими инициативи от наша страна.
Николай Веселинов (НВ), заместник-кмет на район „Красно село“: Новата администрация на района добре осъзнава, че наследените устройствени проблеми няма да може да се разрешат лесно и бързо. Опитваме се да намерим разумно решение за всеки казус, което да удовлетвори потребностите на всички граждани – потребители и инвеститори.
На територията на целия район има 8 жилищни комплекса и 3 обособени жилищни квартала. Според българското законодателство съществуват два коренно различни типа застрояване – застрояване в индивидуални урегулирани поземлени имоти (използвано основно в 3-те обособени квартала) и комплексно застрояване (използвано предимно в 8-те жилищни комплекса). Основната разлика между тях е, че при комплексното застрояване няма свободна дворна площ, тъй като площта между сградите e устроена като паркове и градини. През последните 10-15 години на теория съществува консервативно законодателно отношение по въпроса за устройството на жилищните комплекси със стремеж към тяхното максимално запазване в заварения им вид. Поради тази причина, по силата на действащите законови разпоредби в обхвата на всеки жилищен комплекс е създаден и одобрен цялостен план за неговото преструктуриране, който създава реални правни пречки за каквото и да е бъдещо ново строителство „на парче“ - в отклонение от одобрения цялостен план.
За съжаление обаче, реалността е съвсем друга. Крайната цел на законодателя да запази жилищните комплекси в съществуващото им положение на практика не успява да се осъществи. С различни правно-градоустройствени средства и механизми (вкл. одобряване на последващи частични изменения на плана и/или издаване на Визи за проектиране в отклонение от установения застроителен режим) драстично се нарушава постигнатият баланс на територията с цялостен план за преструктуриране на жилищния комплекс.
В тази връзка, непосредствената цел на новата районна администрация е да се актуализират и ревизират всички съществуващи планове за 8-те жилищни комплекса. Тъй като част от първоначалните им предвиждания и междувременно направените промени през последните години в отделни техни територии влизат в противоречие с действащите законодателни норми, бихме искали да прекратим съществуващата порочна практика за тяхното „наднормено застрояване“. По този повод сме отправили искане към Кмета на Столична община да издаде заповед за допускане на устройствена процедура за тяхната актуализация с оглед привеждането им в съответствие с действащите правила и норми.
Nove Homes е един от най-мащабните проекти, който се реализира на територията на района. Какви са предизвикателствата?
РС: За съжаление, като районна общинска администрация – за разлика от столичните централни административни звена – не разполагаме с достатъчно подробна детайлна информация по отношение на големите проекти, които се реализират в района. Едновременно с това, сме лишени и от необходимите самостоятелни ефективни средства за въздействие върху тяхната реализация. Поради тези причини сме изправени пред перспективата да говорим за техните положителни или отрицателни ефекти, едва след тяхното фактическо завършване. Без всякакво съмнение обаче е сигурно, че при наличие на подобно мащабно строително намерение като реализацията на Nove Homes, съответната, отговорна за неговото осъществяване, администрация би следвало – въз основа на достатъчно задълбочен предварителен анализ и преценка – своевременно да предяви всички необходими законови изисквания за съобразяването му с околната градоустройствена, обемно-пространствена, техническа, транспортна, образователна, социална и т.н. инфраструктура, която би трябвало успешно да удовлетвори всички бъдещи потребности на неговите обитатели. В тази връзка към настоящия момент наблюдаваме процеса по реализация на проекта със смесени чувства, изпитвайки известни съмнения относно крайния положителен ефект – вкл. и от комуникационна гледна точна – от неговото осъществяване за околната територия, тъй като съществуващите, не-особено подходящи по размер и организация на движение улици, трудно биха могли едновременно да обслужат нуждите на настоящите жители и всички нови обитатели на подобен мащабен проект. Същото се отнася и за останалите трайни потребности на бъдещото население от образователно, културно, социално, здравно и т.н. естество.
НВ: Проектът попада в територията на един от 8-те жилищни комплекса, които споменах – ж.к. Славия. В разглеждания случай ролята на районната администрация е била сведена до издаване на заповед за изменение на действащия план за регулация и издаване на разрешение за строеж на масивна ограда с височина от 2,20 м. – в съответствие с желанието на възложителя да изгради самостоятелен затворен жилищен комплекс. Територията на проектната разработка граничи с трамвайното депо, две улици, няколко жилищни и обществено обслужващи сгради, разположени в озеленени терени за широко обществено ползване (между които е и сградата на районната общинска администрация).
Не бих искал да коментирам концепцията на възложителя за изграждане на затворен жилищен комплекс в рамките съществуващия ж.к. Славия – на което, разбира се, има законово право. Но няма как да не спомена, че с одобряване на застроителен план за индивидуален урегулиран поземлен имот в обхвата на цялостен жилищен комплекс, въз основа на неправилно проведени процедури е допуснато неправомерно намалени разстояния между сгради и наднормено натоварване на територията. И това без да вземе предвид приложимите разпоредби на закона и многообразните потребности на съществуващото и бъдещо население от тази част на града.
Това е така, защото според въпросните приложими законови разпоредби, всяко ново строителство в съществуващ жилищен комплекс би следвало да се предвижда въз основа на обществено обсъден план за регулация и застрояване за неговото преструктуриране, разработен в съответния минимално задължителен обхват (територията на поне един квартал). При определяне на необходимото разстояние между самите сгради би трябвало добросъвестно, коректно и независимо от границите на отделните урегулирани поземлени имоти да се използват схематичните положения от Приложение № 2 към Наредба № 7 на МРРБ/2003 г., а стойностите на основните градоустройствени показатели (вкл. „плътност“ и „интензивност“ на застрояване) не бива да надвишават показателите на плана, с който е създаден съответният жилищен комплекс.
В обсъждания случай посочените законови изисквания не са взети под внимание. Поради тази причина са налице описаните негативни резултати, вкл. и намалени разстояния както между сгради в обхвата на Nove Homes, така и извън неговия обхват – до сгради в съседни урегулирани поземлени имоти. За съжаление обаче, към настоящия момент, районната общинска администрация не разполага с достатъчно самостоятелни ефективни средства за въздействие върху реализацията на заявените устройствени намерения, тъй като според действащото законодателство издаденото, оповестено на заинтересованите лица и влязло в законна сила разрешение за строеж не подлежи на отмяна.
От друга страна, с изграждането на новия затворен жилищен комплекс, вероятно ще възникнат и други очаквани съпътстващи негативни явления.
До разглежданата територия е осигурен транспортен достъп от две срещуположни, недостатъчно добре организирани в комуникационно отношение, места – от двупосочно регулираното локално платно на бул. „Цар Борис III” и от ул. „Хайдушка поляна“. Това обстоятелство вероятно ще създаде проблеми за нормалното транспортно придвижване на всички граждани, поради което следва да се намери най-подходящо решение за тяхното избягване. В същата връзка, Столична община проучва и възможността за преработка на кръстовището на ул. „Хайдушка поляна“ и ул. „Житница“ в близост до магазин Билла, която имаме намерение да подложим на обществено обсъждане. До момента са разработени 4 отделни варианта за нейното осъществяване. След получаване на поисканата допълнителна информация, своевременно ще организираме тяхното публично представяне и обсъждане за да намерим най-доброто проектно решение с помощта на всички специалисти и заинтересовани лица.
По официални публични данни в Nove Homes ще живеят между 1700 и 2000 нови обитатели, което поражда необходимост и от предоставяне на съответните допълнителни административни, образователни, културни, социални, здравни и т.н. услуги на бъдещото население.
Друг голям проект на територията на Вашия район е този на "Галакси Инвестмънт Груп“. Какви са предизвикателствата там?
РС: Към настоящия момент, на територията на това бъдещо инвестиционно намерение, съществува детска градина, обслужваща около 100 деца, чиято сграда – в резултат от проведената процедура по одобряване на действащия ПУП – е лишена от траен градоустройствен статут. Основната цел на районната общинска администрация е да намери подходящ ефективен механизъм за нейното устойчиво фактическо и устройствено запазване, въз основа на законово придобити вещни права на собственост върху минимално необходимия терен за дългосрочното й съществуване и правилно необезпокоявано функциониране – каквито към момента не притежаваме. В тази връзка, изключително разчитаме и на доброто отношение по въпроса на новия собственик на терена.
НВ: Освен коментираните жилищни комплекси и квартали, в границите на район „Красно село“ съществуват и още няколко, перспективни в градоустройствено отношение значими по размер терени, подходящи за обитаване и извършване на обществено обслужващи дейности. Става дума за бивши промишлени и складови територии с отпаднало към настоящия момент предходно предназначение, които в миналото са представлявали съвкупност от индустриални предприятия с техните прилежащи терени и охранителни зони. Основното предизвикателство пред настоящите им собственици и районната общинска администрация в тази връзка е съвместно да намерят най-добрия начин за съвременното им безпроблемно органично включване в рамките на съществуващия градски организъм – със съответния принос за подобряване на природната и градска среда.
Търговската сделка по покупко-продажба на основната част от територията на НПЗ „Средец“ бе осъществена сравнително скоро и доколкото ни е известно, към настоящия момент се провеждат нейните обстойни предпроектни проучвания. Терените са с добра транспортна достъпност до различни краища на града от бул. „Никола Мушанов“ и ул. „Житница“, което предлага подходящи условия за развитие на разнообразни по вид съвместими функции и дейности. В непосредствена близост минава и новопостроеното трасе на Софийското метро, без обособена спирка в границите на съществуващото Автотранспортно предприятие „Земляне“. От югоизток територията граничи с Владайската река.
Тъй като обсъжданият проект е многократно по-голям от Nove Homes, искрено се надяваме инвеститорите на начинанието да подходят с необходимата далновидност и разбиране, максимална обществена отговорност и гражданска съпричастност към неговото осъществяване – като предвидят и осигурят подходящи възможности, условия и предпоставки за създаване на желаната от всички благоприятна жизнена среда.
Какво се случва с проекта Sofia Square на турската компания „Гаранти Коза“ на терена на бившия имот на „Балканкар“ на кръстовището между бул. „Тотлебен“ и „Гешов“?
НВ: Казаното за територията на НПЗ „Средец“ е относимо в пълна степен и за терена на бившия зaвoд „Бaлĸaнĸap Cpeдeц“. Специфичното предизвикателство пред бъдещото осъществяване на този проект обаче в известен смисъл е свързано и с намирането на максимално подходящо проектантско решение за конкретния терен, съобразено с неговия релеф и особености, в това число и със съществуващата разломна зона, разположена на границата със съседния район „Възраждане“.
Доколкото ни е известно, последната похвална идея на собствениците на терена е да запазят намиращите се на самото място обекти на общото ни културно-историческо архитектурно-строително индустриално наследство. Искрено се надяваме на премерено, добронамерено и отговорно отношение към територията от тяхна страна – в резултат на което да се получи сполучлив баланс от обекти с мултифункционално предназначение в богато озеленена и добре устроена природна и градска среда.
От другата страна на бул. „Тотлебен“, непосредствено срещу обсъжданата територия, се намира жилищният комплекс „Крива река“, който – със своята плътна застройка и не малък брой жители – от години изпитва известен недостиг на социална и образователна инфраструктура: детски градини, училища и т.н. През последните години Столична община активно се опитва да навакса допуснатото изоставане в тези сфери, но очакваме и инвеститорите на Sofia Square да предприемат необходимите ефективни мерки за изграждане на достатъчна по обем и разнообразие подобна обществено полезна инфраструктура и на своя терен. В тази връзка, разчитаме и на избрания проектантски екип.
Има ли планове за други големи общински или частни инвестиционни намерения на територията на район „Красно село“?
РС: След встъпването ни в длъжност, получихме обезпокоителен сигнал от граждани за началото на нов строеж на ъгъла на бул. „Ив. Ев. Гешов“ и бул. „България“. Започнахме извършването на обстойна проверка по случая, която към настоящия момент все още на е окончателно приключила. По отношение и на този строеж възникнаха сериозни въпроси, които будят притеснение.
НВ: През седемдесетте години на миналия век съществуващите на място жилищни сгради и терени са предвидени и отчуждени за „комплексно жилищно строителство“ и транспортна инфраструктура. Междувременно е изграден и настоящият подлез – първоначално държавна, а в последствие – публична общинска собственост. По-късно, през 1993, 2001, 2007 и 2018 г. за въпросната територия са одобрени няколко кадастрални, регулационни и застроителни разработки. Те всичките обаче предвиждат и/или потвърждават включването на част от подлеза в новосъздаден урегулиран поземлен имот за ниско и високо етажно застрояване с първоначално предназначение „за обществен център и трафопост“, последващо – „за офиси, жилища, търговия и трафопост“ и окончателно – „за офиси, търговия и трафопост“, създадено въз основа на издадена Виза за проектиране през 2019 г. Странното в ситуацията е, че и към настоящия момент – при издадено разрешение за строеж на „многофункционална сграда“ – същата част от подлеза-публична общинска собственост, попадаща според предвижданията на действащия ОУП на СО в терен „за транспортна инфраструктура“, продължава да се възприема като неразделна част от частен имот. Тъй като всички имоти-публична общинска собственост, предназначени за трайно задоволяване на съществуващи обществени потребности ( какъвто по подразбиране е и въпросният подлез), по принцип се намират под особената закрила на закона, бихме желали да разберем как и поради какви причини и обстоятелства е допуснато въпросното очевидно недоразумение.
Така или иначе обаче към момента на същото място се строи. По официални данни Столична община е сключила договор с частни лица за учредяване безвъзмездно и безсрочно право на ползване на „публичния“ терен. Извършваме обстойна проверка по случая, за резултатите от която своевременно ще уведомим Дирекция „Национален строителен контрол“ и централната общинска администрация.
Паралелно с това, съществуват и още няколко проблематични потенциални възможности за нови инвестиционни намерения по цялото протежение на бул. „България“ в района.
РС: Един от основните ни приоритети – както за настоящата година, така и за целия ни мандат – ще бъде строежът и реконструкцията на детски градини. След встъпването ни в длъжност, обстойно се запознахме с изпълнението на проведената обществена поръчка за разширение на 8-мо ОДЗ, чието проектиране междувременно прекъснахме, заради необходимостта от подобряване на неговото задание с цел увеличаване на бъдещия й капацитет. Към настоящия момент, вече разполагаме с достатъчно предвидени финансови средства за осъществяване на това намерение за реализация на максимално ефективно и добро във всяко отношение архитектурно-строително решение – в интерес на неговите бъдещи потребители.
Освен това, възнамеряваме да направим картотека и гео-реферирана база данни за всички улични платна и тротоари в района. Така ще разполагаме с необходимата ни за оперативна работа достатъчно ясна и конкретна информация по всички интересуващи ни въпроси, в това число и за настоящото им състояние, необходимите и вече извършени техни ремонти. Разполагайки с необходимата гео-реферирана информация както за всички текущи нужди, така и за това кой, къде, кога и при наличието на какви гаранции е осъществил съответния ремонт, ще разполагаме и с подходящите предпоставки както за правилно разрешаване на всеки възникнал текущ проблем, така и за изграждане на цялостна дългосрочна устойчива стратегия за максимално добро устройство и поддръжка на въпросната територия.
От друга страна, на територията на района са разположени няколко значими сгради с ключово значение за съответното обществено обслужване както на цялата община, така и – в определени случаи – на цялата страна, в това число: Софийски районен съд, Министерство на земеделието, Агенция Пътна Инфраструктура, болница „Пирогов“, ХХ ДКЦ и т.н. Съществуващата инфраструктура около тези обекти трябва да може ефективно да обслужи всички нужди на местното население, в съчетание с потребностите на столичните гражданите и гостите на града. Столична община би следвало да вземе това предвид и с въвеждането на съответни механизми на взаимопомощ и децентрализация да подпомогне изграждането на необходимия финансов и административен капацитет на района за тяхното успешно удовлетворяване.
Кои са улиците и булевардите, които ще бъдат ремонтирани най-скоро?
РС: Като второстепенен разпоредител на финансови средства ние сме длъжни да се съобразим с бюджета, отпуснат ни от Столична община и заложените в него рамки и параметри. Към настоящия момент се довършва съставянето на актуализиран списък от улици и тротоари с необходимост от належащ и неотложен строителен ремонт. При неговото съставяне се опитваме да вземем предвид цялото множество на подадени сигнали от добросъвестни граждани, в съчетание с констатациите от проведени теренни проучвания на служители от техническата районна администрация. Едновременно с това, подготвяме необходимата документация за провеждане на процедура по обществена поръчка за избор на подходящи изпълнители, строителен надзор и инвестиционен контрол.
НВ: Към настоящия момент разполагаме с известно количество финансови средства за ремонт на съществуващата техническа транспортна инфраструктура в района, които следва да разпределим по най-подходящия за неговото извършване начин.
Предвижда се основна реконструкция на трамвайното трасе по булевард „Цар Борис III“. По принцип, действащият ОУП на СО предвижда изграждането на скоростен трамвай с намален брой спирки, но към момента централната общинска администрация не възнамерява да реализира тези предвиждания, а само да обвърже предвидения предстоящ цялостен ремонт с евентуалното изграждане на линейно озеленяване в обхвата на трамвайното трасе. В тази връзка, предстои провеждането на обществено обсъждане за изграждане на сондажи в част от озеленените терени, разположени по протежение на самото трасе.
В миналото имаше намерение за ремонт и на бул. „Братя Бъкстон“, но то най-вероятно на този етап няма да се осъществи.
А как ще решите проблемите с паркирането?
НВ: Бихме искали да създадем подходяща, достатъчно обмислена и предварително обсъдена с населението допълнителна алтернативна възможност за по-добра регулация на паркирането в района, която да позволи самостоятелното използване на всички терени-общинска собственост по предвиденото им основно предназначение: за пешеходно придвижване, велосипедно и автомобилно движение, паркиране, игра, почивка, възстановяване и т.н. – своеобразна алтернатива на съществуващите сини и зелени зони в публични терени от централната част на града. Считаме, че евентуалното й възникване в обхвата на всеки жилищен комплекс би било обосновано и логично следствие от съществуващия висок дял на имоти-частна общинска собственост в него. Едновременно с това, проучваме възможностите за изграждане на обществени надземни и подземни паркинги в определени за същата цел общински имоти на територията на Лагера, Красно село, Хиподрума и т.н. В същата връзка, възнамеряваме да обсъдим с частните търговски вериги в района и възможностите за споделено обществено ползване на техните паркинги в подходящи фиксирани часове от денонощието.