Инвестиции и достъп до финансиране в туризма

Жизнеспособността на един проект в туризма е изключително важен въпрос, който трябва да бъде решен преди неговия старт. Благодарение на европейското председателство последната година беше безпрецедентно добра за София. Развитието на туристическия сектор и на хотелската база обаче са резултат от действието на комплекс от фактори - инвестиционна среда, туристически имидж и популяризиране на държавата, банково финансиране и др. Това изтъкна при откриване на панела за насърчаване на инвестициите в туризма Лъчезар Тодоров, управител на "Тера Тур Сервиз" ЕООД, по време на шестата годишна среща на Националния борд по туризъм.
Два милиарда лева са банковите кредити към туристическия сектор. Банките търсят жизнени проекти, които генерират необходимия паричен поток и инвестициите се възвръщат. Важно е да се прецени къде е позициониран въпросният туристически хотелски проект, как се управлява, какви са перспективите пред курорта или населено място. Банковото финансиране за такъв проект оказва мултиплициращ ефект за други проекти, подчерта Асен Ягодин, изп. директор "Юробанк България".
Инвестициите в туризма не са ограничени само до хотелите. Инвестициите в големи хотели или апарт комплекси преминават през един дълъг бизнес цикъл от 15-20 години с поне две кризи. В момента ситуацията за финансиране на такива проекти е изключително благоприятна поради изключително високото ниво на ликвидност на банковия сектор и възможностите за ниски лихви. Това е от първостепенно значение за хотелския сектор, там нормата на възвръщаемост е по-ниска и е свързана с по-големи лихви. Държавата може да допринесе така че рискът за участниците в сектора да намалее, изтъкна Чавдар Златен, изп. директор на "Първа инвестиционна банка".
Оценяването на хотелския сектор е резултат от нашата натрупана експертиза през изминалите години. За четвърта поредна година провеждаме изследване на 4 и 5-звездните хотели в София по различни показатели. Благодарение на широкия обхват на нашите изследвания, които включват изследване на приложимост и пазарна оценка, структуриране на финансиране, и др., нашите прогнози и оценки се оказват съвсем реални, изтъкна Пламен Бачев, мениджър "Консултиране и оценки", Cushman & Wakefield Forton. Компанията ползва дългогодишната експертиза на специализирани екипи на Cushman & Wakefield. В последните години бяха реализирани значими транзакции на хотели в България, предимно от местни капитали - като "Хилтън", "Радисън", "Маринела", "Ястребец" в Боровец. Апетитът на международните инвеститори може да бъде засилен от внедряването на международните брандове. 2018 носи ръст на заетостта при хотелите от 3%, най-съществен е ръстът при цената на нощувка от 21% на годишна база. София няма календар с мероприятия, които да запълнят хотелите. За ръста на туристопотока има роля експанзията на Wizzair и Ryanair. Инвеститорите все повече се ориентират към нови проекти.
Конгресният и събитиен и културно-историческия туризъм са най-важният таргет за столицата, изтъкна Владимир Данаилов от СОАПИ. Управлението на имиджа на София в чужбина е част от задачите пред агенцията. В момента е едно от най-добрите времена за правене на бизнес - има Фонд на фондовете, които чрез съответните поделения отпуска финансиране, само за дялово финансиране има 16 организации.
Стратегията за устойчиво развитие на туризма в Столична община е с хоризонт 2030 г. На национално ниво трябва да бъдат регулирани формите на споделена икономика, което намалява притока на гости на хотелите. Събитийния календар трябва да бъде оптимизиран, коментира Иво Маринов, директор на общинското предприятие по туризъм.