Colliers Insights and Recommendations: Хотелски и туристически сектор
Въпреки че COVID-19 стартира в Китай, бързото разрастване на вируса по света се отрази върху туризма и пазара на хотелски услуги в резултат на сериозното ограничаване на вътрешните и международните пътувания. Италия със сигурност първа и най-силно усети удара преди още всички държави масово да ограничат пътуванията, което драстично свали числата на хотелската заетост и резервациите. Историческата справка показва, че винаги има възстановяване след криза, но въпросът е кога. COVID-19 не е толкова смъртоносен като SARS или MERS, но се оказва много по-лесен за разпространение. След овладяването на епидемията SARS пазарът на туристически услуги се възстанови и заетостта се върна към нормалните нива в рамките на шест месеца.
Икономическа експозиция на COVID-19 и създаванат от туризма брутна добавена стойност
Хотелската индустрия е привикнала към сезонните флуктуации в приходите и заявките и предишните епидемии само помогнаха за нейното адаптиране към подобни обстоятелства. Способността за бързо намаляване на оперативните разходи е краткосрочна мярка, която осигурява 30% гъвкавост - по-малко почистване и обслужване на съоръженията при по-ниска заетост са само някои от мерките в такива случаи.
Много хотели и оператори регистрираха успешни предходни години и имат буфери, които да им помогнат да преодолеят спада през следващите месеци. Ако вирусът бъде овладян сравнително скоро, предстои рязко възстановяване на търсенето и заетостта през втората половина на 2020 г. Ако пандемията не бъде овладявана достатъчно бързо, предстои бавно възстановяване и усложнения за хотелските брандове, оператори и инвеститори.
Общо пътувания към вътрешни пътувания с кола
Най-уязвимите пазари са тези, които зависят в най-голяма степен от международния въздушен и морски транспорт. Дестинациите с по-голям пазарен микс, включително вътрешен автомобилен туризъм и туризъм на открито, вероятно ще бъдат най-устойчивите на отрицателния тренд.
Пазарът
Разглеждането на въздействието на COVID-19 върху туристическата и хотелската индустрия трябва да стартира от факта, че заетостта и средната дневна тарифа в Европа нарастваха през последните години, въпреки че темпът на растеж се забави през 2019 г. поради излизането на пазара на повече хотелски стаи. Факт е, че нивата на хотелска заетост бяха здравословни за повечето европейски градове в края на 2019 г. според данни на CoStar (STR).
Крива на възстановяване на хотелската заетост след SARS вируса през 2003 (вляво); Движение на показатели като предлагане, цена за нощувка и предлагане на стаи
Незабавно въздействие
Незабавното въздействие на епидемията от COVID-19 веднага се почувства. Отменянето на големи бизнес събития и секването на бизнес пътуванията през първото полугодие бяха ключови за туристическия и хотелския пазар.
Анализите показват сериозно намаляване на хотелската заетост на редица европейски пазари. Средните цени за стая засега остават, но задържането на ниска заетост ще въздейства сериозно върху сектора, както показва опитът от Италия със значителното падане на прихода от нощувка.
Туризъм и пътувания
Докато краткосрочното въздействие на спада на туристическия сектор ще бъде еднакво навсякъде, някои пазари изглеждат по-уязвими от други. Със съкращаването на международните въздушни линии зависимите от чужди туристи пазари ще бъдат по-засегнати.
Въздействието на сезонния фактор е нормално. Пазарите в ОАЕ например могат да се представят добре предвид края на техния ваканционен сезон. В зависимост от края на пандемията сезоните в Гърция и Хърватия могат да почувстват възстановяване. Страните с вътрешен туризъм ще останат по-независими от ограниченията на придвижване.
Пазарно възстановяване
Макар да е твърде рано да се говори за възстановяване при толкова много неясни фактори, поглед назад към възстановяването на засегнатите пазари при вируса SARS през 2002 г. дава някои индикации. В най-силно заразените градове в Китай процентът на хотелска заетост спада значително след избухването на епидемията през февруари-март 2003 г., но се възстановява през септември същата година. За Европа 2020 г. изглежда доста несигурна и реализацията на някои големи проекти е отложена поради натиска върху REVPAR.
Пазарите под стрес в момента са в държавите с най-голяма експозиция в туристическия сектор като дял от националната икономика и броят им расте.