BalREact#Action in crisis: COVID-19 - стрес тест за пазара на качествени жилища




Качественият жилищен продукт - тренд 2020: как епидемичната обстановка промени изискванията на обитателите към жилищната среда и какви са новите проекти в отговор на структурните промени? На тези въпроси потърсиха отговор участниците в сесия 2 "Качественият жилищен продукт - устойчивост в отговор на предизвикателствата" в рамките на извънредното хибридно издание в дигитална среда BalREact # Action in crisis.
По времето на карантината комплексите с контролиран достъп се оказаха едно доста подходящо място, особено при подходящи хигиенни мерки. Отрезвяването на пазара повлия добре, ние продължаваме да продаваме и през този период имаме продажби за около 2 млн. евро в комплекси с контролиран достъп. Имаше и запитвания с очаквания за COVID сделка, но това не беше водещо. Поддръжката и фасилити мениджмънтът бяха особено важни по време на карантината. При нас купувачите купуват предимно със собствени средства - за покупки от 300-500 хил. евро. Но в масовия сегмент около 50-100 хил. евро купуването е основно с кредит и личният доход много силно влияе. Качественият продукт ще си държи цената, независимо от кризата, а надцененият продукт ще си намери реалната стойност, заяви Румен Величков, търговски директор, Residential Park Lozen.
Кризата ни даде възможност да преосмислим настоящото състояние и плановете за бъдеще - кои проекти да бъдат забавени във времето. Важно е какво се случва с клиента на строителния продукт. Много бизнеси натрупаха загуби вследствие на COVID-19 и покупателната способност намаля. Количеството жилища като предлагане на масовия пазар е много голямо в момента при нива 650-950 евро/кв. м за градско жилище. Този сегмент е пряко свързан с банките и ще започнат да изискват по-високо самоучастие, по-големи гаранции, което ще свие обема на продажбите. Кризата ще направи така, че да бъде преосмислена функционалността на жилищата - разпределенията, различните системи като ОВК, възможностите за детски градини са особено важни, подчерта инж. Пламен Андреев, управител, Planex Invest, Moreni Club Residence.
Публично-частното партньорство е добра възможност за задоволяване на интереса на инвеститора и общността. Администрацията е длъжник в утвърждаване на тази практика. Например при разширението на метрото до зоната на Ринг Мол според наши около 40 хил. души ще използват тези две спирки на метрото, търговските обекти и потенциала на района. Събирането на едно място на метро, лифт, буферен паркинг, автогара, вторичен градски център за пазаруване, занимания и развлечения и разтоварването на градската територия от транспорт, който няма да влиза в града - това са безспорни предимства и удобства, които трябва да бъдат разяснени и обсъдени с обществеността.
След лятото предстои стрес тест на пазара на недвижими имоти, тогава ще можем да направим реални оценки за последствията от COVID върху потреблението, като оценката ще бъде с броя сделки и броя кредитирани сделки. Това ще доведе до отсяване на качествен-некачествен продукт, професионален предприемач - спекулативни инвеститори. Трябва да предлагаме продукт, който носи стойност и не я губи във времето, в добра среда, на добро място, прогнозира инж. Андреев.
Настоящата криза беше дългоочаквана, но дойде малко по-рано, за нея имаше добра подготовка в сравнение с 2007-2008 г. - и банките, и инвеститорите. Несигурността в момента създава дисбаланс, но отрезвяването ще повлияе добре на пазара - проектите ще станат по-качествени и банките имат желание да продължат да ги финансират - както инвеститорите, така и с ипотечни кредити. Покупателната способност на част от клиентите е намалена, особено на заетите в засегнатите сектори. Стойността на продукта достигна реални нива за предлаганото качество. Клиентите търсят т. нар. COVID сделка, но това не се случва, заяви д-р Константин Бобчев. Инвеститорите правят отстъпки, но няма продажби на загуби и срив на пазара, управляващ партньор, Smart Consultants. Точно сега клиентът започва да изисква удобства, които преди не е изисквал - например подово отопление, термопомпа, и др. Хората вече обитават жилищата си по-дълго време, започнаха да ценят въздуха, слънцето, големите прозорци, осветяемостта, хубавата дограма, околната среда. Намирането на баланс между желанията на инвеститора и общността е въпрос на договаряне и да се регулира по подходящ начин административно. Инвеститорите трябва да се ориентират към по-качествен продукт - под 1000 евро, но функционален и качествен, с мисъл, с добра среда за обитаване, съветва д-р Бобчев.
Това, което се случва през последните няколко месеца, е едно смиряване и възможност да си отдъхнем от силната динамика и на по-бавни обороти да направим равносметка. Строителният сектор не е спирал да работи. Home office работата накара много хора да се замислят, че техният дом е най-голямата им ценност и трябва да бъде надграждан с различни екстри, така че работата от къщи да бъде комфортна опция и привилегия. Те могат да инвестират в качествена безопасна среда на места с контролиран достъп, но и с добри условия за работа. Публично-частното партньорство има нужда от по-позитивен подход. Администрацията е длъжник на частните партньори със създаване на подходяща рамка. За този кратък период е трудно да се изследва поведението на банките и клиентите, но при всички положения ще се случи дисциплиниращ ефект при мисълта за бъдеща подобна криза. Сериозен анализ можем да направим след около година, но ако гледаме позитивно ще намерим изход, уверен е инж. Николай Чомаковски, управител, Pipe System.
Още преди 3-4 години стартира промяна на пазара и потребителите започнаха да търсят по-високо качество и добра среда. Настоящата криза даде поглед къде се намираме. Кризата не доведе до спиране на проекти и намаляване на цени, а е шанс за утвърждаване на устойчивите проекти. Карантината показа масово накъде трябва да се развиваме. Един от ефектите е асоциализацията, която няма да продължи дълго, но ще промени пазара и продукта. Пандемията ни дистанцира. През следващите 4-5 години ще се търсят индивидуални зони и собствена среда. Пандемията затвърди новия начин на живот. 80% от новите компании са софтуерни с високи приходи за служителите, които успешно работят home office. Точно те ще търсят нов тип жилища, което ще доведе до задържане на цените на жилищния продукт, прогнозира арх. Радко Тодоров, управител, RT Consult.
Кризата дава възможност благодарение на реалистичния подход жилищният сектор да запази стойността на качествения продукт, да намери точната цена и да отсее професионалните участници на пазара. Тенденциите дават надежди за позитивен поглед в бъдещето, но трябва да мине време за да се направи качествен анализ на последствията, обобщи модераторът на сесия 2 Иван Велков, председател, FIABCI България и БГФМА, член на УС, БСК.