BalREact #Action in crisis: POST-LOCKDOWN - Офисите на бъдещето и work-life balance








Пазара на офис площи след пандемията, home office и работната среда и потребностите на наемателите дискутираха инвеститори и мениджъри в ключовите офис проекти на София заедно с водещи консултанти в рамките на Сесия 3 на BalREact #Action in crisis.
Стресът за наемателите беше много голям - някои преминаха на домашен режим на работа, други изцяло затвориха. В момента мерките са рестриктивни и донякъде създават напрежение. Търговските обекти ще се борят с постепенното завръщане. Там, където сме намалили наемите, ставаше дума повече за партньорски жест. Като наемодатели ние контролираме до 15% от площта на сградите, останалите зависят от наемателите. Офисите не могат да се променят прекалено много като концепция, коментира Давид Давидов, управляващ партньор, Garitage Park.
Ние в RPHI - "Експо 2000" бяхме сред първите, които затворихме някои от офис пространствата ни. Повишихме изключително много мерките за сигурност, удължихме договорите за наем на същите условия. Имаме такива наематели вече 12 години. Компаниите са много силно засегнати, но още не можем да оценим точно колко. Много наематели от ИТ и аутсорсинг компаниите зависят от развитието на ситуацията в САЩ например, съобщи Адина Уелш, изпълнителен директор, RPHI.
Наемателите разглеждат различни бизнес модели за офисите в зависимост от индустрията. Фармацевтичните наематели например не искат open space, аутсорсинг фирмите очакват растеж, защото ситуацията създава удивителни възможности за България. Онлайн игрите, залаганията и търговията се развиват експлозивно - те искат да се разделят на екипи по обслужвани клиенти. Не може да се работи само от дома, а не всички работят в ИТ индустрията. По отношение на дезинфекцията сме въвели стриктни протоколи. Социалното дистанциране не винаги е най-добрият вариант - никой не иска да дойде до офиса, ако изглежда като затвор.
Кризата отново извади на преден план work-life баланс. Въпросът за детските градини е на дневен ред и обсъжданата възможност за откриване на такива на партерните етажи на жилищни и офисни сгради е отлична възможност за голямо удобство. Моята прогноза е, че офисите няма да се променят - нито след SARS, нито сега - офисът е институция. Ще се промени обаче начинът на неговото управление за създаване на общности, смята Адина Уелш.
Към днешна дата "краят на света се отлага". Наемателите много бързо се организираха с различна скорост, а от края на май вече мислеха как да се върнат. Наше проучване показа, че 50% от тях искаха същите квадратури, 30% ще намалят наетата площ, 10% не знаят, а 86% от всички ще останат в същата сграда, но ще търсят оптимизиране на наема и площта. Намаляването на броя хора и дистанцирането водят до промяна на броя и съотношението на хората и офис площите. Много от решенията вече са измислени - отваряемите прозорци, ОВК система само със свеж въздух без рекуперация, различни лобита за различните части на сградата, като допълнително ще бъдат въведени и стандартни решения като отваряеми врати, дезинфекция и т.н., е мнението на Антон Славчев, изпълнителен директор на “Славчев консултинг”, асет мениджър на Сердика офиси.
Нашите наематели в "Търговски център Европа (TCE)" са много разнородни - офиси, голям спортен център, заведения, логистика и спедиция, които не прекъснаха да работят, както и високотехнологични компании, които работеха от къщи. Не сме имали вълна от искания за отстъпки. Офисът е тук за да остане, хората вече се връщат с голямо желание заради по-добрата комуникация и корпоративната идентичност. Ключът е в добавените услуги и управлението на офиса с преливане на работа, лично време и спорт, съобщи Тодор Кавръков, CPM, пропърти мениджър, Trade Center Europe.
Кризата с COVID-19 ни накара много бързо да се организираме и да работим както от къщи, така и от офиса. Ние в Sofia Airport Center (SAC) имаме и офиси, и логистика, и индустриални проекти. Всички реагираха по различен начин. Компаниите са по-предпазливи, но подписахме много удължавания на договорите, сподели Лилия Кръстева, Head of Property Management Bulgaria, Ceres Management Services, управляваща Sofia Airport Center. Исканията за намаление на наемите са посрещани от наша страна с разбиране. Ресторантите обаче трябваше да затворят, което създаде проблем за изхранването на офис наемателите. На всички наематели трябва да се осигури чиста и сигурна среда. По време на кризата обаче наши служители идваха да се разхождат около езерото в рамките на комплекса, което означа, че възприемаха средата като сигурна. Светът винаги се развива скообразно по време на криза, затова трябва да мислим гъвкаво и в перспектива, обобщи Лилия Кръстева.
Успоредно с COVID-19 офис пазарът продължава да действа и от страна на търсенето има признаци на нормално развитие. Home office моделът позволи бизнесът на редица компании да продължи да се развива. Всяко едно решение обачи има недостатъци и в момента компаниите оценяват дългосрочното влияние на тази стратегия. Офисите вероятно ще намалеят като брой работни места, но ще се увеличат зоните за взаимодействие. Работата от вкъщи показа, че има по-удобен начин на живеене, заяви Станимира Пашова, партньор, мениджър офис площи, CW Forton. От офис сградите в бъдеще явно ще бъдат необходими все повече удобства за наемателите. Офисите и в бъдеще ще осигуряват контакти и социализация, но тепърва предстои да видим какъв ще бъде икономическият ефект от промените, при които гъвкавостта е ключово понятие.
Какви ще бъдат новите офиси? Отдавна се говори за четиридневна работна седмица или за работа от дистанция, но сега кризата ускори тези процеси. Функцията ще определи дизайна на бъдещите офиси, но най-важната цел е да осигуряват перфектната е безопасна среда, обобщи модераторът Верка Петкова, партньор, директор бизнес развитие, Colliers International.