София разработва мащабна програма за намаляване на замърсяването на въздуха

"Синята зона", "зелените вълни", кръстовищата на две нива, миенето на улиците и булевардите, както и преминаването от въглища на газ са част от мерките, набелязани в новата програма за намаляването на фините прахови частици и азотния диоксид.
Това каза председателят на комисията по околна среда на Столичния общински съвет Лорита Радева, цитирана от БТА.
Програмата предстои да бъде гласувана на предстоящото в четвъртък заседание на Столичния общински съвет.
Това е вторият документ, който се изготвя с мерки за намаляването на вредните емисии, посочи заместник-кметът Мария Бояджийска.
Любопитна подробност, че при работата на екипа освен данните от мониторинговите станции в столицата, са използвани данни от НАСА.
Фините прахови частици се сочат като едни от причинителите на белодробни и и сърдечно-съдови заболявания, а азотният диоксид е причинител на смога и киселинните дъждове.
Според програмата за изминалите 10 години вследствие от реализираните мерки по предния програмен период с ограничаването на достъпа на автомобили в центъра чрез разширяването на "синята зона" е постигнато намаление на вредните емисии с 30 процента.
За последните три години местата за платено паркиране в центъра на столицата са се увеличили от близо 5000 до над 11 000.
С 12 хил. тона на година е намаляло количеството въглероден двуокис заради разширяването на метрото и редуцирането на трафика в източната част на столицата с близо 23 хил. автомобила дневно.
Вследствие на разширяването на газопреносната мрежа и включването на нови абонати са избягва емисия от над 570 тона фини прахови частици във въздуха около града. Все още остава неразрешен проблемът с емисиите от битовото отопление през есенно-зимния период.
Екипът, подготвил новата програма отчита, че със спирането на дейността на "Кремиковци" е постигнато значително намаляване на фините прахови частици и азотния двуокис.
Допълнително намаляване ще има и след пускането на новите участъци от Южната дъга, което ще доведе до изместването на част от трафика от централната градска част, посочват специалистите.
Миенето на улиците не осигурява очаквания ефект, както поради невъзможността да се почистват площите под паркираните по улиците автомобили, така и поради невъзможността непосредствено да се отвеждат измиващите води, констатират експертите.
Те отбелязват, че по този начин след изпаряването на водите по уличните платна остава прах - ефектът е краткотраен, с оросителен характер и не елиминира възможността за вторично действие.
Като мерки за намаляване на вредните емисии се препоръчва поставянето на слънчеви колектори и монтирането на такъв тип бойлери в 13 детски заведения, както и подмяната на вътрешните отоплителни инсталации на училища и детски градини с цел увеличаване на енергийната им ефективност.
Мярка за намаляване на запрашаемостта в града е контролът върху ползването на покривала за превозващите различни товари камиони в градската част на столицата. Намаляването на пръстта по пътните платна ще стане със засилен контрол на неправилно паркиращите в зелените площи коли.
Възстановяването на "зелената вълна" по част от столичните булеварди също ще допринесе за намаляване на фините прахови частици във въздуха. Специалистите препоръчват и временни ограничения на трафика в зоните с наднормено ниво на прахови частици - въвеждането на режим на движение "четни-нечетни номера".
Кръстовищата на две нива и изграждането им са препоръчвана мярка за намаляване на емисиите от престой, тръгване и спиране на превозните средства. За да се намали пък общият обем на замърсяванията от автомобили е необходимо да се повиши привлекателността на градския транспорт, е мнението на специалистите.
Препоръчва се и създаването на нови тревни площи върху незатревените пространства, които са източници на прах.
Засиленият контрол върху строителните площадки, както и при възстановяването на пътни платна ще доведе до намаляване на замърсяването от тях и около тях, и от своя страна до вторичното замърсяване след това, смятат специалистите.
Предлага се и да се въведе регистър на автомивките, автосервизите и другите малки обекти, потенциални източници на аерозоли, прах и газове.
В пакета от мерки за следващата година се препоръчва да се започне работа по замяна на отоплението с газьол с парно или с газ във всички общински сгради, където това е възможно.
Експертите са на мнение, че през следващата година трябва да започне въвеждане на система за почистване на обществени места от паднали листа със специалзирана техника, с което ще се намали количеството отложен по тях прах, както и вторичното му действие за замърсяване на околното пространство.
Предлага се да не се допуска използването на пясъчно-солни смеси за зимно почистване и поддържане в границите на градската територия. Освен това трябва да се увеличи честотата на миене на уличната мрежа.
В по-дългосрочен план се препоръчва въвеждането на диференцирани такси за паркиране или други средства за избягване на задръстванията в централната градска част.
Увеличаването на велосипедните алеи е мярка за постигнато на нулеви емисии от прах.
Според специалистите трябва през 2014 година трябва да се намали делът на ръчното метене на уличната мрежа за сметка на механизираното почистване.
Данните от замерванията на количеството на фини прахови частици по 46 обследвани булеварда и улици в столицата сочат показатели от близо 833 тона за една година. Най-голям е делът на праховите емисии по път Е79 - 94 тона годишно. От обследваните зони в столицата вследствие на транспорта се емитират общо 3341 тона прахови частици годишно.
Целта на мерките, които се предлагат, е до 2014 година емисията от прахови замърсявания да бъде намалена по обследваните 46 улици и булеварди до 84 тона годишно, а в обследваните зони - до 3 хиляди тона на година.
В 31 селища около София миналата година са емитирани 2800 тона фини прахови частици годишно, като с увеличаването на газификацията се очаква емисиите да се намалят до под 2200 тона след две години.