Пазарът на търговски площи – все по-иновативни концепции и синергия с онлайн платформи







Към днешна дата, въпреки по-слабия инвеститорски интерес, пазарът на търговски площи в България търпи най-динамично развитие, което се диктува от постоянно променящите се потребителски модели, навлизането на нови ритейлъри с все по-иновативни концепции и онлайн платформи.
Концепциите на търговските центрове трябва да кореспондират с нуждите на клиентите
Българският ритейл сектор все още не е достатъчно добре подготвен за дигиталната трансформация. Търговският център вече не е това, което беше. Съвременните модели за развитие са изцяло обърнати към клиента и неговите потребности. Модерният мол вече е място за shoppertainment – за съчетаване на удоволствието от пазаруване с разнообразни развлечения, удобства и социални контакти, коментира проф. д-р Филипа Фернандес, директор на Expansion Labs International, по време на годишната конференция BalReC 2018. Новото поколение потребители търси реални преживявания, които не са достъпни пред екрана на компютъра или таблета. Затова вече и в България се забелязва глобалната тенденция утвърдени онлайн търговци да отварят традиционни магазини в големите търговски центрове.
Само търговски центрове, коите са адаптивни към предизвикателствата на бъдещето ще оцелеят, отбеляза Зорана Бурлич, главен изпълнителен директор на Delta Real Estate. Тя обяви, че техният проект - Delta Planet Mall във Варна, ще отвори врати през март 2019 г. с уникални изненади за жителите и гостите. В морската столица има необходимост от позициониране на още един мол и навлизане на нови ритейлъри. Като инвестицитор сме наясно, че се намираме в дигитална ера, така че всеки търговски център, който не е в крак с новите тенденции в пазаруването, е обречен на неуспех, потвърди Зорана Бурлич. Лайфстайлът именно е най-същественото отличие на шопинг центъра от онлайн магазините. Стремежът към здравословен начин на живот на активните потребители също се отразява върху продуктовия микс и концепциите на големите търговски центрове.
Манол Гойгаджиев, лизинг мениджър в NEPI Rockcastle, посочи също, че миксът от наематели трябва постоянно да се оптимизира, независимо дали търговският център има свободни площи или не. След като миналото лято придоби софийските молове "Сердика център" и "Paradise Center" компанията прави мащабни инвестиции в тяхното модернизиране и реорганизиране с оглед реализиране на пълния им потенциал. През 2019 г. предстои да започне и изграждането на мол Promenada Plovdiv, който се очаква да добави близо 60 хил. кв. м отдаваема площ на пазара на търговски имоти във втория по големина град в България.
Вече се забелязва разчупване на модела на предлагане на търговски площи с появата на ритейл паркове
Тази тенденцея активно навлиза и в по-малките градове на страната, обяви Стефан Косев, управител на Regent's property advisors. Търговецът иска да е близо до клиента. У нас ефектът от навлизането на онлайн търговията все още не е така силно осезаем, както е в Западна Европа. Но при всички положения бъдещето е в колаборацията между двата вида "ритейл", допълни Стефан Косев. В средносрочен план фокусът на инвеститорите и собствениците на търговски центрове е по-скоро насочен към репозиционирането и оптимизацията на концепциите на съществуващите търговски центрове. Място за нови мащабни търговски центрове има, ако се предлагат иновативни проекти, които са в крак със социалните тенденции и отговарят на нуждите на съвременното общество.
В ритейл пазара през следващите две години се очаква изграждане на модерни търговски комплекси в средно големите градове с население от 40 000 – 80 000 души, заяви Иван Граматиков, мениджър търговски площи във Forton|Cushman&Wakefield. Наемателите търсят нови локации извън големите градове и ритейл парковете са добра възможност. Проектите варират от 3000 до 10 000 кв. м застроена търговска площ, в близост до супермаркети или комуникативни градски зони. Ритейл парковете са отдавна разработена ниша в Румъния и Сърбия. За сравнение у нас този формат магазини заемат около 150 000 кв. м, докато в западната ни съседка са почти 300 000 кв. м в 17 града, а в северната ни съседка – над 1,2 млн. кв. м, посочи Иван Граматиков. По отношение на наемните нива той отбеляза, че продължава тенденцията за леко покачване предвид икономическото и потребителско оживление в страната ни.Във всеки град се наблюдава диференциация на цените в зависимост от атрактивността и посещаемостта на търговските центрове. София остава водеща, а съпоставими остават наемните равнища в Пловдив, Варна и Бургас. Оживление през тази година има предимно в биг-бокс сегмента, както и веригите хипермаркети.
Пазарът на бързооборотни стоки ще се развива много динамично, тъй като България леко изостава в сравнение със страните от Централна Европа
Очаква се все по-голямо разпространение и разрастване на международните вериги в този бранш. CCC е една от най-динамично развиващите обувни компании в ЦИЕ, която постоянно разкрива нови локации в България и в същото време е пример за прилагане на успешна онлайн платформа. Отваряме по 200 магазина на година, наетите площи надхвърлят 600 000 кв. м, а работният персонал е над 14 000 души, посочи Венцислав Огнянов, управител на ССС за България и Сърбия. Най-важното за нас е подходяща локация (предимно в големите и успешни търговски центрове), както и подходяща форма и размер на магазина. В България и Сърбия имаме по 11 магазина, което е доста по-малко от планираните. Причината е, че концепцията на ССС непрестанно се променя и много внимателно подхождаме при избора на търговски площи, с цел да се предпазим от грешки, които конкурентите ни допуснаха с прекалена експанзия и съответно ниска рентабилност, коментира Венцислав Огнянов. Въпреки по-ниските средни обороти на ССС в България спрямо останалите по-развити страни, рентабилността тук е над средната.