Градските и ваканционни хотели - тенденции 2018
Инвестициите са ключът към бъдещото развитие на индустрията
Регионът на Югоизточна Европа е изключително вълнуващ и расте с високи темпове, а банките са по-склонни да отпускат заеми при наличието на международен бранд. Услугата трябва да бъде предложена по такъв начин, че да отговоря на финансовите възможности на клиента. Инвестирането ще доведе до възвръщаемост - при добро планиране, отговарящо на посетителските очаквания, а използването на новите технологии е особено важно, за да останеш конкурентен на пазара. Необходимо е да разполагате с правилния екип за правилната услуга - инвестирайте в персонала си, грижите се за неговото благосъстояние, коментира Дилек Сезер - директор "Развитие ЮИЕ" в Orbis Hotel Group, по време на конференцията BalREc 2018 г.
Много малко са обектите в страната, управлявани от международни вериги
"Хилтън" и "ИнтерКонтинентал" са единствените хотели в София, управлявани от световни вериги. Собствениците на хотели в България не са готови да работят с големи оператори. Този бизнес е по-рисков, но в същото време предоставя голяма възможност. Въпросът е дали дадена компанията може да поеме риска да инвестира, за да получи доходност или не. Благодарение на добрите инвестиции, екипа и експертизите, които развивахме през последните години, успяхме да постигнем много добри нива на доходност. София се развива като дестинация, Черноморието също, но там съществуват други проблеми - докато държавата не започне да инвестира активно, ще бъде много трудно. Когато комбинираме опита на местния пазар, ноу-хау и силата на веригите за продажби, се получава съвсем различен резултат, отколко ако вземем само едното или другото. България е евтина дестинация - по средна цена на нощувките София е много назад. Ако изградите един обект и инвестирате ежегодно около 4% в него е възможно да минат около 20 г. без да осигурявате допълнително финансиране и ще разполагате с един относително добър продукт. Големите вериги са открили този факт и го реализират, подчерта Живко Иванов - директор "Управление на активи", Galaxy Investment Group.
Международните брандове са склонни да инвестират в големите градове
Международните брандове са сколнни да инвестират в София, Пловдив, Варна и Бургас. Пречка при инвестициите извън столицата са сезонността на хотелите и ограничените полети. Съществува голяма разлика между това един хотел да бъде управляван лично или да се управлява от международен бранд - необходимо е да се разгледат всички разходи и потенциални приходи. Доста често хотелите са в центъра на събитията – превръщат се в място за презентации, представяне на нови модели коли, нов бизнес и др., а международният трафик на гости към България ни обогатява културно. Привлекателното в хотелиерството е, че всеки ден имаш възможност да комуникираш с хора от различни индустрии. Нашите хотели се реновират, а чрез дострояването на конферентни зали целим да осигурим целогодишна заетост. Собствениците са осъзнали, че е необходимо да се правят инвестиции, които да отговарят на търсенето, защото не можем да оставим хотелите си както са били преди години. Освен за средата, която осигуряваме за нашите гости, трябва да се грижим и за служителите си, за да искат те да работят на това място. Обновление, репозициониране и осигуряване на допълнителни услуги е нашата посока, съобщи Адриана Ангелова, директор "Маркетинг и продажби" в BT Hotels Collection.
Очаква се развитие на хотели за бизнес пътуване
Следващите години основната насока ще е развитието на хотели за бизнес пътувания. Основите, на които ще се развива индустрията, са сняг, слънце, сега добавяме и сървис. Това ни отличава от международните вериги. Имаме си добра локация и природа, но сървисът ни липсва. Не се очаква нашите клиенти да предпочетат другите страни – все още сме евтина дестинация, а голяма част от предприемачите разбраха, че правенето на бизнес не е солова игра. Хората обичат да се веселят и почиват, ако е възможно по-далеч от дома. Това помага на бизнеса да се развива в много насоки, организирането на различни културни събития привлича туристи. Навлизането на новите луксозни вериги ще доведе до ръст на цените във всички хотели в София. Инвестирането е необходимо, за да може клиентът да остане доволен, каза Райчо Дянков, изпълнителен директор на ФеърПлей Пропъртис АДСИЦ.
Пазарен оптимизъм
В следващите 2-3 г. трябва да сме оптимисти за пазара, независимо от обема. Хотелите не може да се сравняват с другите бизнес имоти, защото при тях съществува специфична комбинация от доходност и риск - по-рискови са, но могат да бъдат и много печеливши. Предизвикателствата пред индустрията са ниска прозрачност на пазара и свръхочаквания. Нивото на работна заетост в София е доста по-високо отпреди 3-4 години и много от компаниите планират да назначават персонал, което води до повече бизнес пътувания. София не е достигнала нивата на нощувките на другите големи столици. В Пловдив наблюдаваме търсене за туризъм и бизнес, изтъкна Росен Григоров, ръководител "Консултантски услуги и оценки" в MBL.
Модератор на панела бе Деян Тодоров - старши консултант към Forton | Cushman&Wakefield