Офис сградите: от нов завод и хъб за услуги и транспорт до втори дом





















Офис сградите са важен сегмент от високото строителство, който се развива много бързо. Както преди години моловете се превърнаха в новите градски площади, така сега офисите са новите заводи, в тях се произвежда голям брутен вътрешен продукт, напоследък се превръщат и във втори дом.
Архитектурната лексика се разшири и включи в себе си психология, биология, IT, инфраструктура. За офис сградите вече се говори на инфраструктурен език. Производителите на асансьори представят трафик прогнози за пътникопотоци, архитектите проучват съществуваща квартална техническа инфраструктура, за да запазят комфорта на обитаване, компаниите за електросистеми и комуникации говорят, че от първа необходимост е осветеността и WiFi, те са едва ли не най-важната част от Пирамидата на Маслой, която се отнася за потреблението на хората. Защо е всичко това? За да се повиши производителността на труда на работещите в съответната бизнес сграда, за да се снижат разходите за наемателите и хората, които работят там да почувстват офиса като свой втори дом: производителността на труда се вдига с 25% от гледката навън, с още 10% от прекрасни ОВК системи – на неподходяща ОВК система се дължат до 35% от болничните на наетите в сградата работници...
Като разширяват функциите, правят гъвкави пространства и използват иновативни материали, авторите на новите офиси работят изключително задълбочено върху функцията на сградата, на която подчиняват конструкцията и естетиката.
Бокс офисите вече си отидоха, сега е времето не само на open space офиси, но основно на гъвкавите решения. В България няма толкова корпоративни Head Offices, какъвто е специалитетът на Гърция и Румъния. В България офисите се отдават под наем и това налага гъвкавост, мобилност и свързаност на решенията.
Добрите схеми, технологичната революция в офис сградите, тенденциите в архитектурата и дизайна обсъдиха седемте участници в Панел 4- първа част, на годишната конференция "Инвестиции и строителство на офис сгради".
Ирина Димитрова, "Ателие Серафимов Архитекти": "Полиграфия Офис център" е функция на всички дадености на средата. Положихме много усилия, за да допълним всички световни практики в сградата." Така най-общо могат да се характеризират предизвикателствата в последния реализиран проект на "Ателие Серафимов Архитекти" "Полиграфия Офис център". А те са много. Изборът на вариант на проекта е едно от тях – реплика на Полиграфическия комбинат "Димитър Благоев" - емблемата на София, или съвсем различен образ. Архитектите избират контрапункт. Инвеститорът иска офисният център да не спира работата си по време на строителството на "Полиграфия" – проектантите заснемат всеки сантиметър подземна техническа инфраструктура в квартала, изграждат нова рампа, за да може подземният паркинг да съществува по време на цялото строителство. Да направят новата сграда не придатък, а част от работещ механизъм, да се съобразят с даденостите на средата, да намерят най-удобното място за връзка между старата и новата сграда. Затова те казват, че новата сграда е функция на даденостите на средата. Повечето асансьори решават проблемите във вертикалната планировка на страта сграда и ги изчистват. Главният вход е запазен, подпомогнат е от вторични входове, като използват денивелацията, архитектите създават повече места за паркиране. Най-отдалеченото работно място е на 7 м от фасадаата – по норматив достъпът до дневна светлина и гледка към околната среда увеличават производителността на труда на наемателите на офиси с до 25%. Стана дума не само за фасадното третиране, но и за новата интерпретация на корниза: "Извисихме перголата, издърпахме последния етаж и постигнахме олекотяване", каза арх. Ирина Димитрова. Тя представи още две сгради на "Ателие Серафимов Архитекти".
Инж. Явор Оташлийски, ръководител на регионален център за Югоизточна Европа AMF Knauf, обърна внимание на индивидуалността на днешните проекти, която е от изключително голямо значение за устойчивостта и екологичността. Всяка сграда има свои изисквания и характер.
"Като цяло предлагаме системни решения от гледна точка на функцията и дизайна - както за метални окачени тавани и стандартни минерално-ватови окачени тавани, така и за Hera Design ("Хера Дизайн"), дървестни тавани, говорим и за специални монтажни системи.
По темата за зеленото инж. Оташлийски отбеляза колко е актуална устойчивостта при офис сградите - тя е мисъл за бъдещите поколения. От цялата наша широка продуктова гама Termatex ("Термaтекс") е естествен продукт с натурални съставки, свързан е с ниски технологични и транспортни разходи при безотпадно производство, напомни инж. Оташлийски. Таваните Special Edition дават широки възможности. Hera Design подкрепя устойчивото зелено строителство и има 80 години живот и нулеви отпадъци.
Инж. Оташлийски представи сгради, в които се прилагат материалите на AMF Knauf. Такава е Klimahaus Bremerhaven, в която има 100% екологичност. Инж. Оташлийски обърна внимание и на акустично добрата среда, която се постига с продуктите на AMF Knauf.
Нико Голосманов, управител на KONE, Финландия – един от четирите световни производители на асансьори, започна презентацията си с видео, в което асансьорите говорят. Машините говорят - като в романа на Кърт Вонегът "Механично пиано". Какво става с офисното пространство сега – много поколения, работещи на едно място, борба за съвместна работа, свързване чрез технологиите, обобщи Нико Голосманов. Той говори за интелигентнита сгради и за пътникопотока. Очакванията от асансьорите са за лесен достъп, бързо придвижване, безпроблемна навигация, намалени времена за чакане и пътуване, наблюдаване на системите в реално време. В днешно време лобито на офис сградата прилича на метростанция - има торникети, информационни табла, рецепции, изследва се пътникопотока, асансьорни уредби вместо удобни дивани с лампиони. Затова KONE дава решения и анализира пътникопотока. Ключовите елементи са енергийна ефективност, сигурен достъп, ергономия. Тенденциите в офис сградите от гледна точка на KONE: намаляване на мястото, изисквано за служителите, т.е. по-голяма концентрация на служители в по-малка площ, гъвкавост на работното пространство, плащане според ползване, апетит за сатифициране на офис сградите със зелени сартификати.
Калоян Георгиев, експерт от Schneider Electric ,задълбочи темата за свързаността, като се обоснова така: архитектите са визионери, гледат в бъдещето, използват материали, които издържат 80 години, затова ние трябва да сме готови за бъдещето. Има два тренда – урбанизация и свързаност. Именно Калоян Георгиев спомена Пирамидата на Маслой, или йерархичната система за потребностите на човека, в която храната е на първото място. От гледна точка на офисите тази нова храна за служителите са нуждата от енергия и WiFi - така се приближаваме до бъдещето. Той говори за умните пространства, за умните бюра, затова пространствата трябва да се използват мобилно и модулно. В сградите има неизползван потенциал – по тази тема продължават да работят от Schneider Electric. Сега те работят чрез Eco Structure. Този софтуер решава проблеми в стари и в нови сгради. И напомнят - 90% от разхода на един офис отива за хората, 85% от разходите са по време на експлотация на сградата. Калоян Георгиев показа сградата The Edge в Амстердам, за която каза: "Използвахме всичко, свързано в една система."
Христо Станкушев, създател на Don,tDIY ( НE прави си сам) е дебютант на конференцията "Инвестиции и строителство на офис сгради". Той говори за архитектурата и дизайна и концепцията ВТОРО МЯСТО. В най-масовите концепции второто място е търсене на допълнително място за работниците. По урбанистично-житейския принцип първото място е домът, второто – офисът, третото – кафенето и мястото за срещи. По отношение на офиса второто място означава допълнително място в офис средата, където хората се срещат и работят, където може да има кухня, люлка, зала за обучения и brain storming.
Христо Станкушев говори за гъвкавото работно място и графичния дизайн - като послание, като стумил за служителите, разпределение на потоците. Добавената стойност на едно офисно пространство е от изключителна важност, всеки проект трябва да има собствен характер и свой разказ, казва Станкушев.
Гергана Константинова, инженер продажби в "Данфос България", представи високо ефективните иновативни сградни ОВК системи на датската частна компания с 59 завода в 18 страни, една от фабриките на която е в София – тя именно става през 2018 г. на 20 години. Продуктите на "Данфос" се продават в 100 страни, топ 5 са Русия, САЩ, Германия, Дания, Китай. За да обслужат пазара, в компанията разделят клиентите на 4 вертикали – едно- и двуфамилни къщи, многофамилни сгради, обществени и търговски сгради, топлификационни мрежи. Според Гергана Константинова "Данфос" може да достави 70% от компонентите за една топлофикационна мрежа. Тя показа сгради, които компанията е обслужила със своите продукти в София, Букурещ, Пекин, Полша.
Първата част от панел 4 завърши арх. Стоимен Демерджиев, оперативен директор на Stephen George. Той представи трендовете в офисното проектиране на основа на опита на архитектурното студио, към което принадлежи и парадигмата. Н-структуратана офис сградите също беше засегната. Припомни, че в България офисите се отдават под наем. Не се правят толкова корпоративни централи – Head Offices, както го предпочитат в Румъния и Гърция. Затова се залага на функционалността. Стандартът от 2000-2500 кв.м използваема площ на плоча осигурява добра флексабилност, каза арх. Стоимен Демерджиев. В противен случай минаваме бенчмарк-а, за да инвестираме във вертикални комуникации и защити от пожар, които усложняват проекта. Като пример в експозето си арх. Демерджиев използва "Каменица Хилс" в Пловдив. Спомена, че тенденциите във Варна и Пловдив, където не се търси толкова голяма височина, са обратните на тези в София, защото там пазарът на офис площи е по-малък. Напомни още, че в съвременните общества пирамидалната форма на опериране не изисква вече толкова много мениджъри, т.е. толкова много стаички за всеки шеф. Съвременните технологии помагат един мениджър да управлява повече персонал. Затова след първото поколение на open space офисите от времето на филма "Бразилия" на Тери Гилиъм, вдъхновен от романа на Оруел "1984", идва времето на втората генерация на отворения офис, където хората работят по-близо до светлината и могат да отдъхват или да се движат свободно в пространството.
По отношение на властта на зеленото арх. Демерджиев говори за устойчовостта като must have , т.е. като задължителна. Когато офисът напомня дома на работника, той може да бъде по-дълго време щастлив и да създава продукт. Както каза арх. Демерджиев :"Щастливият работник е продуктивен работник".