Железници, летища, пристанища в България 2018 - 2022: приоритетите остават




БР.1/2018, СП.ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА
През първата половина на 2018 г. една от темите, по която ще се водят дебати, е именно следващият бюджет на ЕС. Очаква се договаряне на Многогодишната финансова рамка 2020+. През май 2018 г. в рамките на българското председателство Европейската комисия ще представи предложение за новия бюджет на съюза. Следващата финансова рамка ще бъде много ключова тема за страните членки, след което ще бъдат обсъждани и проектите на национално ниво.
НОВИЯТ ТИП ПРОЕКТИ
По Механизма за свързана Европа (сектор "Транспорт") стартира нов тип търгуване. То се нарича Blending Call. В момента има отворена втора покана на Blending Call със срок за подаване на проектите до април. Различното при тези покани е съчетаването на безвъзмездна финансова помощ с други финансови инструменти.
По първата покана сред одобрените са и два проекта на български частни компании. Първият е свързан с твърдата инфраструктура и е за изграждане на мултимодална логистична платформа "София-запад" с бенефициенти "Трансекспрес" ЕООД, "ТрансЛог Карго" ЕООД и НК "Железопътна инфраструктура". НКЖИ няма пряко финансово участие в проекта, а ще оказва техническа и административна помощ на партньорите си. Проектът е насочен към завършване на мултимодалната логистична платформа "София-запад", разположена на коридор Ориент/Източно Средиземноморие. Предвижда се отстраняване на съществуващите "тесни места" и подобряване на свързаността с железопътната и пътната мрежа. В дългосрочен план проектът ще допринесе за прехвърляне на товари от пътния на железопътен транспорт и ще гарантира интегриране на различните видове транспорт и оперативна съвместимост.Финансирането е разпределено така: 20% от Механизма за свързана Европа – 2.1 млн. евро, собствено финансиране на юридическите лица – 3 млн. евро, и заемно финансиране в размер на 5.5 млн. евро. Общата стойност на проекта е 10.6 млн. евро.
ЖЕЛЕЗНИЦИ
Според министъра на транспорта Ивайло Московски най-важното за страната ни е през 2018 г. да бъде приключено договарянето на проектите на ниво Управляващ орган и Европейска комисия и да се започне сключването на договори с изпълнители. По отношение на двете оперативни програми в сектор "Транспорт" няма промяна в приоритетите и проектите, върху които се работи. Целта е да бъдат изцяло изградени скоростните жп направления.
Жп проектът София - Радомир - Гюешево - граница с Македония
Жп проектът София - Перник - Радомир - граница с Македония има дълга история. Той се намира по трасето на коридор 8, който през 90-те години на миналия век беше много модерен. От това време е търгът за известния тунел на Деве баир, който се намира на границата между Македония и България. Следват 20-ина години забвение. Идеята за коридор 8 се възроди през последните години с промяната в политиката към Западните Балкани - новата насока е свързаност на Западните Балкани със страните от ЕС.
Със средства от техническа помощ на ОП "Транспорт" беше изработен технически проект и ПУП за модернизация на жп линията София - Перник - Радомир. Автор на проекта е ДЗЗД "Нет - Италфер - И Кю И", съставено от "Нет инженеринг", "Италфер" и "И Кю И Контрол". Компанията работи и по трасето Радомир - Гюешево - граница с Македония. С този проект страната ни ще кандидатства за финансиране в периода 2021 - 2027. Срокът за модернизация на железопътния участък София – Радомир – Гюешево, където има съществуваща линия, но тя трябва да се модернизира, е до края на 2026 г. Между Гюешево и границата с Македония трябва да бъде изградена нова линия и там срокът за завършване на строителството е до края на 2027 г. След приключване на работата по проектите се очаква да бъдат обявени търгове за строителство в две части: за София - Радомир и за Радомир - границата с Македония. Предполага се, че инвестиционната стойност на жп трасето София - Радомир - Гюешево ще надхвърли 800 млн. евро.
Жп проект "Пловдив - Бургас"
Жп проектът "Пловдив – Бургас" е на стойност 425 млн. евро и е разделен на 13 позиции, за три от които вече са обявени търгове, а за останалите тези процедури предстоят. Финансира се по ОПТТИ. В проекта се включени и гарите Карнобат, Стара Загора, Нова Загора. В проекта попада и жп възел Пловдив, части от който ще се финансират по Механизма за свързване на Европа.
По Скутаре – Оризово вече се строи. Договор за строителство е сключен на 6 март 2017 г. на стойност 63 498 462.42 лева без ДДС. Изпълнител е обединение "Европейски железници", съставено от "Трейс Груп Холд"АД, "Инфраструктурно строителство" ЕАД, "РВП Илиянци" ЕООД. Строителен надзор упражнява "Ежис – ЕТП – Ай Си Джи" ДЗЗД, съставено от "Ежис Полша", "Ежис България" ЕАД, "Евротранспроект" ООД, "Инфра консулт груп" ООД, "МАП Интернасионал" ООД. Строителството на обекта е в график.
По Стралджа - Церковски също се строи. Договорът за изпълнение е сключен на 20 април 2017 г. на стойност 2 млн. евро. Изпълнител е "ВЖП Строй" ДЗЗД, съставено от "Водстрой 98" АД, "ЖП Строй" ЕАД, строителен надзор е "Ежис – ЕТП – Ай Си Джи" ДЗЗД, в което влизат "Ежис Полша", "Ежис България" ЕАД, "Евротранспроект" ООД, "Инфра консулт груп" ООД, "МАП Интернасионал" ООД. Строителството е в ход.
Оризово до Михайлово е най-трудната част от жп линията Пловдив - Бургас, фаза 2. Инвестиционната стойност е 153 млн. евро. Предстои търг за строителство.
Обявиха търга за проектиране и изграждане за система за сигнализация и телекомуникация за Пловдив - Бургас на стойност 99 млн. евро. Оферти се приемат до 3 март 2018 г.
Предстои търг заучастъка Ямбол – Зимница на стойност 8 млн. евро.
Търг предстои и за проекта за обновяване на стрелки в гара Зимница и в междугарието Зимница – Церковски на стойност 18 млн. евро.
За подлези и надлези по трасето на проекта са предвидени 39 млн. евро. В края на целия проект "Пловдив - Бургас", фаза 2, ще бъде направен и защитен лесопояс на Черноград – Айтос.
Най-новата добавка към жп проект "Пловдив - Бургас", фаза 2, е жп връзката между жп гара Бургас и летище Бургас. Стойността му е 55 692 443 лв. Автори на идейния проект са ДЗЗД "Тракия консулт", съставено от "Трансгео" и "Екип 2000".
Срокът за завършване на целия проект "Пловдив - Бургас", фаза 2, е краят на 2023 г.
Жп проект "София - Елин Пелин"
Жп проектът "София - Елин Пелин" е първият български обект с финансиране по Механизма за свързана Европа. Модернизацията на жп линията София – Елин Пелине за 72 млн. евро. Изпълнител е обединение "Келет АБ" ДЗЗД, съставено от унгарската "Келет" и българската АВ АД, Хасково. Строителен надзор упражнява обединение "Рубикон – КИГ – АДТ", съставено от българските "Рубикон инженеринг" ЕАД, "Консултантска инженерна група" ООД и гръцката "АДТ - Омега С.А. Консултанти Инженери". Времето за строителни работи е от ноември 2016 до ноември 2020 г., но в момента трасето се проектира. Според МТИТС строителството ще стартира през февруари 2018 г. Завършването на обекта е планирано за края на 2020 г.
Жп проект "Елин Пелин - Костенец"
След продължителни обжалвания търгът за най-тежкия жп участък в този програмен период на ОПТТИ - между Елин Пелин и Костенец, беше отново открит. Оферти се събираха до 9 февруари, отварянето им беше предвидено за 12 февруари, когато нова жалба стопира обществената поръчка. Индикативната стойност на обекта е 700 млн. евро. На 1 февруари Европейската комисия одобри финансирането на проекта за модернизация на жп линията Елин Пелин – Костенец в размер на 451 млн. евро. С отпуснатите средства ще бъдат модернизирани над 51 км железопътни линии и 5 жп гари, попадащи в обхвата на трасето. Това е най-мащабният железопътен проект в ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" тъй като трасето преминава през сложен планински терен. За да бъдат постигнати проектните скорости от 160 км/ч за пътническите влакове и 120 км/ч за товарните ще бъдат изградени над 20 км тунели, най-дългият, от които е 6 км. Предвидено е още строителството на над 23 мостове и виадукти с обща дължина на съоръженията приблизително 3 км. Предвижда се още да бъдат премахнати всички пресичания на едно ниво между железопътния транспорт, автомобилното движение и пътниците. Изграждането на трасето е разделено на 3 участъка: Елин Пелин - Вакарел, Вакарел - Ихтиман и Ихтиман - Костенец. Срокът за завършване на проекта е краят на 2023 г.
Жп проект "Костенец - Септември"
Модернизация на жп линията Костенец – Септември е за 348 млн. евро. Финансирането е по Механизма за свързана Европа. Търгът беше обжалван, новият срок за предаване на офертите изтича на 16 февруари 2018 г., а отварянето на предложенията е предвидено за 19 февруари 2018 г. Крайният срок за завършване на обекта е 2020 г.
ЖП възел София
В края на 2017 г. беше обявен търгът за изграждане на жп възел София, което включва модернизация на коловозите на Централна гара София, както и на участъка София – Волуяк. Крайният срок заподаване на оферти за този обект е 19 март 2018 г. Отварянето на предложенията е предвидено за 20 март 2018 г. Модернизацията на жп възел София: София – Волуяк е за 104.211 млн. евро. "Евротранспроект" подготви проект и ПУП за обекта. Дължината на трасето е 10 км. По график завършването му е предвидено за края на 2020 г. На 13 март НКЖИ обяви търга за проектиране и строителство на Европейска система за управление на влаковете - ERTMS, сигнализация и телокомуникации за 48 млн. лв. Оферти се приемат до 18 май.
Жп възел Пловдив
Модернизацията на жп възел Пловдив е за 105 млн. евро. Проектът се състои от няколко части, но за финансиране от Механизма за свързана Европа са предвидени две от тях. Периодът на строителство е 2018 - 2020 г. Проектант е ДЗЗД "Тракия консулт", съставено от "Трансгео" и "Екип 2000". Комуникационно-транспортен пробив, свързващ бул. "В. Априлов" и бул. "Македония", под жп ареал "Централна гара" – Пловдив,е единият подобект на жп възел Пловдив. Стойността му е 40 млн. лв. Модернизацията на жп участък Пловдив – Филипово евторият подобект на жп възел Пловдив. Стойността му е 74 млн. лв. За реализацията на двата проекта е спечелено финансиране по Механизма за свързана Европа.
Тягови подстанции по трасето Пловдив - Бургас
Модернизацията на тяговите подстанции (ТПС) в Бургас, Карнобат, Ямбол е на стойност 13.670 млн. евро и от ОПТ се финансират по ОПТТИ 2014 - 2020. ТПС Ямбол и Бургас са на стойност 10 669 573 евро и бяха завършени във втората половина на 2017 г. Изпълнител е "Енергоремонт-Холдинг". ТПС Карнобат е за 3 млн. евро Тя също беше завършена в края на 2017 г. Изпълнител е "ТДВ Инфраструктура" ДЗЗД, съставено от "Водстрой 98" АД, "Т & Д Инженеринг" ЕООД и "Булдени" ООД.
Жп проект "София - Видин"
Жп проектът "София - Видин" е за над 1 млрд. евро. Разделен е на две части. За първата част, Медковец - Руска Бяла и Руска Бяла - Столник, има актуализация и оптимизация на идеен проект, направен от "Вектор – Бул" ООД. За втората част, Видин – Медковец (405 млн. евро), за която се очакваше да бъде реализирана в периода 2014 - 2020 г., вече има актуализиран идеен проект, ПУП и технически проект, подготвени от Обединение "СЕ-22" с основен партньор "Евротранспроект". Засега за проекта не се говори, но той си остава приоритет на МТИТС.
БДЖ
В средата на 2017 г. МТИТС получи нотификация от Европейската комисия за исканата държавна помощ и беше погасен изцяло един от заемите на дружеството. Предстои решаване на проблема със задълженията към т. нар. облигационери, съобщиха от МТИТС. Работи се по подготовката на поръчка за закупуване на нов подвижен състав, която трябва да стартира през следващите месеци.
ЛЕТИЩА
В областта на гражданското въздухоплаване ще продължи работата по предложението за Регламент за защита на конкуренцията във въздушния транспорт. Усилията тук са съсредоточени към създаването на работещ инструмент за защита на европейските въздушни превозвачи от нелоялните практики на трети страни и за стимулиране на конкуренцията между превозвачите.
Летище София
Сключен е договор със Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие за актуализиране на предконцесионните анализи на летище София. След като те бъдат завършени, ще стартира процедурата за концесиониране по новия Закон за концесиите, в сила от 1 януари 2018 г.
Летище Пловдив
Концедентът МТИТС е на мнение, че концесията на летище Пловдив ще доведе до подобряване на съществуващата летищна инфраструктура чрез изграждане на нов модерен карго терминал, ще повиши носимоспособността на пистата, пътеки за рулиране и перони. Това ще спомогне за увеличаването на трафика и развитие на търговските дейности в региона. Стойността на концесията е 82 735 328 лв., срокът е 35 години. В края на миналата година КЗК отхвърли жалбата на "Силк Роуд Пловдив Еърпорт" срещу решението на МТИТС компанията да бъде отстранена от търга за концесия. Решението на КЗК се обжалва. Все пак "Силк роуд Пловдив Еърпорт" беше отстранен. В търга продължават състезанието китайският гигант HNA Group и обединението между "Тракия икономическа зона" и пловдивския автомобилен превозвач ПИМК.
Летище Балчик
В ход е и процедурата за избор на консултант за концесията на летище Балчик. От постъпили са 3 оферти, които бяха разгледени от назначената комисия, договор е подписан с адвокатско съдружие "Арсов, Начев, Ганева". Проучването на консултанта е за концесията на "Летище Балчик за обслужване на търговски операции с въздухоплавателни средства с мексимална излетна маса до 5700 кг или с пътниковместимост до 19 седалки".
ПРИСТАНИЩА
В пристанищния сектор в процес на възлагане за концесия са пристанищните терминали Видин-център, Русе-изток 1 и 2, Русе-запад и Зимовник-Русе. Повечето от тях са на етап изготвяне на концесионни анализи, които ще обосноват целесъобразността от възлагането им, при съобразяване с новия Закон за концесиите, в сила на 1 януари 2018 г.
На 6 декември 2017 г. е сключен концесионен договор с оператор за пристанищен терминал Видин-юг, който предстои да влезе в сила.
МУЛТИМОДАЛЕН ТРАНСПОРТ
2018 г. е обявена за година на мултимодалния транспорт. През втората половина на март като част от официалната програма на българското председателство на Съвета на Европа в София ще се проведе конференция на високо ниво на тема "Мултимодален транспорт за Европа". Участие в събитието ще вземе еврокомисарят по транспорт и мобилност Виолета Булц, както и министри на транспорта от страните членки. Преразглежда се директивата относно създаване на общи правила за комбиниран транспорт на стоки в страните от ЕС, като целта е да се насърчават комбинираните превози на товари, а от друга страна, ще се намали негативният ефект от превоза на стоки върху околната среда.
Интермодален терминал Варна
Подписан е договор за устройственото планиране и инвестиционното проектиране на терминала. Към настоящия момент вече има изработен проект на Генерален план на пристанищната зона, който е внесен за разглеждане от междуведомствен експертен съвет, а след неговото одобрение предстои разработване на техническия проект. Проектант е ДЗЗД "Енергопроект - Роял Хасконинг", стойност на проектирането - 8 768 800 лв. без ДДС.
Интермодален терминал Русе
За Интермодалния терминал в гр. Русе има готов проект. Предстои НКЖИ да направят допълнителни проучвания за развитие на националната жп инфраструктура по направлението Север - Юг, след което бъде актуализирана и стратегията за изграждането на терминала.