В сектор железници се управляват проекти за над 1.3 млрд. евро. Третият метродиаметър в центъра на София е наполовина завършен
Най-важните проекти за НК"Железопътна инфраструктура" са модернизацията на жп участъците София - Елин Пелин, Елин Пелин - Костенец и Костенец - Септември и Пловдив - Бургас, фаза 2. Трите проекта от София до Септември са на стойност над 770 млн. евро. Най-труден е участъкът Елин Пелин - Костенец. Тръжната процедура е спряна заради жалба. Същата е съдбата и на проекта Костенец - Септември. Работата по жп трасето София - Елин Пелин вече е в ход. Жп проектите изостават единствено заради сериозния проблем с обжалванията. Това каза Нисим Примо,представител на НКЖИ, по време на панел 3 на XIII Годишна конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции 2018: кохезия и свързаност" .
Участниците в панел 3 "Транспорт и транспортна инфраструктура България 2014 - 2020 г. : Железници" са:
Нисим Примо, ръководител отдел "Мониторинг", Дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти", НКЖИ.
Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" АД
Светослав Пехливанов, ръководител проект Метродепо "Земляне", "Геострой" АД
Винсент Ван Хутен, изпълнителен директор за Източна Европа, Русия, ОНД, DB Engineering & Consulting
Модератор: инж. Севдалин Вълнаров, председател на УС на "Българска асоциация на консултантските фирми по железопътно строителство"
През март обявяват търг на инженеринг за Оризово - Михайлово за 127 млн. евро - най-трудният от проекта Пловдив - Бургас, фаза 2, който се състои от 11 подпроекта. Търгът за Ямбол - Завой - Зимница ще бъде обявен през август 2018 г. Изпълнява се строителството на Стралджа - Церковски за 2 млн. евро и Скутаре - Оризово за 325 млн. евро. В проекта е включено изграждане на подлези и надлези на обща стойност 35 млн. евро - стартът на проекта е предвиден за септември 2019 г. Близо 100 млн. евро са предвидени за сигнализация и телекомуникацията на Пловдив - Бургас, фаза 2 - тя е от голяма важност за нивото на безопасност, защото ще бъде изградена GSMR система. В подкрепа на темата за безопасността са и предвидените и на надлези и подлези на мястото на сега съществуващите жп прелези. От трите тягови подстанции, които са част от проекта, тези в Ямбол и Бургас вече са приключени, а обектът в Карнобат ще бъде завършен до края на февруари 2018 г.
Търгове за гарите в Подуяне, Искър и Казичене се очакват през април т.г., за тези в Стара Загора и Нова Загора - януари 2019 г., а за Карнобат - април 2018 г.
На 20 март отварят офертите за проектиране и строителство на София - Волуяк и нова гара Обеля за 104 млн. евро.
От четирите надлеза от жп проекта Септември - Пловдив са завършени два. През март ще приключи работата и на подлеза в междугарието Огняново - Стамболийски и в района на гара Стамболийски.
През юли 2018 г. стартира търгът за системата за управление ETCS по жп линията София - Септември за 20.5 млн. евро.
Жп връзката с Македония се гарантира от проекта Радомир - Гюешево - граница с Република Македония.
С участъка София - Перник - Радомир има проектна готовност. За трасето Радомир - Гюешево - границата с Македония е необходимо да бъдат подобрени параметрите на трасето и се подготвя проект за 8.6 млн. евро.
За жп връзката със Сърбия
за участъка Волуяк - Драгоман се подготвя ПУП, за участъка Драгоман - границата със Сърбия предстои търг за идеен проект.
56% от метрото в центъра вече са завършени, готови са 14.5% от участъка в "Овча купел"
Проф. д-р инж. Стоян Братоев представи степента на завършеност на подземната железница и трудностите при изграждането й. Големи са предизвикателствата при изграждането на МС "Орлов мост", която е на 25 м дълбочина и се "бори" непрекъснато с водата. Подземните води са основният проблем на почти всички метростанции, каза инж. Братоев.
Тунелоплобивната машина се намира на кръстовището на бул. "Пенчо Славейков" и "Георги Софийски".
Вече е произведен първият метровлак за трети метродиаметър. През юни в България ще пристигнат първите 5 влака, затова метродепото следва да бъде готово до лятото.
Строителството на метродепото завършва през лятото
Светослав Пехливанов, ръководител проект Метродепо "Земляне", "Геострой" АД, представи най-спешния от обектите на "Метрополитен" - депото за метро влакове. Целта на метродепо "Земляне" е да приема всички мотриси от трети метродиаметър - за престой и ремонт. Изпълнител е Обединение "Геометро" с водещ партньор "Геострой", "Трансремонтстрой" и "БИАС- М" като проектант. За да се справим със задачата, стъпихме на нашия опит, каза инж. Пехливанов. Предизвикателство при изграждането на метродепото е фактът, че трябваше да го строим при действащо автодепо "Земляне". Вече са изградени 15-те коловози с канали. и проектът ще бъде завършен през лятото на 2018 г.
Анализираме инфраструктурата и даваме решения за железниците на утрешния ден
Така най-общо може да се обобщи дейността на DB Engeneering & Consulting. Компанията беше предтавена от Ван Хутен, изпълнителен директор за Източна Европа, Русия, ОНД на DB Engeneering & Consulting.
DB Engeneering & Consulting е дъщерно дружество на Deuche bahn, която държи лидерски позиции на транспортния пазар в Европа и по света. По отношение на инфраструктурата е № 1, № 1 е и по отношение на експлоатацията на жп гарите. В сектора на транспортната логистика е № 1 по отношение на железопътния товарен транспорт и сухоземния транспорт. На трето място е в сектора на товарния въздушен и океанския транспорт. По отношения на пътническия транспорт DB е на първо място в страната си по железопътен и автобусен транспорт и на второ за жп транспорт на далечни разстояния. Авторитетът и силата на компанията се основават на експертите, които работят в компанията – 4 300 са те в DB Engeneering & Consulting, и 300 000 в Deuche bahn по целия свят.