Близо 1/3 от производителите на автомобилни части у нас с планове за инвестиции в имоти




"Приблизително 1/3 от производителите на автомобилни части в България обявиха намерение да инвестират в имоти, свързани с разширение на дейността им. Това са краткосрочните им планове за инвестиции", съобщи Иглика Йорданова, изпълнителен директор на консултантската компания Colliers International.
Йорданова представи изводите от второто годишно проучване за нагласите на компаниите от сектор automotive в България и очакванията им за развитие. Анкетата е изготвена през 2017 г. съвместно с "Аутомотив клъстер България" и PwC. В България има над 140 производители на автомобилни части, в това число доставчици от първо, второ и трето ниво.
Друга важна статистика от изследването е, че 85% от компаниите планират развитие на бизнеса си в средносрочен план /в следващите три години/. 53% от фирмите имат планове за разширение в рамките на сегашната си локация, а 32% гледат към други населени места /година по-рано този дял беше само 4%/.
Част от намеренията им вече се превръщат в конкретни проекти. Само преди ден белгийската компания Melexis обяви плановете си за разширение на високотехнологичното си предприятие в София, което включва строителство на нова сграда. Преди месец "ВИТТЕ аутомотив България" получи сертификат за инвестиция клас А за проекта си "Разширение на завод за производство на електронни и механични части за автомобилната индустрия", гр. Русе. Предстои да стартира изграждането на новата база /етап 2/ на предприятието "Бер-Хелла Термоконтрол" в "Икономическа зона София-Божурище".
Проучването показва, че 74% от фирмите-производители на автомобилни части в България развиват дейността си в собствени помещения, а 26% - в обекти под наем. Секторът предпочита вариант строителство по поръчка /build-to-suit/. 62% от анкетираните споделят, че използваните от тях помещения са строени по техни изисквания, а 38% извършват дейността си в реновирани съществуващи бази.
Запитванията от компаниите в автомобилния сектор към Colliers International са предимно за наемане на готови площи, с цел стартиране на производствена дейност в рамките на 2 до 6 месеца. От консултантската компания обаче казват, че наличните площи или са недостатъчни като големина, или не съответстват на съвременните международни стандарти. От една страна, наличният сграден фонд е морално остарял от гледна точка на параметри на строителство и технически характеристики. От друга страна, българските предприемачи, които традиционно инвестират в изграждането на такива бази, все още не са готови да рискуват със спекулативно строителство.