Пътната безопасност – основен фактор за развитие на пътната инфраструктура


БР.6/2017 НА СП. ГРАДЪТ ИНФРАСТРУКТУРА
Проф. д-р инж. Румен Миланов, Българска браншова асоциация "Пътна безопасност"
Системата за безопасността на движението трябва да се съобразява с това, че човекът по принцип прави грешки и човешкото тяло е с ограничени възможности да понася механични удари.
Функционирането на системата за безопасност на движението е споделена отговорност между участниците в движението, стопаните, проектантите и строителите на пътища, производителите на автомобили и прочее, т.е. всички, които са пряко или косвено свързани с движението по пътищата. В този смисъл пътят е значителен резерв за ограничаване на транспортния травматизъм.
Две са основните понятия, които са свързани с пътната безопасност:
1. Безопасност на движението – обхваща влиянието на всички аспекти на системата "човек - автомобил - път - среда"
2. Пътна безопасност – въздействието на пътя и пътните условия на системата.
Транспортните качества на пътната инфраструктура
се определят от три компонента:
1. Предоставяне на висока пропускателна способност и минимални транспортни загуби
2. Гарантиране на необходимата пътна безопасност
3. Осигуряване комфорта на пътуване.
Управление на пътната безопасност
Устойчивата пътна безопасност се основава на два подхода за ограничаване на пътнотранспортния травматизъм:
1. Превенцията
2. Оценка "разходи-ползи".
Принципи на устойчивата пътна безопасност
1. Функционалност на пътната мрежа
2. Хомогенност на потоците
3. Разпознаваемост на пътните елементи
4. Толерантност между ползвателите и стопаните на пътя.
Функциите на пътищата се определят в зависимост от характера на движението. Затова те са:
- транзитни
- разпределителни
- за достъп.
Хомогенността на пешеходните и транспортните потоци се класифицира според: видовете пътища, по време, по състав, по скорост, според редуцирането на скоростните режими, при безконфликтно пресичане на потоците.
Разпознаваемостта на видовете пътища и техните геометрични елементи от пешеходците и водачите за определяне на най-адекватното им безопасно поведение е важен елемент от системата.
Нужна е толерантност и споделена отговорност между ползвателите на пътя и неговите стопани за ограничаване на пътнотранспортните произшествия и последиците от тях.
Българската браншова асоциация "Пътна безопасност" подкрепя тези основни положения. Тяхната реализация изисква системен подход и споделена отговорност на институциите, неправителствения сектор, бизнеса и гражданите.
Подобряването и развитието на пътната безопасност е свързано с конкретни решения. Българската браншова асоциация "Пътна безопасност" (ББКПБ) поставя на обсъждане някои по-съществени проблеми, за да се стигне до решаването им.
Предложения на ББАПБ
- Необходимо е гарантиране на устойчиво финансиране на мерките, насочени към подобряване на пътната безопасност. Примерно 2% от разходите за поддържане на пътната мрежа.
- Разработване и внедряване на методика за определяне на щетите от пътнотранспортните произшествия като база за оценка на мерките за подобряване на пътната безопасност посредством метода "разходи-ползи".
- Категоризация на пътищата в зависимост от състоянието на пътната безопасност с цел най-ефективното управление на средствата и определяне на приоритетите.
- Целево финансиране на дейността по обезопасяване на участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия и като се отчита тежестта им от пострадалите лица.
- Необходимо е внедряване на система за определяне влиянието на активните и пасивните фактори на пътната безопасност върху пътнотранспортния травматизъм.
- Трябва да преосмислим разбиранията си за рехабилитацията на пътната мрежа. Основен ремонт без реконструкция на опасните места води до влошаване на безопасността на движението.
- Целесъобразно е Наредба 5 да се актуализира с цел разширяване одита за пътна безопасност за всички първокласни пътища, които са извън Трансевропейската транспортна мрежа.
- Наложително е изменение и допълнение на Закона за устройство на територията за регламентиране на задълженията на общините за управление на пътната безопасност по улиците и местните пътища.
- Опитът показва, че е необходимо създаване на структура/звено в МРРБ за методическо ръководство на общините по проблемите на организация на движението и пътната безопасност. Изграждането на подобна структура в АПИ ще е изключително полезно.
Инспекциите на пътната инфраструктура са от изключително значение – не бива да забравяме, че най-голям проблем за пътната безопасност у нас са пътищата в експлоатация.