Търговският център на Grand Kanyon - иновативна концепция в хармония с лайфстайла на живеещите и следваща световните тенденции
Прочетете в брой 6 на списание ГРАДЪТ
Търговският център в Grand Kanyon ще бъде различен и нестандартен във всяко отношение – от архитектурата, през концепцията, до микса от разнообразни наематели. Инвеститорът Garanti Koza има за цел да създаде обект със силен социален елемент и насоченост, който да се превърне в притегателен център на живеещите и работещите в "Младост" и близките квартали, на софиянци и гостите на града.
Концепцията на търговския комплекс ще отговаря на съвременни модели в развитието на търговски центрове. Сред тях са: community center - обществено място за различни активности, placemaking – организиране на пространство, което предлага множество причини и поводи за посещение и дава ясен отговор на въпроса "Защо бих отишъл там" - от атмосфера през търговски микс, развлечения и удобства, shoppertainment – създаване на уникални шопинг преживявания чрез съчетаване на удоволствието от пазаруването с развлечения и прекарване на свободното време. Всичко това в синергия с останалите елементи от комплекса.
Идеята на Grand Kanyon е да не бъде просто мол, а място, предлагащо разнообразие във всеки момент от деня на посетителите си - сутрешно кафе, бизнес срещи, семеен обяд или вечеря през уикенда, разходка в парка, последвана от приятен шопинг, фитнес и грижа за себе си, различни активности в отворените пространства, посещение на кинопремиера със завършек в уютен бар. Реални преживявания, които не са достъпни пред екрана на компютъра или таблета и са насочени към подобряване качеството на живот на живеещите и посетителите.
Превръщането на търговския комплекс в притегателно място ще се постигне чрез създаване на пространство, изпълнено от сутрин до вечер с живот. Предвижда се оформяне на специфични зони в търговския микс, комбиниращи наематели с високо качество на услугите и нови концепции. Т.нар. зони са пространства в мола, които ще привличат посетителите както заедно, така и поотделно. Отправната точка пак е лайфстайлът.
Архитектурният проект предвижда търговски център от полуотворен тип, какъвто в България към момента няма. Световна тенденция е шопинг моловете да се отварят навън, към околното пространство. Повечето заведения в Grand Kanyon имат открити площи (външни тераси), като част от тях ще бъдат остъклени през зимния период. До всяко от петте нива на търговския център ще има пешеходен достъп от другите части на многофункционалния комплекс - парк, хотел, жилища и резиденции. Интериорът създава усещането за комфорт от страна на посетителите – с широки коридори, топли цветове, много естествено озеленяване. Не се предвиждат киоски (малки щандове), които пречат на придвижването през общите части.
От ключови наематели към ключови пространства
Отдаването под наем на търговските центрове следва логиката на позициониране на ключовите наематели – хипермаркет, кинокомплекс, магазин за електроника, водещи модни брандове и след това "запълването" с по-малки наематели. Този подход предполага много подобно разпределение на енкърите (ключовите наематели) в съществуващите проекти и еднакви наематели. В Grand Kanyon ще се говори за ключови пространства, а фокусът при подбора на наематели ще бъде постигането на максимално разнообразие и съчетаване на предлагането.
Такова пространство е базарът, който ще замени традиционния супермаркет енкър. Базарът включва по-малък формат на супермаркет в съчетание с отделни гурме магазини, които ще предлагат консумация на място и обособена зона за хранене с уютен дизайн и атмосфера. Подобни концепции вече работят много успешно в Барселона, Копенхаген, Истанбул, Лондон и др.
Впечатляваща ще бъде и външната зона с барове, разположена към площада с амфитеатъра, която ще бъде насочена към хора, търсещи приятно място за делови срещи или afterwork питие с приятели. Добре премислена е близостта с амфитеатъра (около 400 седящи места), за който идеята е да бъде организиран като външна сцена за различни прояви – концерти, спектакли, кинопрожекции (през лятото) и пр.
В източната част на комплекса Grand Kanyon (образно откъм бул. "Цариградско шосе") ще се оформи търговски микс от по-висок клас. Следвайки тренда от водещи шопинг молове по света, там се оформя търговска улица с по-скъпи бутици, висок клас ресторант и бар, ориентирана към лица с по-високи доходи. Неслучайно тази зона ще бъде разположена покрай сградата с луксозни резиденции, обзаведени по стандартите на Swissotel. Предвиден е и вале паркинг.
В ключово пространство от типа health corner ще се превърне и зоната около фитнес центъра в мола на Grand Kanyon, където клиентите ще намерят всичко, от което има нужда активният модерен човек. Ще има и добре застъпена health & beauty зона.
На всеки етаж - заведения
Понастоящем стандартният процент заведения за хранене (Food & Beverage) в моловете е между 3 и 5% от общата търговска площ. Глобална тенденция е процентът да се покачва до 8-9%. При Grand Kanyon около 15% от отдаваемата площ ще бъде заета от ресторанти (както масови, така и по-висок клас), кафенета, бистра, барове и базар. Всички те ще са обединени от общо послание - организиране на пространство и атмосфера, създаващи положителни емоции и споделени моменти за клиентите. Внимателно подбрани заведения ще има на всеки етаж в шопинг мола.
Кино и фитнес
Освен всичко останало акцент в ентъртейнмънт зоната ще бъде кинокомплексът. Засега инвеститорите не разкриват подробности, но има голяма вероятност това да бъде иновативна и креативна концепция, гарантираща възможно най-реалистичната картина и качествен звук. За целта се водят разговори с международен оператор, който не е представен в България. Същото се отнася и за фитнес центъра, който ще осигурява изключително качество на обслужване и съоръжения.
За конкретни наематели, брандове и модни бутици още е рано да се споделят подробности. Наред с топ брандовете на пазара се очаква и премиерата на много нови, непредставени досега марки в България. Ще бъде покрит и целият спектър от услуги: банкови клонове, аптеки, телекоми, химическо чистене, шивашки услуги, магазини за подаръци, за цветя и т.н. Помислено е и за най-малките – предвидени са развлекателни зони за деца.
Това ще бъде Grand Kanyon - огромно разнообразие, но с прецизна селекция.
ПАРАМЕТРИ Брой търговски обекти – 160 Нива - 5 Отдаваема търговска площ – около 40 000 кв.м РЗП (без паркинга) – 53 870 кв.м Брой паркоместа – 2000 (в общия паркинг на комплекса) |