Столичният булевард "Витоша" отстъпи с една позиция в класацията за най-скъпите търговски улици в света

Столичният булевард "Витоша" отстъпи с едно място в тазгодишната класация за най-скъпите търговски улици и вече е №51 в света. Това сочи проучване на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield, чийто стратегически партньор в България е Forton. В класацията влизат 451 търговски зони и улици в света.
Средният месечен наем на бул. "Витоша" се запазва без промяна - 46 евро/кв. м към второто тримесечие на 2017 г.
Интерес към наем на площи на софийския булевард проявяват модни марки в средния и достъпния ценови сегмент. В синхрон с тенденцията за здравословен начин на живот през последните години видимо се разрастват и търговците в категория "здраве & красота".
"Редом с този интерес превръщането на бул. "Витоша" в популярна пешеходна зона и високият трафик от хора правят търговската улица предпочитано място и за отваряне на кафенета, ресторанти и барове", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" във Forton Cushman & Wakefield. Неговата прогноза е засиленото търсене да доведе до лек ръст на наемните нива по столичния булевард през следващите месеци.
През 2017 г. в глобален план бул. "Витоша" е изпреварен от Ledras street в Никозия, Кипър /50 евро/кв. м/, от Булеварда на победата /Calea Victoriei/ в румънската столица Букурещ /47 евро/кв. м/ и от Bonifacio High Street в Тагиг, Филипините /46,6 евро/кв. м/. А след "Витоша" се озовават главните търговски улици на Сантяго, Чили /40,5 евро/кв. м/, и Лагос, Нигерия /39 евро/кв. м/.
Най-скъпата търговска улица в света остава Пето авеню в Ню Йорк - в частта между 49-а и 60-а улица /бел. ред. - за познавачите това е районът между магазин Saks и Central Park/. Средният наем там е 2355 евро/кв. м месечно. Търговската зона Causeway bay в Хонконг запазва второ място в подреждането със среден месечен наем от 2139 евро/кв. м.
При третото място обаче има промяна. Нарастващите наеми превърнаха New Bond Street в Лондон в най-скъпата търговска улица в Европа - 1350 евро/кв. м. Въпреки първоначалното стъписване от Brexit, търговските локации в Лондон остават сред най-желаните от големите модни марки. В подкрепа на това наемните нива на New Bond Street са увеличиха с 37,5% за година.
В миналогодишната класация на трета позиция беше прочутият парижки булевард "Шан-з-Елизе", който сега се смъква на пето място /1105 евро/кв. м, без промяна спрямо 2016 г./. Възпетият в редица френски песни булевард е изпреварен през 2017 г. и от Via Montenapoleone в италианската столица на модата Милано /1125 евро/кв. м, 12,5% ръст на годишна база/.
"Независимо че редица търговски улици в света регистрират спад на наемните нива, пазарът остава динамичен в отговор на технологичните и демографски тенденции в света", коментира Дарън Йейтс, автор на глобалния доклад на Cushman & Wakefield. Водещите локации продължават да бъдат във фокуса на глобалните брандове, които търсят възможности да създадат нови и вълнуващи преживявания за потребителите. По-иновативните сред тях съчетават онлайн с физическото пазаруване в стремежа си да предложат по-цялостно преживяване и в резултат от това локацията продължава да е от съществено значение за тях, обобщи Йейтс.