Balrec 2017: Липсват качествени жилища за новия милениум клиент



Какви са търсенето, предлагането и цените на пазара на жилища в България през 2017 година? Кои са определящите фактори за бъдещото развитие на този сегмент? От реализация на индивидуални проекти към планиране на мултифункционални комплекси – каква е идеалната среда на живот? Това са някои от темите, които дискутираха участниците във втория панел на професионалния форум за недвижими имоти и инвестиции BalREc 2017.
В целия свят има сблъсък между желанията на т. нар. нов милениум клиент и имотите, които се предлагат на пазара. Стоката, която в момента е на имотния пазар в България, по никакъв начин не отговаря на изискванията на луксозния клиент. Това са хора от IT сектора и енергетиката с високи доходи, които търсят нещо коренно различно от стандартния имот. Те искат модерна архитектура, пентхаус с панорамна гледка, големи спални с отделни бани и дрешници, високи тавани, енергийна ефективност, умни технологии. Това обясни Весела Илиева, управляващ партньор, UniqueEstates.
В момента продавачът е силен, защото в луксозния сегмент предлагането е ограничено. Затова има голяма перспектива в търсенето на жилища в затворените комплекси. Проектите от типа на "Резиденшъл парк София" и "Гранд Каньон", например отговарят на изискванията на новия модерен купувач. Всички очакваме новите проекти, защото пазарът има нужда от качествени имоти, изтъкна Илиева.
През 2017 година пазарът в луксозния сегмент е стабилен, като ръстът на цените е около 10 процента. Луксозните имоти се продават на близка до офертната цена. Жилищата в елитните квартали около Витоша – "Бояна" и "Симеоново", се търгуват на средни цени около 2000 евро на кв. метър. През 2018 г. не се очаква да има повишаване на цените на луксозните жилища. По-висока продажна стойност ще имат имотите в луксозните сгради в новите мащабни проекти, които обаче ще са единични. Пазарът е зрял, няма еуфория при покупките. Клиентите гледат над 15 предложения преди да вземат решение, обясни Илиева.
Основното изискване на новия клиент е осмислена функционалност – оптимално използване на пространството във всяко помещение в сградата. Фасадата също не трябва да бъде само красива, но да има и функция – например да бъде дишаща, да е изградена от материали, които стареят добре във времето. Това са новите изисквания на предприемачите, които идват в нашето архитектурно бюро. Те са наясно, че този продукт струва малко повече, но той дава добавена стойност на сградата, обясни арх.Тихомир Казаков, изпълнителен директор, Stephen George International.
По думите му все повече инвеститори търсят възможност за сертифициране на сградите по стандартите за устойчиво строителство. "В тази посока има невероятен прогрес – хората, които останаха в строителната индустрия са професионалисти и се интересуват какво се случва на пазара и какво може да подобри продукта им", подчерта Казаков.
Затворените комплекси имат бъдеще на пазара на имоти. Има определена група от хора, които търсят контролирана среда – спокойствие, сигурност, контрол на достъпа, поддръжка на парковата среда, детски площадки. "Линднер" стои зад своите проекти и ги прави така, че да са устойчиви дългосрочно, коментира Георги Ранчев, управител на Residential Park Sofia.
Той разказа за най-новия проект на компанията - "Резиденшъл парк Лозен", който ще се реализира между селата Лозен и Герман. Вече е завършен идейният проект и мастър плана на комплекса. Той ще бъде разположен върху 255 декара и ще включва луксозни жилищни сгради, административни и офис сгради, училище, детска градина, парк и търговски обекти.
Стартираме с първата жилищна част на проекта, която ще обхваща 70 декара. Строителството й ще започне през 2018 година. Дългосрочната ни визия на развитието на комплекса е изключително сериозна, изтъкна Ранчев.
Явуз Селек, член на съвета на директорите в "Гаранти-Коза България", разказа за друг мащабен мултифункционален проект, който ще се реализира в България – "Гранд Каньон" в столичния квартал "Младост".
Хората вече търсят нов стил на живот, който е по-луксозен, по-ефективен и по-социален. Купувайки жилище в "Гранд Каньон", ще получите фитнес, ресторанти, киносалон – всички те ще бъдат част от вашия имот. Ще имате бърз достъп до професионални компании, които ще обслужват жилището ви на единен телефонен номер.
Ако искате да се срещнете с приятели просто слизате долу, защото те вече са дошли в ресторантите на мола. Искате да отидете на фитнес – ще спестите много време вместо да пътувате до него с кола. Излизайки от жилището си, ще попадете в социална среда - представи предимствата на проекта Селек. По думите му купувачи от Турция, Близкия изток, Русия и Азия проявяват интерес към покупката на жилища в бъдещия комплекс.
Общносттта прави успешен един затворен комплекс. Парадоксално е да смятаме, че хората, обитаващи този тип обекти, искат те да бъдат затворени. Идеята е точно обратната - да се създаде общност от хора, които взаимодействат помежду си, обменят информация, идеи, бизнес. В затворените комплекси децата са постоянно навън. За сметка на това има много отворени комплекси, които обаче са затворени за достъп на детски колички, автомобили, хора в неравностойно положение. Това коментира Свобода Коджаманова, мениджър жилищни площи в Colliers International. Според нея има голяма разлика между затворения комплекс като стил на живот и заобикалящата ни градска среда.